شکل دهی به فضا در طراحی دکوراسیون داخلی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

عوامل تاثیر گذار در طراحی داخلی

با اینکه سیستم سازه‌‌ای ساختمان، الگو و فرم‌های اصلی فضا داخلی را تعیین می‌کند اما شکل دهی به فضا در طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. دانش‌واژه‌ی سازه در اینجا معنی تکیه‌گاه فیزیکی به کار نرفته است که به انتخاب و چیدمان عناصر داخلی‌ای خطاب می‌شود که ارتباطات دیداریشان، فضای داخلی اتاق را تعریف و سازماندهی می‌کند.
• اغلب از دیوارک‌های ناباربر و سقف‌های کاذب برای تعریف یا تعدیل فضای درون اسکلت سازه یا پوستۀ ساختمان استفاده می‌شود.
• رنگ، بافت و الگوی دیوار، کف و سطوح سقف بر دریافتِ ما از موقعیت نسبی‌شان درفضا و آگاهیمان از تناسب، مقیاس و ابعاد اتاق تاثیرگذار است.
• فرم و چیدمان اسباب و اثاثیه درون فضایی بزرگ می‌تواندسطوح را تقسیم، حس محصوریت را ایجاد و الگوهای فضا را تعریف کند.
• نورپردازی و الگوهای روشنایی و تاریکی‌ای که پدید می‌آورد، توجه‌مان را به یک ناحیه از فضا جلب می‌کند، از اهمیت سایرنواحی می‌کاهد و بنابراین فضا را تفکیک می‌کند.
• حتی ماهیت آکوستیکی سطوح اتاق هم می‌تواند بر مرزهای ظاهری فضا تاثیرگذار باشد. سطوح نرم و جاذب، صداها را خفه می‌کند و آگاهیمان از ابعاد فیزیکی اتاق را کاهش می‌دهد. سطوح سختی که صداهای
• درون اتاق را باز می‌تاباند، به تعریف مرزهای فیزیکی آن کمک می‌کند. پژواک‌ها می‌توانند نشان از حجمی بزرگ باشند.
• فضا، در نهایت، ساختۀ چگونگی استفاده ما از آن است. ماهیت فعالیت‌ها  بر چگونگی طراحی، چیدمان و سازمان فضای داخلی تاثیرگذار است.

جهت سفارش طراحی داخلی با سبک مینیمال، مدرن و کلاسیک با ما تماس بگیرید.

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

 

فضاهای داخلی در ابتدا توسط سیستم سازه‌ای ساختمان شکل می گیرند، سپس با صفحات سقف و دیوار تعریف می‌شوند و به کمک پنجره و درگاه با سایرفضاها مرتبط می‌شوند. هر ساختمان الگوی شناساپذیری از این عناصر و سیستم‌ها را داراست. هر الگو هندسه‌ای ذاتی دارد که حجمی از فضا را همانند خود می‌سازد.توانایی درک ارتباط فیگور-زمینه میان فرم عناصر فضا-معرف و فرم فضای تعریف شده سومند خواهد بود. سازه یا فضا می‌تواند بر این ارتباط تسلط داشته باشد. با تسلط یکی از آن‌ها، باید قادر باشیم تا دیگری را نیز به عنوان شریکی همسان در این رابطه تلقی کنیم.دیدن این ارتباط متناوب فیگور-زمینه بسان عناصر طراحی داخلی‌ای-مانند میز و صندلی- که در فضای داخلی وارد و چیده می‌شوند، به همان اندازه سودمند است.
هنگامی که صندلی در اتاق قرار می‌گیرد، نه تنها فضا را اشغال می‌کند بلکه ارتباطی فضایی را میان خود و محصورکنندۀ اطرافش به وجود می‌آورد. باید چیزی فراتر از فرم صندلی را ببینم. همچنین باید فرم فضای اطراف صندلی را پس از اشغال بخشی از فضای خالی باز بشناسیم.با ورود عناصر بیشتر در الگو، روابط فضایی هم زیاد می‌شود. عناصر در مجموعه یا گروه‌هایی سازمان می‌یابند که هر یک از آن‌ها نه تنها فضا را اشغال می‌کند بلکه فرم فضایی را نیز تعریف و تبیین می‌سازد.

ابعاد و فرم در طراحی دکوراسیون داخلی

ابعاد فضای داخلی، نظیر فرم فضا، با ماهیت سیستم سازه‌ای ساختمان -مقاومت مصالح و اندازه و فاصلۀ اجزای آن-ارتباطی مستقیم دارد. ابعاد فضا، به نوبه‌ی خود، تناسب و مقیاس اتاق را تعیین می‌کند و بر چگونگی استفاده از آن اثرگذار است.
عرض -یکی از ابعاد افقی فضا- از گذشته به فن و مصالح دهانه‌زی محدود بوده است. امروزه، با انگاشت منابع اقتصادی لازم، تقریباً هر سازۀ معماری از لحاظ فنی نیز امکان‌پذیر است. تیرهای چوبی یا فولادی و دال‌های بتنی می‌توانند تا ۳۰ فوت (۹ متر) دهانه بزنند. خرپاهای چوبی با فولادی می‌توانند به طولی بلندتر نیز دست یابند -حدود ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) یا بیشتر. دستیابی به دهانه‌های بیشتر بام به کمک قاب‌های فضایی و انواع سازه‌های خمیده – نظیر گنبد، سیستم‌های معلق و پوسته‌های متکی به فشارهوا۔ممکن می‌شود.با اینکه ممکن است ضرورت سازه‌ای، پهنای فضای داخلی را محدود کند اما باید طبق احتیاجات استفاده‌کنندگان از فضا و نیازشان به ایجاد مرزهایی برای خود و فعالیت‌هایشان بنا شود.

طول در طراحی دکوراسیون داخلی

طول -دیگر بعد افقی فضا- به میل و معیارها محدود است. طول، بهمراه عرض، تناسب شکل پلان اتاق را تعیین می‌کنند.

بیشتر بخوانبد:

کلیه اصول طراحی ویلا

فضای مربعی در طراحی دکوراسیون داخلی

اتاق مربعی -که طول و عرض فضایش یکسان است- خصلتی ایستا و شخصیتی رسمی دارد. تساوی چهار ضلع بر مرکز اتاق تمرکز می‌کند. پوشاندن فضا با سازه‌ای هرمی یا گنبدی می‌تواند این مرکزیت را تشدید و بر آن تاکید داشته باشد. برای کاهش تاکید این مرکزیت اتاق مربعی، می‌توان فرم سقف را نامتقارن ساخت یا به یک یا چند صفحۀ دیواری، به گونه‌ای متفاوت از سایر دیوارها پرداخت.فرم‌های بام همانند، گنبدی و هرمی می‌توانند بر مرکزیت فضاهای مربعی تأکید کنند.اتاق‌های مربعی، کمیاب و متمایزاند. طول اتاق در بیشتر مواقع از عرض آن بیشتر است.

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

فضای مستطیلی در طراحی دکوراسیون داخلی

فضای مستطیلی -که معمولاً در سرتاسر عرضش، دهانه دارد- بسیار انعطاف‌پذیر است. شخصیت و سودمندی‌اش نه تنها توسط تناسب عرض به طول بلکه از جان شکل سقف، الگوی پنجره و درگاه و ارتباط با فضاهای مجاور نیز تعیین می‌شود.وقتی طول فضا از دو برابر عرض آن بیشتر باشد، آرایش و کاربرد اتاق را تحت کنترل و تصرف خود در می‌آورد. فضا، با لحاظ عرض کافی، می‌تواند به شماری از نواحی مجزا ولی مرتبط تقسیم شود. فضایی که طولش بسیار بیشتر از عرضش باشد، حرکت در راستای بعد بلندش را تشویق می‌کند. این ویژگی فضاهای خطی، آ‌ن‌ها را مناسب ساخت فضای رواق‌ها یا فضاهای ارتباطی کرده است.مقاومت مصالح ساختمانی و روش‌های کاربرد آن‌ها، فضاهای مستطیلی را بسان استانداردی تثبیت کرده است.

فضاهای مربعی و هم مستطیلی را می‌توان با افزودن، کاستن و یا ادغام فضاهای مجاور تغییر داد. از این تغییرات می‌توان در ایجاد فضای شاه‌نشین، بازتاب شرایط مجاوریا مشخصۀ سایت استفاده کرد.

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

فضای منحنی شکل در طراحی دکوراسیون داخلی

فضاهای منحنی شکل استثنا هستند و معمولاً در شرایط ویژه به کار می‌روند.ساده‌ترین فضای منحنی شکل، فضای دایره‌ای است. این فضا متراکم و خود-مرکز است. فضای دایره‌ای شکل، همزمان با تمرکز بر مرکزش، در تمامی راستاها به یک اندازه با فضای مجاورش مرتبط است. این فضا، پیش و پس و جنب ندارد مگر اینکه با عناصر دیگر تعریف شود.
فضای بیضی شکل، با داشتن دو مرکز و محورهای نابرابر پویاتر است.دیگر فضاهای منحنی شکل را می‌توان دگرگونی‌هایی از فضاهای دایره‌ای یا بیضی شکل دانست که به گونه‌ای همپوشان در هم ترکیب شده‌اند.فضای منحنی شکل، در زمینه‌ای با خطوط راست، کاملاً جلوه می‌کند. هندسۀ متقابلش را می‌توان در بیان اهمیت یا خصوصیت منحصر به فرد عملکردش به‌کار گرفت. می‌تواند حجمی بی‌تکیه‌گاه را درون فضایی بزرگ‌تر تعریف کند. همچنین می‌تواند بسان فضایی مرکزی عمل کند که اتاق‌های دیگر پیرامونش گرد می‌آیند، می‌تواند لبۀ فضا را تبیین کرده، شرایط خارجی سایت ساختمان را بازتاباند. دیوارهای منحنی شکل، پویا و از لحاظ دیداری فعالند و چشمهایمان را در راستای انحنایشان هدایت می‌کنند. سمت فرورفتۀ دیوار منحنی شکل، فضا را به طرف داخل محصور و متمرکز می‌کند، حال آنکه سمت جلو آمدۀ آن، فضا را به طرف بیرون می‌راند. تلفیق مبلمان با سایر عناصر داخلی در حجم، عامل مهمی است که به هنگام رویارویی با فضای منحنی شکل باید بدان پرداخت. یکی از راه‌های مقابله با هندسه‌ی ناسازگار، چیدن فرم‌های داخلی بسان اشیایی بی‌تکیه‌گاه در فضای منحنی شکل است. راه دیگر، تلفیق فرم مبلمان درون-ساخت و ماندافزارها با مرزهای منحنی فضاست.

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

ارتفاع در طراحی دکوراسیون داخلی

ارتفاع -سومین بعد فضای داخلی- توسط صفحه سقف پدید می‌آید. این بعد عمودی در شکل‌دهی فضای اتاق به همان اندازۀ ابعاد افقی اثرگذار است.با اینکه کوچکتر نشان دادن پرسپکتیو اغلب برداشتمان از اندازه‌های افقی اتاق را دچار تحریف می‌کند اما می‌توانیم با دقت بیشتر رابطۀ میان ارتفاع فضا و قد خودمان را درک کنیم. به نظر می‌رسد تغییری چشمگیر در ارتفاع سقف، به نسبت همان تغییر در عرض یا طول، تاثیر بیشتری بر برداشت‌مان از فضا داشته باشد.سقف‌های بلند معمولاً با احساس رفعت و عظمت همراه‌اند و سقف‌های کوتاه اغلب صمیمیت و گرمایی غارمانند را القاء می‌کنند. با وجود این، ادراکمان از مقیاس فضا نه تنها از ارتفاع سقف بلکه از جانب ارتباط آن با طول و عرض فضا نیز متاثر است.
سقفی که توسط صفحۀ کف بالایی تعریف می‌شود، معمولاً تخت است. سقف حاصل از سازۀ بام می‌تواند فرم و شیوۀ پوشاندن فضا را بازتاباند. فرم‌های بام تک‌شیب، سنتوری و سقف‌های قوسی به فضا راستا می‌دهند، حال آنکه سقف‌های گنبدی و هرمی، مرکز فضا را مورد تاکید قرار می‌دهند.

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

نمونه ای از طراحی داخلی مدرن

منبع:کتاب طراحی داخلی،نوشته فرانسیس د.ک.چینگ – ترجمه: محمد احمدی نژاد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.