اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

۶ دلیل برای اینکه ساختمان خود را به روش پلان باز طراحی کنید.

اگر در حال طراحی و بازسازی منزل مسکونی خود هستید و فضای کمی هم دارید، طراحی داخلی به روش پلان باز به شما کمک میکند تا از فضا،بهتر استفاده کنید.استفاده از طراحی پلان باز مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی مزایای طراحی داخلی منزل مسکونی به روش پلان باز...

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید.

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

سیستم های ناوبری فرودگاهها

ILS چیست

سابقهً پیدایش روشهای مختلف جهت راهنمایی کشتیها و هواپیماها را کم و بیش می دانیم . در  صنعت هوانوردی از شیوه های گوناگونی جهت بوجود آوردن مسیرهای هوایی استفاده می گردد که البته این شیوه ها بنا به نوع دستگاههائی که در آن استفاده می شود ، گوناگون هستند و سرویسی هم که از طریق مراقبت پرواز در این مسیرها داده می شود ، متفاوت می باشد .
اما زمانیکه یک پرواز مسیر خود را طی نموده است ، معمولاً جهت راهنمائی به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن فرودگاه نیازمند دستگاههائی می باشد که وی را به سمت باند هدایت نماید دستگاههائی که می توانند وی را  بالاخص در شرایط بد آب و هوائی تا ارتفاع و فاصلهً نزدیکی از سطح باند فرودگاه راهنما ئی نمایند .

جهت سفارش طراحی معماری با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

یکی از مهمترین و متداولترین دستگاههائی که امروزه در سراسر جهان برای نشستن هواپیما در فرودگاههای پرترافیک از آن استفاده می شود، سیستم نشستن بوسیلهً دستگاه ( بدون دید – کور )  یا همان ( ILS : Instrument Landing System ) می باشد؛ در این قسمت با ترجمه ای از نشریهً فرودگاهها (Airports) نکات جالب و مفیدی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد .

بر اساس اطلاعات بدست آمده اولین دستگاه ILS برای انجام تستهای اولیه در فرودگاه ایندیانا پلیس در سال ۱۹۴۰ میلادی نصب شده است .

تا به امروز راه حلهای دیگری نیز برای نشستن هواپـیماها – مانـند سیـستم نشستن بوسیـلهً امـواج بسـیار کوتـاه رادیـوئی یا (MLS )اختراع شده وتکامل یافته اند ، همچنین  سیستمهای  ماهواره ایِ منطبق  بر سیستمِ موقعیت یابی جهانی GPS  نیز برای آیـنده در حال برنـامه ریزی و طراحیمی باشند.

اما امروزه از ILS برای ۹۹% از طرحهای تقرب دقیق و استاندارد در سراسر جهان استفاده می گردد .

یک سیستم ILS می تواند فقط برای یک باند ، طرح تقرب دقیق (PA : Precision APP) ارائه دهد؛ ILS دارای دو سیستم مجزاست ؛ یکی هواپیما را بصورت عرضی ( از یک طرف به طرف دیگر) و دیگری بصورت عمودی ( از بالا به پائین ) راهنمائی می کند (مانند یک قیف مکعب شکل ) .

دو سیستم اصلی ذکر شده عبارتند از :

۱- LLZ : (Localizer)فرستندهای به نام لوکالایزر به معنی مشخص کنندهً موقعیت عرضی ، که این فرستنده بر روی  فرکانسVHF(Very High Frequency) کار  میکند و معمولاً در فاصلهً  ۱۰۰۰ پا (۳۰۰ متر) بعد  از  انتهای  باندِ مورد استفاده نصب  میگرد  و  از  فاصلهً   ۱۸  مایلی (حدود ۳۳ کیلومتری) هواپیمای در حال نشستن را در عرض راهنمایی می کند . دستگاه گیرنده ای نیز در کابین خلبان با گرفتن سیگنال ازLLZ به خلبان )یا خلبان اتوماتیکAutoPilot ) اعلام می کند که نسبت به خط مرکزی  باند چه مقدار در چپ یا  راست قرار دارد ؛ البته این راهنمایی با شیب خاصی صورت می گیرد که باید آن شیب نیز در نظر گرفته شود تا کم کردن ارتفاع هواپیما کاملاً دقیق و به سوی نقطهً مشخصی در ابتدای باند باشد .

بعضی لوکالایزرها (LLZ) برای باند مخالف (اگر هواپیما از سمت دیگر باند در حال نشستن  باشد) نیز سیگنالهائی می فرستند ، تا خلبان توجه داشته باشد که از این باند برای طرح تقرب دقیق نمی توان استفاده نمود. اما  LLZهای موجود در ILS های جدید این سیگنال را نمی فرستند.

۲- دومین جزء اصلی تشکیل دهندهًILSفرستندهً(GP : Glide Path Transmitter) گلایـد پـَث میبا شد که این دستگاه در ابتدای باند مورد استفاده در فاصله ای حدود ۱۰۰۰ پا (۳۰۰ متر) نصب می گردد و تا همان فاصلهً حدود ۳۳ کیلومتری عمل می نماید.و دستگاهگیرندهً دیگری نیز در کابین خلبان با گرفتن سیگنالهای گلاید پّث(GP) پائین یا بالا بودن موقعیت هواپیما نسبت به شیب مناسب را نشان می دهد.

شیب مناسب ذکر شده در این نوع طرحهای تقرب معمولاً ۳ درجه نسبت به افق در نظر گرفته شده است ؛ یعنی هواپیما با کمک این دستگاه با شیب بسیار ملایم ارتفاع کم می کند تا به نزدیکی سطح باند برسد . لازم به ذکر است این شیب راهنما قابل برنامه ریزی بوده و می توان آن را تا میزان اندکی تغییر داد ؛ بعنوان مثال شیب موجود در دستگاه  ILS فرودگاه بین المللی مهرآباد ، ۳/۳ درجه نسبت به سطح افق می باشد .

ILS در اکثر مواقع با دستگاههای دیگری که فاصله را از فرودگاه نشان می دهند ادغام می شود تا علاوه بر نشان دادن شیب مناسب ، فاصله را نیز همزمان به هواپیما اعلام نماید .یکی دیگر از ملزومات جهت استفاده یک فرودگاه از ILS نصب چراغهای مناسب در ابتدای باند می باشد ( البته بدون سیستم روشنائی نیز امکان پذیر است ، اما خیلی مشکل ) . اما انواع پیشرفته دستگاه  ILS نیاز بیشتری به سیستم روشنائی دارند .

انواع ILS

نوع اول(CAT I)

با استفاده از این نوع ILS ، هواپیما تا ارتفاع ۲۰۰ پائی (۶۰ متری) از سطح باند راهنمائی می گردد و میزان دید نباید کمتر از ۱۸۰۰ پا (۶۰۰ متر) باشد . میزان دید به این معنی است که خلبان بتواند از فاصلهً ۶۰۰ متری مانده به باند ، آن را در دید داشته باشد . همانگونه که مطلع هستید ، هواپیمائی که در حال نشستن است ، سرعت خود را به میزان قابل توجهی نسبت به سرعتی که در طول مسیر پرواز داشته ، کاهش داده است ؛ اما نکتهً قابل توجه اینست که هواپیماهائی که با موتور جت کار می کنند ( شامل بر اغلب هواپیماهای موجود ) ، فاصلهً ۶۰۰ متر مانده به باند که در بالا آمده است را در مدتی نزدیک به ۵ الی ۶ ثانیه طی می نمایند و با توجه به ارتفاع ۶۰ متر از سطح زمین نیازمند توجه بسیار در زمان نشستن می باشد .

۲- نوع دوم  (CAT  II)

هواپیما را تا ارتفاع پائینتری – نسبت به نوع اول – یعنی ۱۰۰ پائی (۳۰ متری) باند هدایت می نماید و نیاز مندِ ۱۲۰۰ پا ( ۴۰۰ متر ) دید روی باند می باشد ( دستگاه هواپیما را تا فاصلهً نزدیک تر به باند راهنمائی می کند ).

۳- نوع سوم  (CAT III)

نوع سوم از دستگاه ILS به سه مدل مجزا تقسیم می گردد ، اما نکته مهم و جالب اینست که هر سه نوع ، هواپیما را تا ارتفاع صفر از سطح باند پائین می آورد و یا به عبارتی ، چرخهای هواپیما با کمک این دستگاه به سطح باند مماس می شود ؛ فقط نکته قابل توجه اینکه میزان دید لازم برای تقرب بوسیلهً آنها با یکدیگر متفاوت می باشد ، که عبارتند از :

الف : (CAT IIIa) : حداقل دید مورد نیاز در این مدل ۷۵۰ پا (۲۵۰ متر) می باشد .
ب : (CAT IIIb) : دید در نزدیکی باند دراین مدل نباید کمتر از ۱۵۰ پا (۵۰ متر) باشد .
ج  : (CAT IIIc): این مدل بسیار بسیار دقیق می باشد و نیازی به دید ندارد . { یعنی اگر میزان دید خلبان در نزدیکی باند صفر باشد و هیچ چیز در جلوی هواپیما مشخص نباشد؛ خلبان تنها به کمک گیرنده های داخل کابین ( و فقط با کمک دستگاه )،  می تواند هواپیما را براحتی تا روی سطح باند راهنمائی نماید .

امروزه در کشور ما نیز تمامی فرودگاههای مهم و پر ترافیک از جمله فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) ، فرودگاههای بین المللی مهرآباد ، بندر عباس ، شیراز ، اصفهان ، مشهد مقدس ، جزیرهً کیش و… زیر نظر شرکت فرودگاههای کشور و تحت نظارت ادارهَ استاندارد پرواز ( وابسته به سازمان هواپیمائی کشوری ) مجهز به این دستگاه می باشند؛ و همچنین برای فرودگاههائی که بدلیل شرائط آب و هوائی دید درآنها نسبتاً کم می باشد ، و یا بعلت موانع جغرافیائی موجود نزدیک به باند نیازمند شیب دقیق برای تقرب هواپیما ها هستند، نصب گردیده است و یا در حال بررسی می باشد

GPS چیست و چگونه کار می کند؟

جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. جی‌پی‌اس در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام شبانه‌روز در دسترس است و استفاده از آن رایگان است. علاوه بر جی‌پی‌اس، دو سیستم کمابیش مشابه دیگر نیز وجود دارد: سیستم گلوناس که دولت شوروی ساخته و اکنون به‌دست کشور روسیه اداره می‌شود و سیستم گالیله که کشورهای اروپائی آن را برای وابسته نبودن به سیستم آمریکائی جی‌پی‌اس ساخته اند. قطب نماهایی که با نیروی مغناطیسی زمین جهت یابی می‌‌کنند، به تدریج جای خود را به گیرنده‌های جی‌پی‌اس خواهند داد؛ جی‌پی‌اس، سامانه‌ای است که به کمک گروهی از ماهواره‌ها جهت یابی می‌‌کند. ماهواره‌هایی که هرکدام در مدارهای خود به دور زمین در گردشند؛ این ماهواره‌ها با ایستگاه‌های ویژه‌ای بر روی زمین در تماس اند و همواره موقعیت آن‌ها در فضا مشخص است. دستگاه گیرندهٔ جی‌پی‌اس شما، با ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها، فاصلهٔ شمارا تا آن‌ها تعین می‌‌کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می‌‌آید. در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطهٔ زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد.

با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده به محاسبهٔ سرعت، مدت زمان سفر، فاصلهٔ شما تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی)، تعداد ماهواره ها، زمان محلی و … می‌‌پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد. به طور میانگین، هشت ماهواره از ۲۴ ماهواره، در اطراف هر نقطه از کرهٔ خاکی که باشید در آسمان گشت می‌‌زنند. هرچه گیرندهٔ شما به ماهواره‌های بیشتری وصل شود، اطلاعات دقیق تری را برای شما محاسبه می‌‌کند. جی‌پی‌اس، در ابتدا تنها استفادهٔ نظامی داشته است، ولی از سال ۱۹۸۰ به بعد تصمیم گرفته شد تا از آن در فعالیت‌های غیر نظامی هم استفاده شود ؛ تا جایی که امروزه حتی در ماهی گیری و شکار هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. سیستم تعیین موقعیت جهانی GPS متشکل از ۲۴ ماهواره است که درارتفاع ۲۰۰۰۰ کیلومتری ازسطح زمین قراردارند ودر ۶ مدار که هرمدار ۴ ماهواره قرارداد وبا زاویه میل ۵۵ درجه وپر یود ساعتی ۱۲ ساعته درگردشند . هرماهوارهGPS دوموج با دو فرکانس درباند امواج الکترومغناطیسی (L1,L2 ) ارسال می کند موج L1 با فرکانس  ۱۵۷۵ MHZ و موجL2   با فرکانس ۱۲۲۷ MHZ می باشد.

نمونه ای از طراحی معماری فرودگاه

نمونه ای از طراحی معماری فرودگاه

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه های بین المللی عموما دارای مجموعه ای از تاسیسات و ساختمانهائی هستند که مسافران در این اماکن به هواپیما سوار یا از آن پیاده میشوند و همچنین بار هواپیماها تخلیه و یابارگیری میشوند. تاسیساتی که مسافران از طریق آنها با حمل و نقل زمینی، خرید بلیط،انتقال بار همراه، و چمدانهای خود و همچنین عبور از ورودی های امنیتی از آنهااستفاده میکنندترمینالو یا پایانه هوایی نامیده میشود و همچنینساختمانهائی که مسافران برای سوار شدن به هواپیما در آنجا تجمع مینمایند سالن انتظار نامیده میشود. در هر صورت این دو اصطلاح بجای یکدیگر قابل استفاده هستند. معمولا تسهیلات گمرکی موجود در فرودگاه های بین المللی و همچنین سطح بالای عوامل امنیتی که در این فرودگاه ها به چشم میخورد از عواملی هستند که آنها را از فرودگاههای کوچک قابل تفکیک می‌نماید.

برای خطوط مسافربری کوچکتر و هواپیما هایخصوصی، خدماتی از قبیل، تعمیر و نگهداری هواپیما، خدمات مورد نیاز خلبانان، خدماتمورد نیاز اجارههواپیما، و همچنین اجاره آشیانه هواپیماتوسط پایگاه های ثابت که اصطلاحا ( fixed base operator ) نامیده میشوند، صورت می‌پذیرد.

کلیه فرودگاه ها منحصرا بوسیله کد فرودگاهی انجمن بین المللی حملو نقل هوائی ( IATA ) و کد فرودگاهی سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری ( ICAO ) شناخته می شوند. در ایالات متحدهآمریکاو همچنین برخی از کشورها، فرودگاه هابا نام شخصیتهای نامدار و شهیرآن کشور، بخصوص شخصیتهای سیاسی، نامگذاری میشوند.

حجم ترافیک هوائی و همچنین ترافیک هواپیما ها روی زمین ( حرکت هواپیما درباندهای پروازی و تاکسیروها ) که در محدوده هر فرودگاه ایجاد میشود، از عوامل موثردر ایجاد آلودگی صوتی ( صدای موتور هواپیما) وآلودگی هوامی‌باشد، و حجم زیاد این آلودگی ها میتواند برای سلامتی جسمانی مضر بوده وهمچنین در برنامه خواب افراد ایجاد اختلال نماید. غالبا ساکنین محلی، به نیتجلوگیری از تخریب ییلاقات حومه شهر، اماکن تاریخی، و اکو سیستم محلی، در مقابل ساختفرودگاه های جدید و یا گسترش فرودگاه های موجود از خود مقاومت نشان میدهند.

طراحی ساختمان ترمینال فرودگاه های تجاری، مسافرتی

دو سیستم کلی در طراحی ساختمان ترمینال فرودگاه های تجاری، مسافرتی وجود دارد:

  • سیستم متمرکز
  • سیستم غیر متمرکز

درسیستم متمرکز کلیه مسافرین، توشه ها، و بارها طی یک حرکت هماهنگ بصورت قیفی شکل، مسیری را طی کرده و در یک ساختمان مرکزی تجمع یافته و آنگاه دوباره در بخش های مختلف استقرار هواپیماها پراکنده می شوند ولی در سیستم غیر متمرکز مسافرین و بسته هایشان مستقیماً به محل سوار شدن هدایت می شوند. انتخاب هر یک از دو سیستم به مقدار سطح موجود که جهت توقف هواپیما تخصیص داده شده بستگی دارد. هنگامیکه جهت سوار شدن به هواپیما پیاده روی بیش از ۱۸ متر لازم باشد، الزاماً باید سیستم متمرکز را به سیستم غیر متمرکز تبدیل نمود. به همین ترتیب هنگامیکه تعداد درب های خروجی (محوطه مورد نیاز جهت سوار شدن به هواپیما) مورد نیاز هر شرکت هوائی در یک فرودگاه از شش عدد تجاوز کند، سیستم غیر متمرکز اقتصادی نخواهد بود. در چنین موقعیتی متمرکز ساختن عملیات هر شرکت هوائی در یک منطقه، از راه حل های منطقی خواهد بود و این راه حل منتهی خواهد شد به سیستمی که در آن، تعدادی سیستم متمرکز در یک منطقه بصورت غیر متمرکز استقرار یافته اند.
در گذشته تسهیلات ترمینال مسافرین در غالب فرودگاه ها در یک ساختمان مرکزی مستقر بوده است؛ چنین سیستمی تا زمانی مناسب خواهد بود که تعداد هواپیماها و تعداد درب های خروج کم بوده و بتوان تمام بخش های مختلفه ترمینال را در یک ساختمان متمرکز کرد و این در حالی است که ظرف بیست سال گذشته ترافیک هوائی افزایش سریعی داشته و همین مساله دلیلی بر ناتوانی و عدم اجرایی بودن چنین سیستمی در دوران اخیر است. امروزه سیستم تمرکز مختلط، که بنام سیستم ترمینال های واحد نیز خوانده می شود، جایگزین سیستمهای دیگر گشته و بتدریج ملاک اصلی در طراحی ترمینال فرودگاه ها گردیده است.
در این سیستم تسهیلات ترمینال در واحدهای کوچکتری تمرکز یافته و آرایش این واحدها پیاده روی از پیاده رو جلوی ترمینال تا محل سوار شدن به هواپیما را به حداقل می رساند. پس از اشباع یک واحد ودر صورت لزوم، واحدهای بعدی بدون ایجاد مزاحمت برای سایر واحدها بکار گرفته می شوند. این عمل آنقدر ادامه می یابد تا ظرفیت باند پرواز با ظرفیت کل واحدها برابری نماید. طراح علاوه بر در نظر داشتن عوامل متعدد، تمام یا قسمتی از تسهیلاتی نظیر سالن های انتظار، رستوران، فروشگاه ها و بخشی از دفاتر اداری را برای مسافرینی که مجبورند هواپیمایشان را دراین فرودگاه عوض کنند و یا مسافرینی که هواپیمایشان تاخیر طولانی دارد طرح می کنند.
بعضی از تسهیلات رفاهی را می توان در ساختمان هایی که منحصراً بدین منظور احداث میشوند و در نزدیکی و یا در ارتباط با واحدهای مجری تشریفات پرواز قرار داردند در نظر گرفت که توانایی سرویس دهی به آنها را داشته باشد. واحدهای مجری تشریفات پرواز قویاً به اینگونه بخشها وابسته اند. برای مثال وابستگی آنها را به کابین شرکت های بیمه هوائی، محل تبدیل ارزها ویا بلیط فروشی ها نباید از نظر دور داشت. طرح اینگونه تسهیلات دریک ساختمان مجزا خود باعث می گردد تفکیک پروازهای درون مرزی و برون مرزی تسهیل شود.
بالاخره سیستم ترمینال های واحد هزینه های اصلی اولیه را تقلیل بسیار داده و این اطمینان را به همراه دارد که امکان گسترش ترمینال در مراحل بعدی بدون تحمیل هزینه های اضافی وجود داشته و هزینه های انجام شده قبلی را بی اثر نخواهد ساخت.

نمونه ای از طراحی معماری فرودگاه

نمونه ای از طراحی معماری فرودگاه

فرودگاه‌های ایران

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران

طرح جامع فرودگاه در سال ۱۳۵۴ تهیه و در سال۱۳۵۶ موافقت اصولی با آن به عمل آمد ومقدمات اجرائی آن آغاز گردید، پس از توقف چند ساله مصادف با جنگ تحمیلی ، مجدداً دراسفند ۱۳۶۹ فعالیت در این زمینه به صورت عملی شروع شده و با تجدید نظر در طرح جامعو تصویب آن توسط وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمائی کشوری وقت، عملیاتطراحی و اجرایی ادامه یافت . در سال ۱۳۸۱ فرودگاه مذکور برای تمام پروازهای بینالمللی و جابجایی مسافران در سال برنامه ریزی شد.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به سرعت به یکی از مراکز مهم مبادله مسافر و کالا در منطقه خارومیانه مبدل می شود. موقعیت استراتژیک ایران به منزله نقطه تلاقی شرق دور با خاورمیانه و اروپا از یک سو و ارتباط کشورهای تازه تأسیس یافته آسیای میانه با آب های گرم خلیج فارس و کشورهای حاشیه این دریا ، اقیانوس هند و شرق آفریقا موجب شده است که تقاضا برای استفاده از شاهراه هوائی کشورمان هر روز بیشتر شود و فرودگاه امام بی گمان می تواند با ترغیب شرکت های هواپیمائی جهان به استفاده از امکانات ترانزیتی و مزیت های اقتصادی این فرودگاه ، به این شوق دامن بزند و آرزوی دیرین تبدیل شدن تهران به هاب اصلی شبکه های پروازی بین المللی را تحقق بخشد.

راه های دسترسی به فرودگاه امام (ره)

در حال حاضر بزگراه های تهران – قم و تهران – ساوه و جاده قدیم تهران – ساوه راههای اصلی آمد و شد به فرودگاه امام(ره)هستند. پایانه مسافری فرودگاه در ۳۰ کیلومتری بزگراه تهران – ساوه و در ۴۵ کیلومتری بزگراه تهران – قم واقع است. قرار است در آینده نزدیک ادامه خط ۲ مترو تهران از حرم مطهر امام خمینی(ره) به مقصد شهر جدید پرند ، ایستگاهی نیز در فرودگاه امام(ره) داشته باشد .

ساکنان شمال و غرب تهران برایی دسترسی به فرودگاه ، می توانند با حرکت به سمت میدان آزادی و اتوبان آزادگان به ورودی بزرگراه تهران – ساوه دست یافته و به سمت فرودگاه حرکت کنند و یا از اتوبان چمران و اتوبان نواب صفوی ، به سمت ورودی بزرگراه تهران – قم بروند . همچنین نزدیک ترین مسیر حرکت از شرق تهران به سمت فرودگاه دسترسی به بزرگراه تهران – قم از طریق میدان افسریه ، اتوبان آزادگان ، میدان جهاد ( شهید کاظمی )  است. در ضمن مسافرانی که ساکن مناطق جنوبی تهران هستند ، می توانند با ورود به بزرگراه آیت ا… سعیدی ، به هر یک از بزگراه های تهران – قم یا تهران – ساوه و جاده قدیم تهران –  ساوه دسترسی پیدا کنند . به مسافران محترم پیشنهاد می کنیم زمان حرکت از منزل ، ترافیک مسیرهای شهری ورودی به بزرگراه های تهران – قم و تهران – ساوه را به منظور حضور به موقع در فرودگاه و از دست ندادن پروازها، مد نظر قرار دهند.

پایانه مسافری فرودگاه

از آنجا که پایانه مسافری فرودگاه مهمترین بنای فرودگاه است و به عنوان دروازه ورودی کشور ، محسوب می شود و برای آنکه تمام خصوصیات یک پایانه مسافری امروزه را برای ارائه خدمات به مسافر و خطوط هوائی داشته باشد از طراح مشهور فرانسوی آقای پل اندرو ، که یکی از بزرگترین طراحان فرودگاه در دنیا محسوب می شود ، استفاده شده است.

از ویژگی های مهم این بنا خطی بودن پایانه ، مجزا بودن مسافران ورودی و خروجی ، شفاف بودن فضاهای مختلف ، هماهنگی سقف ( قوسی بودن آن ) با طبیعت اطراف فرودگاه و ساده و روان بودن حرکت مسافرین است.پایانه مسافری با زیر بنای ۷۸۳۵۷ متر مربع از دو بخش سمت هوا ( AIRSIDE) و سمت زمین ( LANDSIDE) تشکیل شده است که سمت زمین یا مرکز پایانه مسافری دارای بنای عظیم ۴ طبقه با سقف کمانی سبک برای تمامی فعالیتهای مسافران ورودی و خروجی و همراهان آنها با نمای شیشه ای است و سمت هوا دارای بنای کشیده و ظریف برای کلیه مسافران ورودی و خروجی با سقف ساده و مسطح با هفت دروازه ورودی و خروجی ( ۱۴ پل اتصال به هواپیما ) پیش بینی شده و با دو نوار فضای سبز در حد فاصل دو بخشسمت هوا و سمت زمین و دالان سرپوشیده بین دو بخش که فضای پایانه راتعدیل و محیط خشک بیابانی را تلطیف می کند . دسترسی سواره به پایانه مسافری از ضلع جنوبی با مجزا نمودن مسافران ورودی و خروجی دارای یک مسیر ولی در دو طبقه است. جاده طبقه فوقانی برای دسترسی مسافران ورودی و دسترسی آنها به وسیله نقلیه شهری در نظر گرفته شده است .

ظرفیت پذیرش پایانه مسافری ۴.۵ میلیون نفر مسافر بین المللی در سال است که امکان پذیرش تا پنج میلیون نفر مسافر را با امکانات رفاهی و خدماتی در سطح بین المللی دارد.

راهنمای مسافران خروجی

مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند می توانند  جلوی درب طبقه فوقانی از ماشین شخصی یا تاکسی پیاده شوند و مستقیم ( بدون عبور از هیچ سطح شیبدار و سر بالایی ) وارد سالن عمومی خروجی شده و بار خود را به قسمت پذیرش بار و مسافر تحویل دهند. در این قسمت ۴۶ میز پذیرش بار و مسافر پیش بینی شده است که مسافران با نشان دادن گذرنامه و بلیت ، کارت پرواز خود را دریافت می کنند. چمدان ها و بار مسافر در این قسمت به نام ” بسته بندی بار ” وجود دارد که در صورت تقاضا ، با دستگاه های خاصی بار مسافر را می بندند و از محکم بودن درب چمدان ها یا دیگر بسته ها اطمینان حاصل می کنند.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، شعبه ای از بانک ملی را در سالن پذیرش مسافر مستقر کرده تا در صورتیکه مسافران عوارض خروج از کشور خود را قبلاً پرداخت نکرده اند ، بتوانند آن را در فرودگاه بپردازند.مرحله بعد ، کنترل گذرنامه خروجی است که از ۵ ورودی ، گذرنامه ها کنترل شده و مهر خروجی رویشان ثبت می شود. مسافر بعد از عبور این قسمت ، وارد سالن ترانزیت می شود. کافی شاپ ، بوفه و فروشگاه های متنوع آزاد از امکاناتی است که در این بخش تعبیه شده است. همچنین در قسمت پشت سالن ترانزیت ، سالن دیگری برای مسافران ویژه در نظر گرفته شده است. بعد از اعلان زمان مناسب توسط همکاران اطلاعات پرواز ، مسافران وارد سالن انتظار پرواز می شوند.تلفن های عمومی ، نماز خانه و سرویس بهداشتی در این سالن وجود دارند. سوار شدن مسافران به داخل هواپیما و عبور از پل های تلسکوپی از این سالن صورت می گیرد. قبل ورود به پل های انتقال مسافر به هواپیما ، قسمت بازرسی کارت های پرواز مسافران را چک می کند و کنترل های نهایی برای امنیت پرواز روی مسافرین انجام می شود.

راهنمای مسافر ورودی

مسافرانی که به ایران وارد می شوند، بعد از خروج از هواپیما از طریق پل های تلسکوپی ، به سالنی می رسند که روی دیوار های آن ، تابلوهایی زیبا ، جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان را به تصویر می کشند. این سالن شامل قسمت تشریفات ، فروشگاه های متنوع آزاد ( Duty free shops) ، بوفه ، کافی شاپ و نمازخانه ، تلفن عمومی و سرویس بهداشتی است. سپس به قسمت کنترل گذرنامه ورودی میرسند. بعد از ثبت مهر ورود به کشور در گذرنامه مسافران توسط پله برقی یا آسانسور به سالن تحویل بار به مسافر هدایت شده و بارهای خود را از روی دستگاه های تسمه نقاله بار برمی دارند. قسمت ” اشیای گمشده ” نیز در این محوطه قرار دارد. مرحله نهایی برای مسافران ورودی ،کنترل بار توسط ماموران گمرک فرودگاه است ، سپس مسافران به سالن عمومی استقبال کنندگان هدایت می شوند. ایستگاه رزرو تاکسی ، پلیس ، رستوران یا Fast Food  و فروشگاه های مختلفی در سالن وجود دارد که مسافران می توانند از آنها دیدن کنند.

راهنمای مسافران ترانزیت

مسافرانی که به طور موقتی وارد خاک ایران شده و قصد خروج از ایران به قصد کشور دیگری دارند ، بعد از خروج از هواپیما از طریق پل های تلسکوپی وارد سالن ترانزیت می شوند . دفاتر صدور ویزای ترانزیت در این سالن قرار دارد و در صورتیکه فرد از قبل اقدام به دریافت ویزای عبوری نکرده باشد، مسئولان این دفاتر ویزای ایران را وارد گذرنامه های این مسافران می کنند، برای واریز کردن هزینه ویزای ترانزیت ، شعبه ای از بانک ملی در سالن ترانزیت هزینه ها را دریافت می کنند. بعد از پرداخت عوارض ترانزیت مامورانی که پشت میز راهنمای مسافر ترانسفر ( عبوری ) نشسته اند، مسافران را راهنمایی می کنند تا توسط پله برقی به قسمت کنترل گذرنامه های ورودی بروند . در ضمن فرودگاه امام(ره) هتلی شیک و مجهز را برای مسافران عبوری در نظر گرفته است که در قسمت انتهایی سالن قرار دارد. مسافران ترا نزیت می توانند ساعات بین دو پرواز خود را در این هتل استراحت کنند و سفر بعدی خود را با آرامش کامل آغاز کنند

بخش سی آی پی

جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی (ره) ، محیطی آرام با چشم انداز زیبای  باند پرواز پذیرای مسافرینی است که مایلند تا زمان پرواز و یا در بازگشت از سفر و پیش از طی تشریفات جاری ، آرامش بیشتری را در محیط فرودگاه احساس کنند.cip فرودگاه امام با دو سایت مستقل می تواند پذیرای ۱۰۰ مسافر باشد . استفاده از cip این امکان ا به مسافرین ارجمند می دهد تا به جای صرف وقت برای انجام تشریفات مرسوم ، این امر را به کارکنان CIP  واگذار نموده و خود و همراهانشان در محیط CIP به استراحت بپردازند.پذیراییCIP شامل سرو چای ، قهوه ،  انواع نوشیدنی ، شیرینی و ساندویچ سرد است . بعلاوه امکان استفاده از اینترنت Wire Less و روزنامه های مختلف و چند زبانه نیز فراهم می باشد.

پارکینگ

پارکینگ طبقاتی فرودگاه بین المللی امام خمینی با ۶۵۷۰۰متر مربع زیر بنا و حدود۱۶۰۰دستگاه اتومبیل ظرفیت , در جنوب ترمینال مسافری قرار گرفته است . سازه اصلی پارکینگ طبقاتی بتنی و طول و عرض آن (۵/۶۶×۵/۳۳۷ ) مترمی باشد . این سازه در تراز زیر زمین و همکف با عرض کامل ولی در تراز صفر و ۸ با عرض های ۴۶ و ۲۱ متر اجرا شده است .سازه پارکینگ از مقاومت های لازم در حد استاندارد های بین المللی برخوردار است به طوری که در تراز ۸ +(خروجی)  و تراز صفر ۰۰/۰± (ورودی) زمان وقوع زلزله , بار زنده ۵۰۰ کیلو گرم بر متر مربع روی تمام سطح سواره رو و پیاده مورد محاسبه قرار گرفته است .

سیستم روشنایی پارکینگ ها بر اساس روش لومن با استفاده از تقسیم ناحیه ای می باشد و جداول و دیاگرام های مورد استفاده بر اساس کمیته ملی روشنایی ایران بوده که با توصیه کمیته بین المللی روشنایی و توصیه جامعه مهندسین روشنایی آمریکا (IEC) نیز تطابق دارد .

سایر تاسیسات مورد نیاز مثل سیستم آتش نشانی , دستشویی , سیستم فاضلاب و جمع آوری باران فضاهای باز پارکینگ, تعویض هوا و سیستم گرمایش به طور دقیق و مطابق استاندارد های لازم طراحی گردیده است .

پارکینگ در طبقه دوم مسقف نمی باشد (پارکینگ سرباز) وارتفاع مفید پارکینگ در هر طبقه ۳ متر است .برای ورود به پارکینگ از سمت شرق , راه انحرافی منشعب از جاده شریانی به قسمت میانی پارکینگ وارد می شود و برای ورود به پارکینگ از سمت غرب می توان مستقیم از قسمت سر باز شرقی پارکینگ و خروجی پارکینگ به سمت غرب از قسمت میانی طبقه پایین پارکینگ از طریق راه انحرافی به جاده شریانی می باشد .

همچنین دسترسی ۸- و ۴-  از طریق دو رمپ به طول ۹۰ متر و به عرض حدود ۱۶ مترانجام میگیرد .دسترسی مسافرین از طبقات پارکینگ به ساختمان پایانه از طریق آسانسور و پله می باشد . در قسمت میانی پارکینگ ( محور پایانه ) ۳ عدد نور گیر به ابعاد ۵/۶ × ۷ متر تعبیه شده است . بر روی قسمت مسقف طبقه دوم پارکینگ , جاده مسافرین ورودی به عرض ۱۵ متر و جاده تاکسی رو به عرض ۵ متر قرار گرفته اند که مسیر های مسافرین ورودی به پایانه میباشد بین مسیر های فوق و ساختمان پایانه پیاده رو به عرض ۲۰ متر قرار دارد . بر روی قسمت پیاده رو پل مسافران خروجی با عرض حدود ۵ /۲۰ متر قرار گرفته است که مسیر مسافرین خروجی می باشد . عرض سواره رو۱۳متراست. بین این پل و ساختمان پایانه پیاده رویی به عرض ۶ متر قرار دارد .
ترازهای طبقات به شرح زیر می باشد :

۸/۰۰ +                                 ترا ز پل DEPARTURE(خروجی)

۰/۰ ±                                   ترازطبقه ARRIVAL(ورودی) یا تراز صفر

۳/۴ –                                   ترازپارکینگ طبقه اول یا ترازهمکف

۷/۸ –                                   ترازپارکینگ طبقه دوم

پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی فرودگاه بین المللی امام خمینی ره

با توجه به شیوع بیماری آنفلو انزای خوکی در برخی از کشورهای منطقۀ امریکای لاتین، باتمهیدات به عمل آمده در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ۲ پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی برای مشاورۀ مسافرانی که از کشورهای مکزیک ، آمریکای مرکزی و جنوبی به کشور وارد می شوند راه اندازی شد، بدیهی است این ۲ پایگاه جهت کنترل، پیشگیری و جلو گیری از ورود احتمالی آنفلو انزای خوکی به کشوردر حال خدمات رسانی است

نمازخانه

خدمات اینترنت

اینترنت بی سیم (WIFI ) به صورت رایگان در فرودگاه دراختیار مسافرین گرامی قرار داده می شود.در قسمت های مختلف ترمینال مانند ترانزیت ،بوردینگ ، مسافران ورودی و خروجی برای دارندگان سیستم های مجهز به تکنولوژی بی سیم نظیر کامپیوتر کیفی و تلفن همراه قابل استفاده می باشد.

ایستگاه تاکسی

انواع خودروهای استفاده شده در ناوگان تاکسی رانی شامل خودروهای سمند ، تویوتا،فولکس کدی و ون می باشد

برج کنترل پرواز :

۱_ پرسنلی :  مجموعآ ۲۹ نفر که ۱۴ کارشناس و ۱۵ کاردان

۲- ریتینگ: ۲۷ نفر دارای ریتینگ برج کنترل فرودگاه امام (ره) میباشند که بعضی از آنها علاوه بر ریتینگ این فرودگاه دارای ریتینگ برج و اپروچ مهرآباد و یا برج فرودگاههای دیگر نیز هستند.

واحد توجیه خلبان :

واحد توجیه خلبان با اخذ طرح‌پرواز (Flight Plan) از خلبانان و یا نمایندگان ذیصلاح شرکتهای هواپیمایی ، با توجه به مسیر پروازی، اطلاعات هوانوردی مورد نیاز را در اختیار آنان قرار می دهد.

این واحد دارای خطوط دوطرفه AFTN، اینترنت و آخرین اصلاحیه داکیومنت های ایکائو و قابلیت اتصال به سایت AISجهت دریافت اطلاعیه های هوانوردی میباشد.

این واحد با ۵ نفر کاردان ، ۲ نفر کارشناس مراقبت پرواز و ( ۳ نفر کارشناس زبان و کامپیوتر) واقع در ترمینال مسافربری به شرکتهای هواپیمایی سرویس مراقبت پرواز ارائه میدهند.

محدوده کنترل ترافیک :

استوانه ایست فرضی از سطح زمین به ارتفاع ۵۰۰۰ پا و شعاع ۷ مایل از ARPفرودگاه با فضای طبقه بندی شده D

این سرویس کنترل ترافیکی ، شامل کلیه پروازهای ورودی ، خروجی و عبوری از فرودگاه میباشد.

 واحد آموزش

تجهیزات و امکانات راداری و آموزشی
  •  اپروچ و مرکز کنترل که در مواقع ضروری میتوان از آن جهت ارائه سرویس کنترل پرواز استفاده کرد.
  • سمیلاتور برج کنترل
  • جمع آوری آخرین داکیومنتهای ICAO
  • تهیه Visibility chart فرودگاه
  • نگارش LATCIs
  • تهیه طرح اضطراری و Airport Manual

واحد تجهیزات بازرسی و حفاظتی

این واحد متشکل از ۸ کارشناس و ۲ کاردان می باشد که تحت نظر کارشناس مسئول مربوطه انجام وظیفه می نمایند.

این واحد وظیفه نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری تجهیزات بازرسی بار و مسافر را به عهده دارد.

در این فرودگاه مجموعاً تعداد ۲۳ دستگاه ایکس ری جهت بازرسی بارهمراه مسافر، ۲۵دستگاه گیت وی و تعدادی راکت دستی جهت بازرسی مسافران در حال بهره برداری می باشد.

ایستگاه هواشناسی فرودگاه امام خمینی (ره)

اداره هواشناسی فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۲۰۰۲ به منظور ارائه گزارش جوی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد. این ایستگاه از نوع فرودگاهی بوده که فعالیت آن شامل اندازه گیری، ثبت و گزارش پارامترهای مختلف جوی نظیر سمت و سرعت باد، وضعیت ابرناکی، تشخیص پدیدههای مختلف جوی ونوع پیامهای ارسالی SYNOP,METAR,SPECIو…. می باشد.ساعت کاری به صورت ۲۴ ساعته  می باشد و گزارشات جوی  این  ایستگاه به مرکزسوئیچینگ  ارسال می گردد

مشخصات ایستگاه هواشناسی
  • ایستگاه : اداره هواشناسی فرودگاهی امام خمینی (ره)
  • شهرستان : تهران
  • نوع ایستگاه : فرودگاهی
  • سال تاسیس : ۲۰۰۲

سیستمهای مخابراتی

  • SSB
  • AMSS
  • DIAL UP
  • VSAT
  • FAX

ویژگیهای اقلیمی

در مقیاس کلی منطقه همانند سایر بخش های استان تهران در فصول سرد سال متاثر از سیستم های شمالی و شمال غربی و غربی بویژه جنوب غربی بوده و ریزشهای جوی آن که از ماههای آبان و آذر آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد ،تابعی از فعالیتهای سیستم های فوق می باشد

واحدتجهزات راداری و اتوماسیون رادار هوانوردی

این واحد متشکل از ۵ کارشناس و ۶ کاردان می باشد که تحت نظر کارشناس مسئول مربوطه انجام وظیفه می نمایند.

الف- رادار:

فرودگاه مجهز به دو رادار PSR ( Primary  Surveillance  Radar ) با برد حدود ۱۴۰ کیلومتر  و MSSR  با برد حدود ۴۰۰  کیلومتر می باشد که موقعیت تمام پروازهای اطراف فرودگاه را جهت استفاده کنترلرهای مراقبت پرواز مشخص می نماید.

ب- اتوماسیون تقرب پرواز:

دریافت اطلاعات راداری از سایتهای راداری منطقه شامل (سایت رادار فرودگاه امام (ره)، رادار فرودگاه مهرآباد، رادار ثانویه کوشک بزم) و پردازش آنها و نمایش اطلاعات حاصله روی مانیتورهای راداربرای منطقه تقرب در این بخش انجام می پذیرد.

ج- اتوماسیون مرکز کنترل شماره ۲ فضای کشور:

این مرکز به نام ACC2 به عنوان پشتیبان مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور (ACC1 )واقع در تهرانسر که وظیفه کنترل ترافیک هوایی در سراسر فضای کشور و خارج از فضای تقرب در فرودگاهها را به عهده دارد، مجهز وآماده بهره برداری میباشد

واحد تجهیزات ناوبری

این واحد متشکل از ۷ کارشناس و ۲ کاردان می باشد که تحت نظر کارشناس مسئول مربوطه انجام وظیفه می نمایند.

این واحد مسئولیت نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیر سیستمهای کمک ناوبری هوایی فرودگاه را به شرح ذیل عهده دار میباشد.

الف- ILS ( Instrument  Landing  System ) :

این تجهیزات که خود از ۲ سامانه فرعی به نامهای Localizer ،Glide sloop  تشکیل شده است ، جهت تقرب دقیق و ایمن هواپیما به سمت باند فرودگاه در شرایط بد جوی وکاهش دید خلبان مورد استفاده  قرار میگیرد. باند فرودگاه امام (ره) مجهز به دو دستگاه ILS جهت فرود هواپیما از هر دو طرف باند می باشد.

ب- DVOR  ( Doppler  VHF  Omnidirectional Radio  Range ):

این سامانه قادر به تامین اطلاعات زاویه ای موقعیت هواپیما نسبت به شمال مغناطیسی جهت استفاده خلبان می باشد.

ج-DME  ( Distance  Measuring  Equipment ):

این دستگاه فاصله هواپیما تا محل دستگاه واقع در ایستگاه زمینی را جهت استفاده خلبان معین می نماید.

تعداد ۳ دستگاه DME در این فرودگاه نصب و در حال کار می باشد.

د- NDB ( Non  Directional  Beacon ):

این دستگاه با پخش همه جهته سیگنال خود، اطلاعات سمت و جهت ایستگاه زمینی را در اختیار خلبان  میگذارد.

کلیه تجهیزات این بخش از طریق اتاق کنترل وفرمان واقع در برج مراقبت پرواز تحت نظارت کارکنان کشیک میباشد.

واحد تجهیزات ارتباطی:

این واحد متشکل از ۱۰ کارشناس و ۲ کاردان می باشد که تحت نظر کارشناس مسئول مربوطه انجام وظیفه می نمایند.

این واحد مسئولیت نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری کلیه تجهیزاتی که در امر ارتباطات فرودگاهی به کار گرفته میشوند را به عهده دارد.

از جمله این نوع ارتباطات می توان ارتباط بین کنترلرهای برج مراقبت با کلیه پروازها ،فرودگاه مهرآبادومرکزکنترل فضای کشوررا نام برد. سیستم های مهم به کار گرفته شده برای این منظور عبارتند از: سیستم های سوئیچینگ، فرستنده وگیرنده هایVHF هوانوردی ، )ATIS پخش خودکار اطلاعات هوانوردی وهواشناسی در محدوده فرودگاه)،PCMمرکز تلفن و سیستم های ضبط مکالمات پروازی

نوع دیگر، ارتباطات زمینی مورد نیاز در فرودگاه می باشد که می تواند از نوع  بی سیم و با سیم باشد که سیستم های مورد استفاده را می توان از نوع تلفنی و یا رادیوترانک های فرودگاهی نام برد.

غرفه های فروشگاهی

۱-    غرفه کافی نت : ارائه خدمات اینترنت و فروش سیم کارت اعتباری و شارژی

۲-    غرفهآیس پک : فروش انواع بستنی

۳-    غرفه سگا سالن ورودی : فروش انواع نوشیدنی های گرم از جمله نسکافه، چای، قهوه، انواع کیک و ساندویچ

۴-    غرفه دلی سالن ورودی : فروش انواع ساندویچ و نوشیدنی، کیک، چای، نسکافه، قهوه

۵-  غرفه صنایع دستی خروجی: فروش انواع صنایع دستی، روزنامه، مجله، کیف، چمدان، لوازم آرایشی و بهداشتی، ….

۶-   غرفه خشکبار خروجی : فروش انواع خوراکی،خاویار، زعفران، شیرینی، …..

۷-   غرفه دلی خروجی (غربی) : فروش انواع نوشیدنی وکیک

۸-   غرفه دلی خروجی (شرقی) : فروش انواع ساندویچ ونوشیدنی، کیک، چای، نسکافه، قهوه

۹-   غرفه ساعت: فروش ساعت های سواچ، تیسوت، رادو، سی کی

۱۰-  غرفه دانهیل: فروش انواع ساعت، کمربند، خودکار وخودنویس، کیف پول، ……

۱۱-  غرفه عطر و ادکلن :فروش انواع عطر و ادکلن و لوازم آرایش

۱۲-   غرفه عینک (چلسی اسلیم) : فروش انواع عینک های آفتابی،  Vague PRADA  GUCCI  D&G  Novell

۱۳-  غرفه صنایع دستی ترانزیت: فروش انواع صنایع دستی، روزنامه، مجله، کیف، چمدان، خاویار، زعفران، …

۱۴-   غرفه سیم کارت (du): فروش سیم کارت امارات و سیم کارت بین المللی

۱۵-   غرفه سگا ترانزیت: فروش انواع نوشیدنی های گرم از جمله نسکافه، چای، قهوه، انواع کیک و ساندویچ

۱۶-  غرفه گراد : فروش انواع پوشاک مردانه

۱۷-   صرافی سالن خروجی

۱۸-     صرافی سالن ورودی

۱۹-    امانات بار سالن ورودی

۲۰-   غرفه دُرسا: فروش انواع کیف و چمدان چرم

فرودگاه بین المللی مهرآباد

تاریخچه فرودگاه بین المللی مهرآباد

نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد “حسین آباد”بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . چندی بعد ، دریکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند . این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات ، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پائین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشته ، خلبان در محل امور خارجه تهران ( میدان مشق ) به زمین نشست .

سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمائی ، حق انحصاری هواپیمائی در ایران به موجب قانون ، در بهمن ۱۳۰۴ به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و ۲۲ سال بعد و پس ازتأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال ۱۳۱۷، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد .

در سال ۱۳۲۵ اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کار و عملیات پروازی را آغاز نمودند . و در راستای رشد تکنولوژی صنعت هواپیمائی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) گردید.

هدف از تدوین طرح تجاری فرودگاه بین المللی مهرآباد

هدف اصلی از تدوین این طرح تجاری، ارائه توصیه های است که گستره ، ماهیت و زمان بندی برنامه اولویت های سرمایه گذاری برای توسعه کوتاه مدت فرودگاه را هدایت کند . مطالعات برنامه ریزی تجاری به منظور تهیه یک برنامه کوتاه مدت برای سرمایه گذاری مالی صورت می گیرد که ضمن فراهم آوردن یک مجموعه فرودگاهی امن ، کارآمد، اقتصادی و از نظر زیست  محیطی قابل قبول برای جامعه ، یک پارچگی عملیاتی فرودگاه بین المللی مهرآباد را نیز حفظ کند.

محقق ساختن این اهداف نیازمند توجه به مسائل زیر است :

مطالعه در مورد وضعیت موجود فرودگاه برای درک شرایط موجود تسهیلات فرودگاهی و خدماتی که در حال حاضر ارائه می شود .
برآورد ترافیک برای یک دوره ۵ ساله .
تدوین یک مدل مالی
تجزیه و تحلیل پروژهای سرمایه گذاری بر اساس نوع درآمدها و نوع خدمات قابل ارائه و تأثیر آن به شرایط مالی

مقایسه میان چشم انداز فرودگاه بین المللی مهرآباد و چشم انداز بازار

فرودگاه مهرآباد با توجه به رشد ترافیک هوایی و افزوده شده شرکتهای هواپیمائی و خطوط هوایی درهر برهه زمانی با نیازهای جدید مسافرین و مراجعین و شرکتهای هواپیمائی و جانبی مواجه می شود که درصد درفع نیازها و در جهت کسب درآمد فعالیت های تجاری قابل ملاحظه ای را در برنامه کاری خود دارد .رستوران و مراکز تهیه و ارائه غذای سریع و آماده از جمله نیازهای مسافران می باشد . همچنین با توجه به کمبود فضای پارک اتومبیل خصوصاً در ایام حج ، از دیگر تسهیلاتی مورد نیاز مسافران ، فضای پارک اتومبیل است .

کارکنان خطوط هوایی که در فرودگاه بین المللی مهرآباد به کار مشغولند ، از دیگر گروه های مشتریان می باشند که این فرودگاه می تواند از تأمین خدمات و تسهیلات برای آنها منتفع شود .

در این رابطه ، شکاف عمده ای میان خدماتی که در حال حاضر در فرودگاه بین المللی مهرآباد ارائه می شود و رشدی که در آنجا در شرف وقوع است ، وجود دارد .

در عرصه خدمات هوانوردی نیز ، فرودگاه می تواند با ارائه خدمات ، نه تنها به منظور افزایش در آمدهای هوانوردی ، بلکه همچنین با تأمین خدمات جدید به بهره برداران هواپیماها ، به درآمدهای خود بیفزاید.

رابطه میان فرودگاه  و استفاده کنندگان از تسهیلات که می توان آنها را به مسافران و خطوط هوایی تقسیم کرد ، می تواند به رابطه ای سازنده تبدیل شود ، به گونه ای که تأمین مالی به منظور توسعه فرودگاه ، توسط استفاده کنندگان اصلی از آن صورت گیرد ، بنابراین تشریک مساعی میان فرودگاه و مسافران و خطوط هوایی موضوع حساس و تعیین کننده ای در توسعه فرودگاه به شمار می آید .

شرح وظایف فرودگاه بین المللی مهرآباد:

۱-  اعمال نظارت بر هماهنگی پرواز شرکت های حمل و نقل هوایی بمنظور جلوگیری از تراکم و ارائه خدمات مناسب فرودگاهی.

۲-  اعمال نظارت کلی بر ایجاد هماهنگی بین واحدها و نمایندگی های دولتی و غیر دولتی مستقر در فرودگاه در چارچوب دستورالعمل های صادره از سوی سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور و ایجاد کمیته تسهیلات فرودگاهی در جهت اداره امور ترمینالها .

۳-  اعمال نظارت کلی بر انجام امور مربوط به تشریفات ، استقبال و بدرقه از مقامات و شخصیت های داخلی و خارجی و ارائه اطلاعات پرواز به مسافرین .

۴-  اعمال نظارت بر کنترل فضای فرودگاه و هدایت هواپیما در راه های هوایی در محدوده عملیاتی فرودگاه و نشست و برخاست آنها بمنظور تأمین امر بی خطر پرواز

۵-  اعمال نظارت کلی بر تأمین نظم و ترتیب و تسریع در نشست و برخاست هواپیما بمنظور جلوگیری از برخورد آنها با یکدیگر در فضای کنترل شده و باندها و تاکسی وی های فرودگاه براساس مقررات ضوابط مورد عمل

۶-  اعمال نظارت کلی بر نصب راهبری ، نگهداری دستگاه ها و سیستم های ارتباطی ، امنیتی ، سیستم های اعلان پرواز ، ضبط صوت ها ، وسایل پخش هوا و سیستم های کمک ناوبری و سایر تجهیزات الکترونیکی فرودگاه .

۷-  اعمال نظارت کلی بر برقراری ارتباط مخابراتی با مرکز و سایر فرودگاه ها بمنظور مبادله اطلاعات   هوانوردی ، گزارشات جوی و موقعیت پروازی هواپیماها براساس دستور العمل های مصوب .

۸-  اعمال نظارت کلی برپیشگیری و اطفاء حریق ونجات هواپیماها، سرنشینان، اماکن و تاسیسات فرودگاه بهنگام وقوع سانحه آتش سوزی و سایر سوانح و حوادث اتفاقی براساس دستورالعمل های مصوب

۹- اعمال نظارت کلی بر هدایت و کنترل تردد وسائط نقلیه در محوطه های پروازی فرودگاه .

۱۰- بررسی نارسائی ها و کمبودهای فرودگاه و ایستگاههای تابعه .

۱۱- اعمال نظارت کلی بر نحوه انجام وظایف کلیه کارکنان فرودگاه و ایستگاه های تابعه.

۱۲- شرکت در جلسات شورای برنامه ریزی استان در چارچوب اهداف مشخصه.

۱۳- شرکت در جلسات و کمیسیون هایی که به نحوی در رابطه با وظایف فرودگاهی می باشند.

۱۴- اعمال نظارت کلی بر اداره نگهداری و بهره برداری از فرودگاه با اصول بازرگانی از طریق شناخت منابع درآمدزا و روش های متناسب جذب سرمایه های بخش خصوصی بمنظورارائه خدمات بهینه بار ومسافر.

۱۵- اعمال همکاری با ستاد شرکت فرودگاههای کشور در مشارکت بانک ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی واجد صلاحیت در ایجاد و نگهداری موسسات خدمات فرودگاهی .

۱۶- تعمال نظارت کلی بر تهیه گزارشات آماری از درآمدها و هزینه ها و سایر فعالیت های فرودگاهی استان و ارائه مستمر آنها به شرکت فرودگاههای کشور در چارچوب دستورالعمل های مصوب .

۱۷- اعمال نظارت کلی بر امر واگذاری ، اجاره استیجاری و تاسیسات ،اماکن تجاری ، اداری ، تبلیغاتی و غیر تجاری ، … و املاک فرودگاهها  به اشخاص حقیقی و حقوقی

۱۸- اعمال نظارت کلی بر کلیه عملیات اجرائی ، ساختمانی فرودگاههای استان اعم از اقتصادی ، تجاری و توسعه و تجهیز ترمینال ها و عوامل پروازی.

۱۹- اعمال نظارت کلی بر راهبری ، نگهداری شبکه های آب و فاضلاب ، برق و سوخت و روشنایی باندها، تاسیسات و ماشین آلات فرودگاهی و ایستگاههای ناوبری و انجام خط کشی ، جاروب ، برف روبی باندها و تاکسی وی ها و پارکینگ فرودگاه و سایر خدمات مربوط به نظافت و فضای سبز.

۲۰- پشتیبانی و نظارت اجرایی بر امور انتظامی ، امنیتی ، حراست فرودگاه در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دستورالعمل های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و تشکیل کمیته حفاظتی هواپیما در فرودگاه.

۲۱- اعمال نظارت کلی بر تهیه و تنظیم بودجه جاری و عمرانی فرودگاههای استان بمنظور انجام کلیه امور نیروی انسانی و تأمین نیازمندهای تاسیساتی ، ساختمانی و نیز ملزومات اداری مورد نیاز.

ترمینال های مسافری :

فرودگاه مهرآباد دارای ۶ ترمینال با مساحت های عنوان شده در جدول ذیل می باشد که ترمینال ۱ و ۲ مختص ورود و خروج پروازهای خارجی بوده است و همچنین ترمینال یک محل پروازهای خروجی حج عمره می باشد و ترمینال ۳ و ترمینال ۵ (تازه تاسیس) مختص ورود و خروج حج تمتع و همچنین ورودی حج عمره می باشد. ترمینال ۴ خروجی مسافرین پروازهای داخلی و ترمینال ۶ مختص ورودی پروازهای داخلی می باشد.

نام ترمینال مساحت (متر مربع)

ترمینال ۱ و ۲ : ۲۷.۹۰۰
ترمینال ۳:  ۳۹۰۴
ترمینال ۴:  ۱۰۴۰۰
ترمینال ۵:  ۱۵۲۵۰
ترمینال ۶ : ۴۵۵۰

مجموعه فضاهای تجاری و غیر تجاری و خدمات اداری و دولتی و …. در کلیه ترمینال ها موجود می باشد .

تجهیزات و تسهیلات خدمات رسانی داخل ترمینال های مسافری شامل :

  • نمازخانه ها (ترمینال ۴ – ترمینال ۱ – ترمینال ۲ – پارکینگ حجاج)
  •  گیت های ورودی و خروجی پروازهای داخلی و خارجی
  • کانترهای Check- in (ترمینال ۱، ۹ عدد ۲ نفره یک عدد تکنفره – ترمینال ۲ ، ۱۴ عدد دو نفره ۴ عدد تکنفره –  ترمینال ۴، ۷ عدد دونفره و ۱۶ عدد تکنفره و ۲ عدد کانتر خدمات فاقد ترازو )
  • تسمه نقاله –  خطی ( ترمینال یک با CIP دو دستگاه – ترمینال ۲ ، ۵ دستگاه – ترمینال ۳ ، دو دستگاه
  • ترمینال ۴ دو دستگاه  گردان پالت دیسکی در ترمینال ۲ یکدستگاه – ترمینال ۶ دو دستگاه شیب دار گردان
  • ترمینال ۲ سه دستگاه – ترمینال ۳ دو دستگاه – ترمینال ۴ دو دستگاه – ترمینال ۶ دو دستگاه
  • پله برقی ۸ دستگاه (۵ عدد ترمینال ۲ و سه عدد ترمینال یک )
  • چرخهای دستی ۲۰۰۰ عدد

اماکن تجاری و غیر تجاری :

۱- مجموعه فضاها و تجهیزات تجاری ، تبلیغاتی ، خدماتی و …. که عموماً طبق لایحه قانون واگذاری و تخلیه اماکن و محلهای فرودگاههای کشوری و آئین نامه اجرایی آن به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق درخواست ایشان یاطرح فراخوان یا مزایده بازاریابی شده و قرارداد درآمدی منعقد می گردد و به صورت کلی عبارتند از:

غرفه و فروشگاه های مختلف ، رستوران ، کافی شاپ ، پست و مخابرات ، دستگاههای خودپرداز،  شعبه ها ، بانک ، تابلوهای تبلیغاتی ، استندهای تبلیغاتی ، نمایشگرهای LCD،LED  ، مانیتور، دفاتر هواپیمایی ، دفاتر رزرواسیون هتل ، پارکینگ و غیره

۲- مجموعه فضاهای غیر تجاری فرودگاه مهرآباد اماکنی می باشند که بدون قرارداد و بدون دریافت حق بهره برداری در اختیار ارگانها و یا سازمان های دولتی که وجود انها در فرودگاه ضروری می باشد قرار گرفته است از قبیل: سپاه ، پلیس ، گمرک، قرنطینه ، ارتش، حفاظت اطلاعات ، امور خارجه ، ریاست جمهوری ، مدیریت ترمینالها ، حراست و غیره

۳- جدول متراژ اماکن تجاری و غیر تجاری مستقر در ترمینال ها و خارج از ترمینالهای فرودگاه مهرآباد

  • اماکن تجاری ۹۹.۵۰۰ متر مربع
  • اماکن غیر تجاری ۶۱.۳۷۵ متر مربع

اداره مراقبت پرواز :

این اداره مسئولیت تأمین ایمنی و سلامت کلیه پروازهای ورودی و خروجی ، عبوری و محلی اعم از نظامی و غیر نظامی را با استفاده از سیستم های ارتباطی و رادیوئی و دستگاههای کمک ناوبری براساس مقررات سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری (ICAO) و دستور العمل های محلی به عهده دارد.

ارائه سرویس های مختلف مراقبت پرواز به صورت زنجیره ای بر عهده ۳ واحد توجیه خلبانی ، برج مراقبت ، تقرب پرواز می باشد .

–    جلوگیری از برخورد هواپیماها در فضاهای کنترل شده

–    جلوگیری از برخورد هواپیماها با موانع در حوالی فرودگاهها و باندهای پروازی

–    سرعت بخشیدن و ایجاد نظم در جریان ترافیک هوایی

–    ارائه اطلاعات لازم و ضروری جهت سلامت و ایمنی پرواز

–    کمک و مساعدت به هواپیماهایی که در وضعیت اضطراری قرار دارند

اداره مهندسی الکترونیک

وظیفه پرسنل این اداره راه اندازی ، نگهداری وسرویس دستگاههای ارتباطی مستقر درفرودگاه می باشد.این دستگاهها کمک می کند که خلبان ارتباط صوتی با مراکز کنترل ترافیک هوایی از قبیل برج مراقبت پرواز و تقرب پرواز برقرار نماید

واحد مخابرات

این واحد وظیفه حفظ تداوم برقراری ارتباط بی وقفه و در نتیجه تبادل مداوم اطلاعات مربوط به تأمین سلامت و امنیت و تنظیم پروازها را بعهده دارد و به طور شبانه روز و به صورت شیفت شبانه روزی مشغول ارسال و دریافت و توزیع اطلاعات و پیام های فوق الذکر می باشد . این دستگاه می تواند در کمترین زمان ممکن به دور دست ترین فرودگاه مبادله پیام هواپیمائی را انجام داده و پیام مورد نظر را دریافت و یا ارسال نماید .

 خدمات هوانوردی :

خدمات هوانوردی در ایران به عنوان خدماتی در نظر گرفته می شود که قیمت آنها را قانون تعیین می کند و این خدمات اساساً تحت کنترل ماده ۶۳ قانون (قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن درموارد معین ) قرار دارند که در آن تعرفه و قیمت های خدمات هوانوردی در ایران تعیین شده است.

فرودگاه بین المللی مهرآباد خدمات هوانوردی زیر را ارائه می دهد:

–     خدمات ترافیکی هوایی

–     نشستن و برخاستن هواپیماها

–     پارک کردن هواپیماها

–     خدمات روشنایی

–     خدمات فرودگاهی

–     خدمات هواشناسی و توجیه خلبانان

اداره ایمنی زمینی

وظایف کلی این قسمت را می توان به صورت ذیل بیان نمود .

–    هدایت زمینی و استقرار در رمپ کلیه پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد

–    کنترل و نظارت بر اعمال هندلینگ شرکت ها به منظور رعایت اصول ایمنی فرودگاه

-تأمین نیروی انسانی و وسایل آتش نشانی با توجه به category پیش بینی شده برای فرودگاه مهرآباد با دستور العمل های موجود .

–    کنترل و نظارت برسوخت گیری هواپیماها

–    کنترل و نظارت برای اجرای دستور العملهای ترافیکی مخصوص فرودگاهها

–    بازدید دوره ای کلیه اراضی و اماکن فرودگاهی جهت پیش گیری حوادث ناشی از آتش سوزی

–    سرویس و نگهداری کلیه وسایل و خودروهای آتش نشانی

–    استفاده وسایل برف روب در مواقع مورد نیاز

-ارتباط مداوم با برج مراقبت جهت کارهای مورد نیاز و ایجاد محیط ایمن برای ورود و خروج هواپیماها در کلیه سطوح پروازی

–    کمک فوری به مصدومین احتمالی سوانح هوایی در محدوده فرودگاه

اداره امور فنی و تجهیز فرودگاهی

این قسمت شامل واحدهای برق فرودگاهی ، تأسیسات ، ساختمان و ماشین آلات می باشد .

-واحد برق فرودگاهی ، مسئول تعمیر ، نگهداری و برق رسانی به سیستم های روشنایی باند ، روشنایی ترمینالها و اماکن ، محوطه های فرودگاهی و تعمیر و نگهداری مولدهای اضطراری فرودگاه می باشد .

-واحد تأسیسات ، مسئول تعمیر و نگهداری سیستم های سرمایش و گرمایش ، شبکه های آبرسانی (اعم از فضاهای سبز و شرب) ، سیستم نوار نقاله ای فرودگاه می باشد .

-واحد ساختمان، مسئول تعمیر و نگهداری ساختمان ها، خیابان ها، باندهای پروازی و همچنین پروژه های ساختمان فرودگاه میباشد.

-واحد ماشین آلات ، مسئول تعمیر و نگهداری خودروهای سبک و سنگین و همچنین ایاب و ذهاب پرسنل فرودگاه می باشد .

خدمات ترافیک هوایی:

خدمات ترافیک هوایی که به حرکت و جابجایی هواپیما در داخل فرودگاه و در مجاورت آن می پردازد ،شامل کنترل ترافیک هوایی و رویه های مربوطه میشود.

در زیر این عنوان ، کلیه خدمات ناوبری مخابراتی به هواپیماها ارائه می شود. این خدمات شامل جهت یابی به کمک ارتباطات راه دور و خدمات کنترل ترافیک هوایی است. این خدمات برای کلیه هواپیماها چه در حالت پرواز از روی آسمان فرودگاه (Over Fly) منطقه تقرب فرود هواپیما (Landing) و کنترل زمینی (Groundcontrol) ارائه می شود.

صورتحساب این خدمات توسط فرودگاه برای شرکت های هواپیمایی ارسال می شود، اما مسئولیت وصول صورت حساب ها تاکنون بعهده شرکت فرودگاههای کشور بوده است . از سال ۸۶ مسئولیت بعهده خود فرودگاهها است . اساساً تعرفه این خدمات برای پروازهای بین المللی براساس وزن هواپیما و به صورت ۰۰۴/۰ دلار آمریکا برای هر تن – کیلو محاسبه می شود و معمولاً درمحاسبه این هزینه ، کوتاه ترین فاصله مسیر در نظر گرفته می شود. حداقل هزینه خدمات برای پروازهای بین المللی ۵۰ دلار آمریکا است.

در مورد پروازهای داخلی ، این خدمات معمولاً به ریال محاسبه و دریافت می شود و پایه محاسبه ۲۳% تعرفه    بین المللی می باشد. حداقل تعرفه ارائه این خدمات برای پروازهای داخلی نیز ۲۳% حداقل تعرفه پروازهای بین المللی است.

اداره امور فنی و تجهیز فرودگاهی

این قسمت شامل واحدهای برق فرودگاهی ، تأسیسات ، ساختمان و ماشین آلات می باشد .

-واحد برق فرودگاهی ، مسئول تعمیر ، نگهداری و برق رسانی به سیستم های روشنایی باند ، روشنایی ترمینالها و اماکن ، محوطه های فرودگاهی و تعمیر و نگهداری مولدهای اضطراری فرودگاه می باشد .

-واحد تأسیسات ، مسئول تعمیر و نگهداری سیستم های سرمایش و گرمایش ، شبکه های آبرسانی (اعم از فضاهای سبز و شرب) ، سیستم نوار نقاله ای فرودگاه می باشد .

-واحد ساختمان، مسئول تعمیر و نگهداری ساختمان ها، خیابان ها، باندهای پروازی و همچنین پروژه های ساختمان فرودگاه میباشد.

-واحد ماشین آلات ، مسئول تعمیر و نگهداری خودروهای سبک و سنگین و همچنین ایاب و ذهاب پرسنل فرودگاه می باشد .

اداره امور ترمینالها و اماکن

وظایف این قسمت عبارتند از :

-نظارت و کنترل بر میزان وظایف شرکت ها ، سازمانها و نهادهای مستقر در ترمینالها و نیز هماهنگ نمودن فعالیت آنها طبق دستور العمل های صادره و قراردادهای منعقده

–  نظارت بر امور اعلان پرواز ترمینالها و ایجاد هماهنگی لازم در برنامه های پروازی

-نظارت و شرکت در امور مربوط به برگزاری مراسم بدرقه و استقبال از میهمانان و شخصیت های مملکتی با هماهنگی مبادی ذیربط

-نظارت و بازدید از وضعیت کلیه اماکن فرودگاهی و توصیه های لازم جهت رفع نقص های احتمالی و همکاری و مساعدت با واحدهای ذیربط در صورت لزوم

-نظارت بر امور ترمینالها ، اماکن و پاویون ها و ایجاد هماهنگی لازم برای انجام بهینه امور

-همکاری و هماهنگی با واحدهای ذیربط فرودگاه به هنگام بروز حوادث غیر مترقبه مانند هواپیما ربایی ، فرود اضطراری و حوادث طبیعی مانند سیل ، زلزله ، شیوع بیماریهای واگیردار در کشور و ایجاد تسهیلات ویژه جهت استفاده کنندگان ترمینالهای فرودگاه به هنگام بروز حوادث مذکور

-همکاری و هماهنگی با مسئولین هماهنگی پروازها جهت زمان بندی پروازهای ورودی و خروجی ، داخلی و بین المللی با توجه به ظرفیت پذیرش مسافرین هواپیماها در ترمینالهای فرودگاه

خدمات نشست و برخاست هواپیماها :

خدمات نشستن و برخاستن هواپیماها شامل خدماتی است که بوسیله برج کنترل ، منطقه تقرب ، خدمات مرتبط با باند پرواز ، ارتباطات رادیویی ، خدمات آتش نشانی و آمبولانس ،خمات امنیتی قابل انتساب به مناطق پرواز هواپیما و غیره ارائه می شود. تعرفه این خدمات به عنوان تعرفه نشست هواپیما در فرودگاه  بین المللی مهرآباد طبق ماده ۶۳ قانون مربوطه تعیین می شود. تعرفه نشستن هواپیما در مورد هر هواپیمایی که از تسهیلات فرودگاه بین المللی مهرآباد هم در حالت نشستن و هم در حالت برخاستن ، محاسبه  می شود.

ماده ۶۳(قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن درموارد معین )، تعرفه نشستن هواپیما را طبق حداکثر وزن پروازی هواپیما (MTOW) در نظر می گیرد. صورت حساب این هزینه مطابق با نوع هواپیما برای هر نشستن یا برخاستن ، توسط فرودگاه بین المللی مهرآباد صادر و از شرکت های هواپیمایی وصول می شود.

از آن جایی که فرودگاه بین المللی مهرآباد یک فرودگاه بین المللی است ، از این رو تعرفه نشستن هواپیما برای پروازهای بین المللی به صورت ۶ دلار به ازای هر تن وزن هواپیما برای هر کدام از فعالیت های نشست یا برخاست محاسبه می شود. تعرفه متناظر برای پروازهای داخلی به میزان ۲۳% تعرفه بین المللی نشستن هواپیما به معادل ریالی ارز محاسبه شده در نظر گرفته می شود. حداقل تعرفه نشستن هواپیما برای پروازهای بین المللی ۵۰ دلار آمریکا و برای پروازهای داخلی ۲۳% تعرفه متناظر برای پروازهای بین المللی است .

پارکینگ هواپیما:

در این سرفصل کلیه خدماتی که در ناحیه پارکینگ به غیر از رمپ ارائه می شود، از جمله خدمات امنیت هواپیما را شامل می شوند.

به منظور تسریع تخلیه و بارگیری هواپیماها از فضای پارکینگ و قراردادن این فضا در اختیار هواپیماهای بیشتر، طبق ماده ۶۳ قانون مربوطه ، مدت زمان ۳ ساعت به عنوان زمان پارک رایگان ، بلافاصله پس از توقف هواپیما در نظر گرفته می شود و پس از آن ، تعرفه پارکینگ اعمال می شود که پس از اتمام زمان توقف رایگان در پارکینگ ، قابل محاسبه و دریافت خواهد بود.

این تعرفه به صورت روزانه و شبانه اعمال می شود. دوره روزانه به صورت دوره ای که در فاصله ساعت ۵:۰۰ صبح تا ۲۱:۰۰ بعداز ظهر قرار دارد و دوره شبانه به صورت دوره ای که در فاصله ۲۱:۰۰ بعدازظهر تا ۵:۰۰ صبح قراردارد، تعریف می شود . تعرفه پارکینگ برای پروازهای بین المللی برای دوره روزانه به میزان ۵% تعرفه نشستن هواپیما و برای دوره شبانه به میزان ۱۰% تعرفه نشستن هواپیما محاسبه می شود.

تعرفه پارکینگ برای پروازهای داخلی نیز برحسب دوره های روزانه و شبانه در نظر گرفته می شود و به میزان ۲۳% تعرفه بین المللی محاسبه می گردد. صورت حساب تعرفه پارکینگ توسط فرودگاه بین المللی مهرآباد برای شرکت های هواپیمایی ارسال و وصول می شود

منابع و ماخذ
دانشنامه رشد،فرودگاه – اتحادیهٔ اروپا،خطوط هوای – اتحادیهٔ اروپا،سایت تخصصی مراقبت پرواز تبریز،جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران،انجمن مراقبت پرواز ایران،مجله هوایی،archdaily،pinterest،سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.