نحوه محاسبه زیر بنا در نقشه شهرداری

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

تعریف زیربنا

در طراحی معماری نقشه شهرداری منظور از سطح زیربنای هر طبقه، کل مساحت بنای آن طبقه با احتساب سطح اشغال شده توسط دیوارها، راه پله ها و داکتها می باشد. به عبارت دیگر مترکشی پشت تا پشت دیوارها انجام می گردد.زیربنا یکی از اصطلاحاتی است که در قوانین ثبتی و شهرداری زیاد شنیده می‌شودبه مساحت هر یک از طبقه‌های یک ساختمان زیربنا گفته می‌شود. هنگام محاسبه مساحت کل بنا، مساحت سطح طبقات روی زمین و زیر زمین را با هم جمع می‌کنند.

تعریف زیر بنا در نقشه شهرداری

تعریف زیر بنا در نقشه شهرداری

مشاعات ساختمان

در طراحی معماری به قسمت‌های مشترک ساختمان در اصطلاح قانونی مشاع گفته می‌شود. منظور از قسمت‌های مشترک، قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان نیست و به تمامی مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن‌ها تعلق می‌گیرد. این قسمت‌ها برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده و در اسناد مالکیت، ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده است.

مشاعات در نقشه شهرداری

مشاعات در نقشه شهرداری

در طراحی معماری نقشه شهرداری عرصه ساختمان، راهرو، پله و پاگرد که در خارج از قسمتهای اختصاصی قرار گرفته است، محل اختتام پله و ورود به بام وپله‌های ایمنی و پله های فرار، حیاط، حیاط خلوت، محوطه ساختمان، باغ و پارک که جنبه استفاده عمومی دارد، محل عبور کانال کولر و لوله بخاری داخل فضای آپارتمان (داکت)، ایوان وتراس(بالکن غیر مسقف)، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایداری در هر قسمت بنا که واقع شود، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه‌های فاضلاب، لابی، سالن اجتماعات، فضاهای ورزشی مانند سالن بدنسازی، استخر سونا و جکوزی، پشت بام و … جزء‌ مشاعات محسوب می شوند و مساحت آن‌ها به عنوان مساحت آپارتمان اختصاصی محاسبه نخواهد شد.
در نقشه شهرداری بام و حیاط آپارتمان‌ها جزء‌ مشترکات و مشاعات محاسبه می‌شود هر چند بعضی از واحدها به بام و حیاط دسترسی نداشته باشند.
در نقشه شهرداری راه‌پله‌ای که منحصراً مورد استفاده یک آپارتمان است، در صورتی که عملاً جزء‌ محدوده آپارتمان و محصور باشد و در آن در راه‌پله مشاعی باز شود به نحوی که بتوان حدود آن را بخشی از محدوده آپارتمان محسوب و تعریف کرد، جزء‌ آپارتمان است در غیر این صورت در محدوده مشاعات محسوب خواهد شد.
در نقشه شهرداری واحد یا انباری اختصاصی که در زیرپله احداث شده، تا جایی می تواند به عنوان یک واحد مفروز در نظر گرفته شود، که ارتفاع آن حداقل ۸ متر باشد و مابقی به عنوان زیرپله مشاعی تلقی می‌شود.
در نقشه شهرداری تراس‌ها و بالکن‌هایی که راه عبور جداگانه دارد و سقف بام طبقه زیرین باشد و تأسیسات روی آن نصب شده باشد، جزء‌ محدوده مشاعات محسوب می‌شود.

اندازه گیری تراس در نقشه شهرداری

اندازه گیری تراس در نقشه شهرداری

در نقشه شهرداری فضای درونی نورگیر داخل ساختمان باید محاسبه شود و سپس این اندازه محاسبه‌شده از مقدار زیربنای آپارتمان کسر می‌شود.

مفروزات ساختمان

در نقشه شهرداری وطراحی داخلی آپارتمان، چه تجاری و چه مسکونی، تراس و بالکن روباز و مسقف، پارکینگ اختصاصی و انباری اختصاصی جزء‌ مفروزات آپارتمان به شمار می‌روند.
برای مترکشی فضای بین دیوارها را در نظر می‌گیریم.
در نقشه شهرداری دیواری که بین آپارتمان و فضاهای مشاع قرار گرفته باشد جزء‌ مفروزات محسوب می‌شود.
در نقشه شهرداری دیوارهایی که بین دو واحد آپارتمان باشند، مالکیت مشترک دارند البته در صورتی که جزء‌ اسکلت ساختمان نباشند.
در نقشه شهرداری پارکینگ‌های بدون دیوار با عرض حداقل ۲.۵ و حداکثر ۳ متر و طول ۵ متر با توجه به نقشه، برای هر واحد محاسبه می‌شود.
در نقشه شهرداری در آپارتمان‌های دوبلکس، فضای هر طبقه به صورت جداگانه مترکشی و مجموع آن‌ها به عنوان زیربنای ساختمان محاسبه می‌شود.
در مورد آپارتمان‌های دوبلکس، راه‌پله میان دو طبقه، جزء‌ طبقه پایینی محاسبه می‌شود.

محاسبه بالکن

در نقشه شهرداری فقط در خصوص بالکن ها و به جهت تشویق مردم جهت احداث بالکن و ارتقاء کیفیت ساختمانهای مسکونی مساحت بالکن های مسقف تا عمق ۳ متر به شرح ذیل جزء زیربنا و تراکم طبقه محسوب می گردد:

بالکن سه طرف باز

بالکن سه طرف باز (۱/۲ مساحت آن جزء زیربنا محسوب می شود)

بالکن سه طرف بسته (3/2 مساحت آن جزء زیربنا محسوب می شود)

بالکن سه طرف بسته (۲/۳ مساحت آن جزء زیربنا محسوب می شود)

*در نقشه شهرداری چنانچه عمق بالکن بیش از ۳ متر باشد، کل مساحت بالکن جزو زیربنا محسوب می گردد.

* نحوه محاسبه بالکن ها توسط اداره ثبت با نحوه محاسبات شهرداری متفات است و ثبت در هر صورت کل مساحت بالکن را جزء زیر بنا محسوب می نماید.

محاسبه راه پله

* نحوه محاسبه مساحت راه پله بصورت ذیل می باشد:

مساحت راه پله از پشت دیوار جانبی تا آکس دیوارهای داخلی محاسبه می گردد.

مساحت راه پله از پشت دیوار جانبی تا آکس دیوارهای داخلی محاسبه می گردد.

مساحت راه پله آکس به آکس دیوارها محاسبه می شود.

مساحت راه پله آکس به آکس دیوارها محاسبه می شود.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۱ نظر
  1. گلباغي

    با سلام
    آیا پشت بام نیز جزء مساحت زیر بنای کل محسوب میشه؟

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.