اصول کلی طراحی ویلای کلاسیک

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...
سبک کلاسیک برای نشان دادن شکوه و عظمت بنا، تلاش می کند. معماران این سبک از طراحی را کاملا بی زمان می نامند. در یونان خانه خدایان خود را با استفاده از سبک کلاسیک طراحی می کردند. تا عظمت و بزرگی خدایان خود را به رخ همگان بکشند. در معماری ،سبک کلاسیک را به عنوان، یک سبک بی عیب و نقص می شناسند. اگر شما نیز به دنبال شناخت همچین سبکی در معماری ویلا ها هستید. این مقاله به منظور بررسی و آشنایی با اصول طراحی ویلای کلاسیک، تهیه شده است.طراحی معماری این سبک شامل نکات زیادی  می شود که رعایت کردن تمامی این نکات در آخر منجر به ایجاد پروژه ای جذاب برای کارفرما می شود.

جهت سفارش طراحی ویلا توسط مهندسین با تجربه و خلاق با ما در تماس باشید.

تماس با ما

ویژگی های ویلای کلاسیک

زیبایی شناسی ، لوکس بودن و انحصاری بودن ذاتی در  ویلای کلاسیک در نظر گرفته می شود. معماران و طراحان از روش های سنتی استفاده می کنند و راه حل های منحصر به فرد خود را برای هر پروژه اضافه می کنند. ویلای لوکس کلاسیک معمولاً اشرافی به نظر می رسد. شیشه های بزرگ رنگ آمیزی شده به ویلا سبک و ظرافت خاصی می بخشد. بخش جدایی ناپذیر در طراحی  محوطه سازی اطراف ویلا و طراحی منظره است. خانه های سبک کلاسیک از معماری موجود در یونان باستان و روم با ستون ها و قالب های تزئینی الهام گرفته شده است. این عناصر کلاسیک در برنامه خانه های لوکس گنجانیده شده اند. با اضافه کردن عناصر طراحی جدید مد مانند طرح های قلعه زیبایی خاصی به طراحی ویلای کلاسیک داده شده است و این ویلاها احساس اشرافیت در دنیای قدیمی یا ثروت و موفقیت امروزی را به خود می گیرند.
 ویلای کلاسیک ، که همچنین به آن طرح های خانه نئوکلاسیک نیز گفته می شود ، معمولاً دارای ردپاهای بزرگ، فضای زیاد و جزئیات با شکوه است. طراحی ویلای کلاسیک با الهام از نظر معماری ، معماری یونان باستان و روم را با ستون ها و تزئیناتی نشان می دهد. طراحی ویلای کلاسیک همه از پیشینه های کلاسیک مشتق شده اند و از ویژگی های کلاسیک استفاده می کنند.
طراحی این نوع ویلا نیز می تواند به سبک های مختلفی انجام شود، به طور مثال برخی از این نوع ویلاها نمای بیرون سبک کلاسیک و نمای داخل ویلا سبک مدرن دارد .برنامه های طراحی ویلای کلاسیک به این روش دارای فضای بیرونی زیبا و فضای داخلی مدرن است و اصول معماری کلاسیک با ویژگی های طراحی مدرن گنجانیده شده است که بسیاری از خانواده ها از خانه های جدید انتظار دارند.نوع دیگر طراحی ویلای کلاسیک به این گونه است که بیرون ویلا و داخل آن سبک کلاسیک دارد.

طراحی نمای کلاسیک یا رومی

 معیار های طراحی ویلای کلاسیک

در طراحی ویلای کلاسیک از تزئینات، ابزار ها و مصالح زیادی استفاده می شود. همچنین جزئیات در این سبک از طراحی بسیار بیشتر از طراحی هایی به سبک مدرن و یا مدیترانه ای و … است. به همین منظور طراحی ویلا ها با استفاده از این سبک می تواند هزینه های بیشتری داشته باشد. یکی از روش های کاهش هزینه در استفاده از این سبک، تغییر متریال نمای ویلا است. در نمای ویلا می توان از متریال سیمان سفید استفاده کرد. این متریال از مصالح به نسبت دیگر مصالح کم هزینه تر است.
هدف از طراحی بنا هایی با این سبک، نمایش عظمت و قدرت است. بنابراین این امر در دکوراسیون داخلی و نما کاملا باید به چشم بیاید. شاید در طراحی برخی از فضا ها بدون کاربرد تعریف شوند. اما این فضا ها جایی برای مجسمه های با شکوه و ساعت های ایستاده و … است. به موجب القای احساس اقتدار و شکوه بیشتری را در فضا به وجود می اورد.
از طرفی طراحی ویلای کلاسیک با معماری باغ های ایرانی و خانه های اصیل ایرانی در زمان های قدیم کاملا همخوانی دارد. و از المان های سنتی و اصیل در آن استفاده می شود. اگر به دنبال نمایش شکوه و جلال هستید. و همچنین به تجملات علاقه مند هستید. می توانید این سبک از معماری را در طراحی ویلا ها مورد استفاده قرار دهید. زیرا استفاده از تجملات از اصول اولیه در استفاده از سبک کلاسیک در طراحی ویلا ها محسوب می شود.

نمونه ای از طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

در اینجا چند ویژگی ا ویلای کلاسیک را ارائه می دهیم:

  • استفاده از ستون ها: در بسیاری ازطرح ها از ستون هایی در قسمت جلوی این طرح استفاده می کنند و یک بنای زیبا را ایجاد می کنند.
  • طراحی متعادل، متقارن: طراحی ویلای کلاسیک اغلب دارای احساس تعادل و تقارن ، چه در فضای بیرون و چه در خارج از خانه است.
  • پشت بام و خوابگاه: در این سبک پشت بام ها شیب دار طراحی میشود.

همچنین بخوانید:

اصول کلی طراحی ویلا به سبک مدرن

دراین سبک  معمولا طبقه ها باز در نظر گرفته می شوند و ویژگی های کلاسیک و سنتی بیشتر این نقشه ها را توصیف می کند. آشپزخانه ها ، اتاق های نشیمن و اتاق های ناهار خوری در طرح خانه اصلی هستند و به روشی باز طراحی می شوند.
طراحی ویلای کلاسیک از محبوب ترین طرح ها است و ویژگی ها و عناصر معماری آنها زیبایی و ظاهری زیبا و سنتی را ایجاد می کند. برای طراحی ویلای کلاسیک مدرن ، معماری کاملی ، سازه و طراحی داخلی خطوط کلاسیک را با عناصر معاصر ترکیب کرده و چشم انداز تازه ای را برای ویلا ایجاد می کند.برای طراحی ویلای کلاسیک به این سبک یک دکوراسیون داخلی پویا و اصیل روبرو است و در همه اتاقها ترکیب کاملی از عناصر معاصر و کلاسیک وجود دارد. نتیجه طراحی مدرن ویلای کلاسیک، خانه ای کلاسیک معاصر است که در همان زمان تازه است. چیزی که یک سبک کلاسیک و زیبا در رابطه با یک طراحی ویلای کلاسیک گرد هم می آورد، عناصر تعیین کننده ای است که توسط معماران با دقت یکپارچه شده است.

معیار های اصلی طراحی ویلای کلاسیک

۱. طرح و الگویی که در طراحی ویلای کلاسیک، مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا به صورت گل دار، راه راه و شطرنجی است. که هم در داخل و هم در محوطه ویلا مورد استفاده قرار می گیرد.
۲. در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و المان های آن، از خطوط منحنی برای القای احساس ارامش استفاده می شود. این خطوط منحنی می تواند در پارچه کوسن و بالش ها و رو تختی مورد استفاده قرار گیرد.
۳. قرنیز های دیوار و همچنین گچ بری های سقف و ستون ها باید کاملا قدرتمند و با ظرافت طراحی و اجرا شوند. رنگ مورد استفاده برای انها معمولا سفید است.
۴. در تمام طراحی ویلا و المان های مورد استفاده در ویلای کلاسیک، باید نظم، تناسب و تقارن رعایت شود.

طراحی نمای کلاسیک

ویژگی های معماری و طراحی ویلای کلاسیک

– از ویژگی های مهم در طراحی ویلای کلاسیک، استفاده از متریال هایی مانند چوب، اجر و سنگ و یا هر نوع مصالح سنتی است.
– طراحی نما و فرم این سبک بسیار پیچیده تر از سبک مدرن است.
– در داخل ساختمان از تکنولوژی و امکانات به روز شده استفاده می شود.
– در نمای ساختمان ویلا از نور پردازی به صورت اصولی و کاربردی استفاده می شود.
– در نما و طراحی بنا از تناسب و نظم بهره برده می شود.
– در طراحی ویلای کلاسیک معمولا از رنگ های سفید و رنگ کرم در طراحی نما استفاده می شود.
– در طراحی ویلای کلاسیک باید در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی بسیار دقت داشت. در این سبک از طراحی نمی توان از هر رنگی استفاده کنید. بلکه در این سبک برای نشان دادن قدرت و عظمت طراحی باید از رنگ های خنثی استفاده کرد. رنگ های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی ویلا باید دارای احساس قابل اعتماد بودن، ظرافت، رسمیت و قدرت باشد.
– رنگ های زرشکی، یشمی، کرم، قهوه ای، سرمه ای، سدری، صورتی، طلایی، برنز، سفید و مشکی در طراحی ویلای کلاسیک بسیار مناسب و پر کاربرد هستند. نکته قابل توجه در طراحی داخلی ویلا های کلاسیک، استفاده از یک یا دو رنگ ذکر شده در کنار هم است. و نمی توان تمام رنگ ها را به طور همزمان در یک طراحی استفاده کرد.
– استفاده از چوب طبیعی مانند چوب بلوط، ماهون، گیلاس، گردو و سرو و … ویژگی سبک کلاسیک را در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا بوجود می آورد.

نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک ساختمان

تقارن

در طراحی ویلا کلاسیک همه چیز در تقارن و نظم است و تعادل را در همه قسمت‌های آن می‌توان مشاهده کرد.فرشها، مبلمان، تابلوهایی که بر روی دیوار قرار دارند، نقش و نگار‌های سقف و دیوار، همه و همه در توازن و تعادلند.برخی ممکن است این شیوه را دوست نداشته باشند و به سبک‌های مدرن و تلفیقی علاقه بیشتری داشته باشند; چرا که روحیه تنوع طلبی دارند; اما اگر شما فردی هستید که بیشتر خواهان نوعی آرامش هستید، و در این نوع از ویلا‌های احساس آرامش بیشتری می‌کنید، احتمالا ساخت یک ویلای کلاسیک مناسب شما خواهد بود.

حاشیه‌های نرم

در طراحی سنتی معمولا از زاویه‌های تیز پرهیز می‌شود; و سعی بر این است که تا حد ممکن از خطوط منحنی استفاده شود; چرا که حس آرامش در آنها بیشتر است.در اینگونه از دکوراسیونها بالشتکها و مبلمان گرم و نرم به نظر می‌رسند و خطوط تیز ندارند و کوسن‌ها در این نوع از دکوراسیونها به تعدد به کار رفته است; تا به فضا حال و هوایی کلاسیک ببخشند.

رنگها محافظه کارانه اند

در طراحی ویلاهایی که به شیوه  کلاسیک انجام می‌شوند، بر خلاف ویلا‌های مدرن بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود; که از لحاظ روانشناسی حس ظرافت، رسمیت، قابل اعتماد بودن و قدرت را بر انگیخته خواهد کرد. رنگهایی از قبیل مشکی، سفید، قهوه ای شیری، برنزی و طلایی از جمله رنگ‌های خنثی می‌باشند که در طراحی‌های کلاسیک به کار می‌روند.

استفاده از چوب و ظاهر آن

در طراحی از چوب و مظاهر چوب، نظیر رنگ قهوه ای استفاده می‌شود; و ممکن است که نرده‌ها، سقف، و به طور کلی نمای ساختمان از چوب درختان مختلفی استفاده شود; که سبب می‌شود که روحی گرم و جذاب بر فضا حکم رانی کند و به فضا حالت دنج و راحتی ببخشد.

فرش‌های سنتی

در دکوراسیون داخلی خانه‌هایی که به سبک سنتی ساخته می‌شوند; معمولا از فرش‌های دستباف و سنتی استفاده می‌شود; و فرشهایی که با نخ‌های پلاستیکی و همانند آن هستند، در اینگونه از خانه‌ها به چشم نمی‌خورد.

طرح و الگو‌های کلاسیک

طرح‌های شطرنجی، راه راه و گلدار که در طراحی فضای داخلی ویلا و خارجی ویلاهای کلاسیک به کار می‌روند; از مشخصه‌های سبک کلاسیک است.در طراحی داخلی این گونه از ویلاها از پرده‌ها و پارچه‌های راه راه و پارکت‌هایی با طرح‌های منظم و حساب شده استفاده می‌شود.

قرنیزها و گچ کاری‌های زیبا

ویلا‌های کلاسیک دارای گچ کاری و قرنیزها با جزییات زیبا و قدرتمند، همراه با رنگ‌های کلاسیک و معمولا به رنگ سفید و عاجی هستند.البته این به این معنا نیست که لازم است حتما قرنیز‌ها و گچ کاری‌ها سنتی طراحی شوند; اما لازم است که عنصر تعادل که مشخصه یک طراحی کلاسیک است، در آن رعایت شود.

نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک

عناصر تاثیر گذار در طراحی

 نور پردازی

استفاده از دیوار کوب ها، لوستر های بزرگ بلورین و یا از جنس برنج، استفاده از چراغ خواب و آباژور ها  بسیار مرسوم است. نور پردازی در این سبک بسیار حائز اهمیت است و باید به صورت کاملا قرینه و با نور های خنثی مورد استفاده قرار بگیرد. برای اتاق خواب ها می توان از لوستر های کوچک با نور های ملایم استفاده کرد.

ستون ها

یکی دیگر از المان های بسیار شناخته شده و بارز ، استفاده از ستون هایی با ارتفاع زیاد و تزئینات با شکوه، در ورودی بنا و در اطراف ساختمان ویلا است.

 سقف بنا

ارتفاع سقف ها در این سبک بسیار بلند بوده. و همچنین از گچ بری های ظریف برای القا کردن احساس عظمت و قدرت در داخل و نمای ویلا استفاده می شود. این گچ بری ها می تواند مخفی کننده سیستم های تهویه مناسب در سقف ها باشد. گرم و سرد کردن این فضا ها به دلیل متراژ و ارتفاع بالا با استفاده از سیستم های گرمایش و سرمایش معمولی تقریبا غیر ممکن است. به همین منظور می توان از فن های مناسب در سقف به منظور انجام این کار استفاده کرد.

 کف پوش ها

برای اجرایی کردن کف پوش های ویلا های ساخته شده به سبک کلاسیک می توان از مصالحی مانند چوب و سنگ طبیعی استفاده کرد. زیرا مصالح طبیعی می توانند تداعی کننده احساس زندگی و نشاط در فضای داخلی ویلا شوند.

نورپردازی

نورپردازی نمای ویلا‌های کلاسیک خیلی مهم می‌باشد و به زیبایی هرچه بیشتر طرح ویلا کمک می‌کند.همچنین از روشنایی طبیعی و مصنوعی در طراحی داخلی ویلا استفاده می‌شود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ویلاهای کلاسیک که با استفاده از سنگ‌های زیبا، دیوارهایی با ارتفاع بلند، ستون‌های بلند، پنجره‌های متقارن، مبلمان با شکوه و استیل، اشیاء تزیینی از جمله، آینه‌های قدی، کاغذ دیواری، مجسمه‌ها همچنین استفاده از رنگ‌های روشن مثل سفید، کرم در ویلای کلاسیک نشان داده می‌شود.

مصالح

در طراحی ویلاهای کلاسیک تنوع مصالح ساختمانی مورد استفاده نسبت به طراحی ویلاهای مدرن کمتر، و بیشتر نمای سنگی برای طراحی این نوع ویلاها استفاده می‌شود.باید توجه کرد که سبک ویلاهای کلاسیک به دلیل وجود کار گذاری تزئینات، مصالح درجه یک سبک گرانی به حساب می‌آید.برای کاهش هزینه در طراحی این نوع از ویلاها، می‌توان از مصالح‌های جایگزین مانند سیمان  در طراحی نما، و کمتر کردن تزئینات لوکس استفاده کرد.

اصول طراحی ویلای کلاسیک

ساختمان‌های اصلی تمدن‌های قدیم به دقت طراحی و اجرا می‌شده‌اند. ویتروویوس سه اصل اساسی معماری کلاسیک را به خوبی بیان کرده است که عبارتند از:
  • ایستایی
  • کارایی
  • زیبایی
این سه اصل اساسی امروزه نیز در طراحی‌ها به کار رفته و در کنار هم معماری قابل قبول و مناسب زندگی را شکل می‌دهند.پایه اساسی معماری و طراحی کلاسیک هندسه و ریاضی بوده است، بنابراین رعایت تناسبات درست در این سبک معماری جایگاه ویژه‌ای داشته است.با توجه به موارد گفته شده می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در طراحی معماری این سبک باید به تناسبات صحیح، هندسه و همچنین سه اصل ایستایی، کارایی و زیبایی توجه کرد.

طراحی نمای کلاسیک رومی در ویلاهای کلاسیک

نمای کلاسیک اولین مشخصه یک ویلای کلاسیک است.نمایی پر کار و گاها پر هزینه .در نمای رومی از سنگ و یا سیمان بری استفاده می شود مهمترین مشخصه نمای رومی و یا همان نمای کلاسیک ستونها و سر ستونهاست برشهای ظریف و چند گانه ،پایه ستونهای متفاوت ،ستونهای گرد و یا مربعی ،سرستونهای ساده و یا پر کار با نق برجسته های انسان نما و یا گیاهی و یا نمادی از سر حیوانات اجرا می شود .طره ها و قاب بندی ها با ترکیب بندی مناسب کلیت یک نمای رومی را ایجاد می کنند .نماهای رومی به دلیل اینکه در تمامی معماری فرهنگ های گذشته در مدل های مختلف از بناهای رومی ،تخت جمشید ساختمانهای معروف اروپایی و…وجود دارد حس اصالت و تجمل را القا می کند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد .

 ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

  •  استفاده از وسایل ناب و لوکس در طراحی فضا.
  •  شلوغ بودن محیط به دلیل استفاده از وسایل بزرگ و پر زرق و برق در محل.
  •  مناسب برای چیدمان خانه‌های بزرگ و تجمل گرا.
  •  مدل مبل‌ها بیشتر چوبی با طرح پارچه‌های گلدار و شلوغ است.
  •  تفاوت در انتخاب پرده‌ها ، در طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک از پرده‌ها مانند طرح‌های گلدار یا راه راه استفاده می‌شود. اما در سبک مدرن معمولاً از پرده‌هایی که به صورت ساده و کرکره‌ای هستند استفاده می‌شود.

 نورپردازی در سبک کلاسیک و مدرن و تفاوت آنها با هم

در طراحی داخلی ویلاهای مدرن به دلیل استفاده از چند نوع متریال و مصالح نورپردازی هرچند در نهایت، نتیجه درخور را رقم میزند اما به مراتب سخت‌تر است. اما برای ویلاهای کلاسیک این امر به سهولت قابل انجام است و می‌توان ویلاهای کلاسیک را به نورهای جذاب مزین کرد و از نورهای افقی و عمودی استفاده کرد.

ترکیب سبک مدرن و کلاسیک

 برخی از افراد طرفدار سبکی ترکیبی از کلاسیک و مدرن هستند. اگر این دو سبک را به درستی در کنار یکدیگر قرار دهند؛چیدمانی زیبا و شیک ایجاد خواهد شد. مثلاً می‌توان از ترکیب پارچه‌های ساده (مدرن) و پارچه‌های گلدار (کلاسیک) برای دیزاین پرده ویلای خود استفاده کرد. یا می‌توان در کنار میزهای مربعی شکل مدرن، از مبل‌های چوبی کلاسیک که ترکیبی بسیار شیک ایجاد می‌کنن؛استفاده کرد. همچنین می‌توان از فرش‌های ایرانی که دارای طرح‌ها و نقشه‌های زیبایی هستند،در کنار سبک مدرن استفاده کرد.ترکیب این دو سبک جلوهٔ دیدنی به داخل ویلا می‌دهد.

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

منابع: decodarkoob.com-rastaoffice.com-modernvillaco.com-eyvan.org-archzana.com-aminmoghadam.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.