راهنمای جامع ترسیم نقشه فاز دو نما

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

جهت اجرایی شدن طرح نمای ساختمان می بایست پیش از اجرا، نقشه های دقیق فاز دو ترسیم شوند تا هم از خطاهای احتمالی در حین اجرا پیش گیری شود و هم تطابق لازم بین نقشه های معماری و سازه و مکانیک و الکتریک بررسی شود.در این مقاله به بررسی مراحل تهیه نقشه های فاز دو نما می پردازیم.

تطابق کد ارتفاعی نما با نقشه های فاز دو معماری

پس از فاز دو کردن پلانها و با توجه به در نظر گرفتن مواردی چون شیب بندی و عایق کاری ساختمان در تراسها و بام ، ممکن است کد ارتفاعی درج شده در نمای فاز یک تغییراتی داشته باشد . از این جهت می بایست کدهای ارتفاعی نما با کدهای درج شده در پلان فاز دو هماهنگ شود.

جهت سفارش فاز دو  کلیک کنید.

تطابق نما با نقشه های سازه

جهت فاز دو نما ، لبه خارجی پلان ساختمان که به نما منتهی می شود میباست با نقشه های سازه هماهنگ شود. محل قرار گیری بادبندها در نما باید بررسی شود تا تداخلی با درب و پنچره ها و بازشوها نداشته باشد.همچنین می بایست محل قرارگیری تیرهای طبقات جهت اتصال به سازه نما بررسی شود و دقت شود که تیرها از سطح نما بیرون تر نباشد.

بیشتر بخوانید:

هماهنگی سازه و معماری جهت تهیه نقشه فاز دو

مرتب کردن خطوط نما و لایه بندی

پس از تطبیق نقشه های نما با سازه می بایست خطوط نما با خطوط ترسیم شده در پلان فاز دو هم راستا شود.به عبارتی چون در پلان فاز دو نازک کاری ها در نظر گرفته شده است، خطوط نمای فاز یک اختلافاتی با نمای فاز دو خواهد داشت. از این جهت بهتر است نمای فاز دو از ابتدا و بر اساس نقشه های فاز دو ترسیم شود.

جهت سهولت در کار فاز دو لایه بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمام خطوط هم ارزش باید در لایه مخصوص خود قرار بگیرند. خطوط  دیوار ها در لایه دیوار و ضخیم تر خطوط پله و نرده ها در لایه بعدی و کمی نازک تر و خطوط دربها و پنجره ها در نازک ترین لایه قرار میگیرند.

همچنین جهت انجام اصولی کار می بایست دربها و پنجره هایی که در یک تیپ قرار دارند در یک بلوک قرار گرفته و در نما کپی شوند.

مرتب کردن خطوط و مشخص کردن تیپ بندی در فاز دو نما

مرتب کردن خطوط و مشخص کردن تیپ بندی در فاز دو نما

 

بیشتر بخوانید:

آموزش تهیه پلان فاز دو

درج کدهای ارتفاعی در نما

با توجه به سبک طراحی نمای ساختمان ، در طرح ، پیش آمدگی ها و فرورفتگی هایی وجود دارد. جهت تهیه نقشه فاز دو نما می بایست سطحی از نما را که دارای فرورفتگی و برجستگی نمی باشد به عنوان نقطه مبنا یا ۰ در نظر گرفت . سایر نقاط بر اساس نقطه صفر کد گذاری میشوند و مثبت (برجستگی ها) و منفی (فرو رفتگی ها) در نظر گرفته می شوند.

کد گذاری نما در ترسیم نمای فاز دو

کد گذاری نما در ترسیم نمای فاز دو

بزرگنمایی و اندازه گذاری نما

جهت اندازه گذاری نما ، می بایست نما را بزرگنمایی کرد. جهت بزرگنمایی، نما را به چند بخش تقسیم بندی میکنیم و هر بخش را در یک شیت قرار می دهیم . در این مرحله تمام جزئیات نما می بایست اندازه گذاری شود. جهت اندازه گذاری قوس ها می بایست شعاع قوس، طول قوس و طول پای قوس تا شروع قوس مشخص شود.

اندازه گذاری نمای فاز دو

اندازه گذاری نمای فاز دو

مشخص کردن مصالح مورد استفاده در نما

در ترسیم نمای فاز دو می بایست تمام مصالح با ابعاد دقیق آن معرفی شود.جهت معرفی مصالح در نما از هاشور های مختلف استفاده می کنیم.تمام مصالح یکسان با هاشور مشابه مشخص می شود و در کنار شیت نما هر مصالحی با هاشور مخصوص به آن مشخص می شود.روش دیگری که جهت مشخص کردن مصالح استفاده می شود، نوشتن نام مصالح در کنار نما و مشخص کردن محل آن با فلش در نما است. این روش معمولا زمانی استفاده می شود که مصالح استفاده شده در نما محدود باشد.

ترسیم برش های افقی و عمودی از نما

جهت فاز دو کردن نما می بایست برشهایی افقی (پلان)و عمودی (وال سکشن) از نما ترسیم شود. این برش ها باید در هر ترازی از نما که نیاز به شفاف سازی دیتیل ها دارد ، ترسیم شود.

معمولا جهت کدهای ارتفاعی که اطلاعات یکسانی دارند از یک برش افقی به صورت تیپ طبقات استفاده می شود. این برش های افقی و وال سکشن ها شامل اطلاعاتی نظیر اتصالات نما به سازه و ساشی کشی ها و متریال مورد استفاده در نماست.

ترسیم برش افقی (پلان) جهت ترسیم فاز دو نما

ترسیم برش افقی (پلان) جهت ترسیم فاز دو نما

تمام جزییات نما در وال سکشن و برش افقی می بایست به صورت کامل نشان داده شود.شاسی کشی نما باید به صورت دقیق ترسیم و اتصال مطلوبی با سازه داشته باشد.در این بخش می بایست جنس و ابعاد تمام جزییات معرفی شود. به عنوان مثال قوطی ۴۰*۴۰ با ضخامت ۲ میلی متر ، یا سنگ تراورتن به ضخامت ۲ ساانتی متر.

ترسیم برش عمودی (وال سکشن) جهت ترسیم فاز دو نما

ترسیم برش عمودی (وال سکشن) جهت ترسیم فاز دو نما

ترسیم دیتیل های اجرایی

بخش هایی از جزئیات نما که نیاز به بزرگنمایی دارند از وال سکشن و برش افقی کپی میشود و با مقیاس بزرگتر که در پرینت نقشه ها کاملا مشخص باشد ، ترسیم میشود.

این بخش از جزئیات باید تمام اطلاعات اتصال نما به سازه و تمام جزئیات مربوط به برش سنگها را داشته باشد.همچنین باید تمام مصالح معرفی شوند.

ترسیم جزئیات در فاز دو نما

ترسیم جزئیات در فاز دو نما

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.