اولین رویداد ملی «میزان معماری» برگزار می‌شود

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

گزارش بخش خبری سایت نقش شهر به نقل از خبرگزاری مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، رویداد «میزان معماری»، رویکردی نو در معماری و شهرسازی معاصر کشور است که برای اولین بار توسط فصلنامه معماری و ساختمان با سابقه ۱۸ سال نشر در حوزه معماری و شهرسازی، برگزاری ۱۲ دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران و ۹ دوره تقدیر از معمار معاصر ایران و حمایت ارگان‌های مهم و تأثیرگذار حوزه معماری و شهرسازی، ویژه کارفرمایان و سازندگان برگزار می‌شود.

این رویداد ملی با دبیری محمود قاسمی معمار و طراح شهری و عضو هیئت تحریریه فصلنامه معماری و ساختمان درجهت ارتقا کیفی معماری و شهرسازی کشور برگزار خواهد شد.

روند معماری و شهرسازی معاصر ایران، در چند دهه اخیر، ایجاب می‌کرد تا با بررسی، تحلیل و ارزیابی آن، رویدادی با نام “میزان معماری” در گستره ملی و به صورت سالانه برگزار شود. «میزان معماری» با بررسی و ارزیابی ابنیه احداث شده از سوی کارفرمایان و سازندگان، توسط هیئت داوری از کارشناسان معماری و شهرسازی، اقدام به درجه‌بندی و نصب پلاک “میزان معماری” بر روی ابنیه و معرفی آن در سطح جامعه خواهد کرد.

بر این باوریم که کارفرما (سازنده حرفه‌ای – کارفرمای شخصی) نقش مهمی در شکل‌گیری یک پروژه موفق دارد که در این سال‌ها از آنها غفلت شده و تنها نقش طراحان مورد توجه واقع شده است.

انتخاب درست طراح، برنامه‌ریزی و تبیین صحیح صورت مساله پروژه و در نظر گرفتن کیفیت فضاها در کنار توجه به مسائل کمی از عوامل ایجاد یک پروژه موفق است.

هدف این رویداد، شناسایی و تقدیر از کارفرمایان و سازندگان تأثیرگذار در حوزه معماری و شهرسازی معاصر ایران است.

این رویداد برای اولین بار در کشور، در پاییز ۹۸ و با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منتشر شد. در این رویداد رویکردهایی را جهت ارتقا سطح کیفی معماری و شهرسازی کشور دنبال می‌کنیم که بعضی از آنها عبارتند از: تأثیر کارفرمایان در شکل‌گیری پروژه‌های شاخص (تحلیلی بر عملکرد گروه‌های سازنده و فعال در پروژه)، تأثیر پروژه بر سیما و منظر شهری، تأثیر پروژه‌ها بر جامعه‌شناسی ایران، راهبرد طراحی و رابطه آن با ساختار جامعه، تأثیر متقابل سبک زندگی، فرهنگ و اجتماع بر معماری، نقش فرآورده‌های ساختمانی در نظام ساخت، بررسی سیر روند معماری و شهرسازی معاصر ایران.

همچنین برای اولین بار، گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد در حوزه‌های معماری (مسکونی، اداری، تجاری، عمومی) و شهرسازی (منظرشهری، طراحی شهری) خواهند بود که در این رویداد، آثار راه یافته با حضور و بررسی کارشناسان و خبرگان حوزه معماری و شهرسازی کشور مورد ارزیابی و قضاوت قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از اهداف این رویداد، شناسایی و معرفی آثار فاخر معماری و شهرسازی معاصر ایران، به شهروندان است. بدین جهت رویداد “میزان معماری”، با اهدا پلاک میزان معماری و نصب نشان آن بر آثار منتخب، اقدام به طراحی این پلاک کرده است که این نشان از نماد سرو ایرانی بوده که به صورت دست ساز با کاشی و خشت مخصوص، طراحی و ساخته شده و از آثار بی‌بدیل صنایع دستی ایران است.

آثار منتخب در یکی از چهار دسته برجسته، نوآور، پایدار و بوم‌گرا و در سه درجه ستاره‌دار طلایی، نقره‌ای و برنزی، بر طبق نظر هیئت داوران، دسته‌بندی و معرفی خواهند شد.

هر یک از این آثار دارای شناسنامه بوده که به تأیید فصلنامه معماری و ساختمان برای آثار تهیه و درج خواهد شد.

لینک منبع

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.