شیشه رنگی، نمای منحصر بفرد در طراحی دکوراسیون داخلی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

گزارش بخش خبری سایت نقش شهر به نقل از خبرگزاری ایرنا:

شیشه رنگی استفاده های زیادی با توجه به کاربرد و تنوع آن داشته و در طراحی می توان از آنها استفاد کرد تا با تلفیق از نورهای طبیعی و مصنوعی در کنار هم، ترکیبی از رنگها را به نمایش گذاشت . شیشه رنگی از سالیان پیش در نمای ساختمانهای مشهور بکار می‏رفته و امروزه نیز در ایران در اکثر بناهای تاریخی شاهد آن هستیم.  یکی از کاربردهای شیشه‏ های رنگی  در طراحی معماری می باشد. شیشه‏ های رنگی تاثیر زیادی را در دریافت نور و انرژی دارند، به‏طوری‏که هم از امواج گسیل شده که دارای طول موج بالا بوده به داخل جلوگیری می‏کنند و هم اینکه در عبور انرژی در محدوده مرئی جلوگیری می‏کنند. امروزه با در نظر گرفتن تنوع‏هایی که در شیشه های رنگی وجود دارد می توان طیف‏های متعددی را در نما‏ها بکار برد، به‏گونه‏ای که با حساسیت های چشمی نیز مطابقت داشته و از تاریک بودن فضا نیز دور باشند.

امروزه از شیشه‏‌های رنگی در دکوراسیون‏‌های داخلی نیز استفاده می‌‏شود. از این جمله می‌‏توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱- از شیشه های رنگی به عنوان دیوار کاذب داخلی استفاده کرد. شیشه های رنگی این قابلیت را دارند که به صورت یکدست در قابهای فلزی، نقش دیوار و عنصر جداکننده را داشته باشند.

۲- استفاده از شیشه های رنگی در پنجره ها امری جدید نیست و در همه خانه های قدیمی و سنتی ایرانی وجود دارد.

۳- یکی دیگر از کاربردهای این شیشه‌‏ها، استفاده از آنها در پاگرد راه‏‌پله‏‌هایی است که به سمت بیرون ساختمان می‏‌باشند.

۴- یکی دیگر از کاربردهای این شیشه‏‌ها، استفاده از آنها در درب‌های ورودی و دیوارهایی است که در داخل ساختار خود فضایی برای قرار دادن شیشه را دارند.

۵- از این شیشه ها می توان بعنوان پارتیشنهای تک‌ه‏ای برای جداسازی و یا نمادهی در بخشی از فضا استفاده کرد.

اجزای تشکیل‏‌دهنده شیشه رنگی

اجزای تشکیل‏ دهنده شیشه‌های ‏رنگی از ترکیبات آهن، منگنز، طلا، کبالت، نقره و اورانیوم می باشد که امروزه کاربردهای فراوانی پیدا کرده‏اند. مثلا با اضافه کردن مقداری ناخالصی آهن به شیشه، می‏توان رنگ سبز را ایجاد کرد و برای ایجاد رنگهای دیگر اگر مقداری از ناخالصی یونی به دیگر فلزات اضافه کنیم، می‏توان سایر رنگها را بدست آورد. همچنین با اضافه کردن اکسید‏آهن یا اکسید‏کروم در شیشه رنگی می توان یک سبز پر رنگ ایجاد کرد و در مجموع با ترکیب کردن انواع این ترکیبات می توان تنوع های رنگی زیادی را به وجود آورد.

طراحی و ساخت شیشه رنگی  چگونه است ؟

مراحل تولید و تهیه شیشه‏‌های رنگی نظم و ترتیب خاصی داشته و در ابتدا طرح اولیه بر روی کاغذ ریخته می‏شود و در مرحله بعد جداسازی رنگ هر قسمت و تعیین جهت آن که باید با بافت و جنس شیشه سازگاری داشته باشد، انجام می‌گردد. و سپس طرح با نمونه اولیه تطبیق داده شده و سمباده زنی لبه‏‌های بریده انجام می‏‌شود تا طرح صاف و یکدست شود و در مرحله بعد با استفاده از نوارهای مسی، قاب‏گیری تکه‏‌های بریده شده انجام می‏‌شود تا طرح برای لحیم‏‌کاری قلع و سرب آماده گردد. در مرحله بعد تکه‏‌های قاب‏گیری شده در کنار هم براساس الگو چیده می‏شود. در پایان کار آن را در قاب موردنظر در مقابل نور خورشید قرار می دهند.

انواع شیشه های رنگی

۱- شیشه‏‌های رنگی لاکوبل نوعی شیشه پشت رنگی است که که با استفاده از دستگاه و رنگ مخصوصی ساخته می‌‏شود. این شیشه‌ها با یک لایه رنگ پوشانده می‌شوند به دلیل لایه محافظ سیلیکونی که بعد از خشک شدن روی آن کشیده می شود، در مقابل سایش و خط و خش، رطوبت و مواد‏شیمیایی و اسیدی، مقاوم می‏‌باشند.

۲- شیشه‌‏های رنگی فروشگاهی در دکوراسیون فروشگاه به این صورت استفاده می شود که با تلفیق ام‏دی‏اف با این شیشه‏‌ها می‏توان به ترکیبی متعادل از بافت و رنگ رسید که برای اجرای ویترین‌ها، شلف‌‏ها، کانترهای داخلی در فروشگاه، رستوران و مراکز تجاری مناسب می‌‏باشند.

۳- شیشه‏‌های رنگی دیوارپوش در کاور کردن فضاها و محیط‌‏های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. این شیشه‏‌ها قابلیت نظافت و شستشو، ضد ضربه و حرارت شدن، دوام و ماندگاری بالا و آنتی‏یووی بودن را دارند.

۴- شیشه‏‌های رنگی بین کابینت آشپزخانه برای زیبایی بخشیدن به فضای آشپزخانه بکار می‌‏رود. این شیشه‏‌ها را می‌‏توان با استفاده از یک شوینده شیشه به راحتی لکه‌‏زدایی کرد. شیشه‏‌های رنگی در قسمت خالی بین دو ردیف کابینت بالا و پایین قرار می‌‏گیرند.

استفاده از شیشه های رنگی علاوه بر زیبایی و جلوه های بصری، می تواند اثرات روانشناسی خوبی در روحیه داشته و تنش‌‏ها را کاهش دهد. ایران لاکوبل در زمینه انواع خدمات شیشه و آینه فعالیت دارد. این شرکت با بکارگیری از نیروهای باتجربه و تجهیزات باکیفیت سعی داشته تا در تولید انواع شیشه رنگی، موفق عمل کند. ایران لاکوبل آماده ارائه خدمات در تولید، فروش، نصب و اجرای شیشه رنگی به همه مشتریان عزیز می‏باشد. کیفیت بالا، سرعت در اجرا، دقت بالا در ​تولید شیشه رنگی از مزایای ایران لاکوبل می‏باشد. اگر قصد خرید شیشه های رنگی و لاکوبل دارید، می توانید به سایت www.iranlacobel.com مراجعه و در آنجا سفارش خود را ثبت فرمایید.

لینک منبع

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.