بازآفرینی فرم‌های معماری ایران در آثار سرامیکی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

به گزارش بخش خبری سایت نقش شهر ،



به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده گفت: این پروژه که بر بناهایی هماهنگ با فرهنگ و اقلیم ایران تأکید دارد توسط محمد علی سجادی هنرمند کارگاه سفال اجرا شده است.

او تصریح کرد: در ساخت این آثار دغدغه‌ها، کنجکاوی‌ها و البته یادآوری‌هایی نسبت به نظم هندسی، تناسب اجزاء و رابطه بین کارکرد آثار معماری و فرم آن‌ها، تزیینات، بی‌قواره‌گی، کج‌سلیقه‌گی و بی‌هویتی معماری معاصر و قطع ارتباط بین معماری گذشته و حال، مشخصاً در جغرافیای سرزمین‌مان مطرح بوده است.

شریف‌زاده با بیان اینکه این پژوهش نظری و عملی رویکردی زیباشناختی و فرمی نسبت به موضوع معماری دارد و نه نگاه فنی و مهندسی اظهار داشت: ایده‌های اولیه در ساخت این آثار نمونه‌هایی بودند که از گذشته بر جای مانده و بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی در معرض نمایش قرار دارند یا در برخی منابع مکتوب تصاویری از آن‌ها ارائه شده که البته پژوهشگران کمتر به آن توجه کرده‌اند.

شریف زاده خاطرنشان کرد: اما زاویه نگاه ما در طراحی و ساخت این آثار، توجه ویژه به عناصر شاخص معماری ایرانی؛ مانند گنبد، طاق، قوس و پله بوده و در ساخت و ارائه اثر سعی بر ساده‌گرایی و پرهیز از تزئینات و فرم‌های پیچیده و توجه به ویژگی‌های ماده اولیه (گل رس) مانند رنگ و بافت بوده است.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه افزود: به دلیل پیشینه طولانی و بسیار باشکوه معماری ایرانی و تنوع عناصر و تزیینات این موضوع می‌تواند منبع الهام ارزشمندی در سرامیک هنری باشد.

11332131423r

 وی توضیح داد: برای اجرای این آثار، عمدتاً تمرکز بر روش چرخ سفالگری و روش دستی است و طرح کلی غالب آثار بر اساس پلان دایره و فرم‌های منحنی شکل گرفته است. در فرمولاسیون مواد اولیه، دمای پخت و نهایتاً رسیدن به استحکام، رنگ و بافت مناسب نیز تلاش زیادی انجام شده است.

او در پایان تصریح کرد: بخشی از این آثار پیشتر در چند نمایشگاه مهم؛ چون نمایشگاه fine craft فرانسه، دو اثر برگزیده برای ارائه در بخش ایران (۲۰۱۹)، نمایشگاه سالانه فجر- انجمن هنرهای تجسمی- فرهنگستان هنر (۱۳۹۸-۱۳۹۷) و نمایشگاه سالانه فجر صنایع دستی (معاونت صنایع دستی) خانه هنرمندان- اثر برگزیده (۱۳۹۸-۱۳۹۷) ارائه شده‌اند.

 

 

 

از : هنر آنلاین – لینک منبع

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.