با مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی مخالفیم/تصمیم‌گیری در تهران توهین به مدیران مشهد است

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

به گزارش بخش خبری سایت نقش شهر به نقل از خبرگزاری ایسنا،

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری انجام اصلاحات در طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر به شورای عالی شهرسازی و معماری در تهران گفت: ما این موضوع را توهین به مدیران و مسئولان مشهدی که افراد برجسته‌ای در سطح کشور هستند، می‌دانیم که آنها را لایق تصمیم‌گیری ندانسته‌اند.

جواد کریمی قدوسی امروز، ۷ تیرماه در بازدید از بافت پیرامونی حرم مطهر که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد انجام شد، با بیان اینکه از بچگی ساکن این محل بوده‌ام و با فراز و نشیب بافت پیرامونی حرم مطهر آشنایی کامل دارم، ادامه داد: تحلیل بنده از پروژه نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر بدون نگاه سیاسی این است که طرح جزو مشکل‌ترین پروژه های عمرانی کشور طی چهل سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: به چند دلیل طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت رضا(ع) بسیار سخت است؛ اول این که پروژه پیرامون حرم مطهر اجرا می شود؛ لذا یک پروژه معمولی نیست، نکته بعدی این که طی سالیان مختلف مسئولان نظام، بزرگان و مراجع دراین منطقه تردد و نسبت به طرح در ابعاد مختلف مذهبی،فرهنگی و … نظر داشته‌اند. همچنین در فضای پیرامونی حرم مطهر تعداد زیادی حسینیه، مسجد، حوزه علمیه، بافت تاریخی و اماکن قدیمی وجود دارد که باید برای آنها فکری می‌شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که بافت منطقه نیز در طول سال جمعیت بسیاری را در خود جای داده است، ادامه داد: نکته مهمتر این که حجم زیادی از ساکنان مشهد قدیم نیز در این محل زندگی می‌کرده‌اند که در مجموع، این موارد کار پروژه نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر را سخت کرده است.

وی گفت: با توجه به این که جلب رضایت مردم از جانب حکومت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ لذا روند اجرای پروژه در این مدت کند شده است.

کریمی قدوسی با بیان اینکه با وجود همه این سختی‌ها طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: یکی از برجسته‌ترین نکاتی که در این بازدید شاهد آن بودم تحصیل حریم معابر جدید براساس طرح مصوب بود، که طرح تفصیلی آن نیز تهیه شده است و بخش زیادی از شارستان‌ها، ره‌باغ‌ها اجرا و بافت‌های ریز دانه را در برگرفته است که انجام این اقدامات با توجه به سختی‌های ذکر شده، قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: چند نکته مهم بعد از گذشت زمان طولانی از اجرای طرح مطرح است؛ دیدگاهی می‌گوید که اینجا آثار و نگاه فرهنگی رعایت نشده است که درست است، لذا بعد از این هر مکان فرهنگی باقی‌مانده در این مجموعه باید به جد حفظ شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این بازدید مشاهده کردم که مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌ها و خانه‌های تاریخی قابل توجه حفظ شده است و این موضوع باید در گام بعدی نیز مورد توجه قرار گیرد.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه دغدغه دیگری که وجود دارد و ما نیز روی آن حساس بودیم، باقی ماندن ساکنان بومی در منطقه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر مربوط به ۲۰ سال قبل است، قطعاتی بزرگ تعریف شده که ۵۰ درصد از آنها به بخش‌های دولتی مانند بنیاد تعاون‌ها، خیریه‌ها و بانک‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه‌ها برای خدمات‌رسانی به کارکنان خودشان از این قطعات استفاده کرده‌اند که به نظر من اقدام خوبی برای آوردن زائران کم بضائت و بی‌بضائت به زیارت حضرت رضا(ع)  است که خدمات آن ۱۰۰ سال دیگر هم ماندگار خواهد بود لذا این اقدام قابل دفاع است.

کریمی قدوسی گفت: ۵۰ درصد دیگر از این قطعات بزرگ نیز به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده که که به مردم توصیه می‌کنم سرمایه‌های خردشان را بیاورند و در این پروژها مشارکت کنند، وضعیت مابقی قطعات برای من جای سوال بود که امروز دیدم بخشی از ساکنان در بافت‌های ریزدانه در حال زندگی هستند که اگر این اتفاق بیفتد که ما هم نظارت می‌کنیم که بیفتد، همان آرمانی است که مقام معظم رهبری برآن تاکید دارند.

با مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری مخالفیم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به این نقدها، اتفاقی که اکنون افتاده این است که مصوبه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده که طرح متوقف و بازنگری شود آن هم در تهران،که من و برخی دیگر از دوستان به جد با این نگاه مخالفیم؛ زیرا طرح با بسیاری از مشکلات پس از ۴۰ سال به اینجا رسیده است.

وی با بیان این که توقف یک پروژه یعنی بازگشت به عقب و پس از آن نیز راه‌اندازی دوباره آن سخت می‌شود، اظهارکرد: توقف طرح ۱۰۰درصد به ضرر مردم مشهد، کسبه و زائران خواهد بود و هیچ منطقی اکنون که در شرایط رکود قرار داریم چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

طرح ساخت‌وساز دوباره مشهد باید از اطراف حرم کلید بخورد

کریمی قدوسی ادامه داد: پیشنهادی که در استانداری ارائه کردم این بود که طرح ساخت‌وساز دوباره مشهد باید از این نقطه کلید بخورد؛زیرا انگیزه ساخت‌وساز در پیرامون حرم مطهر زیاد است و بر همین اساس بافت پیرامونی حرم مطهر باید تبدیل به یک کارگاه بزرگ ساخت‌وساز شود اما برای این کار ابتدا باید موانع آن برداشته شود.

وی گفت: اگر طرح نیاز به اصلاحاتی دارد، باید انجام شود؛ به طور مثال آنهایی که حقی دارند یا حقی از آنها ضایع شده است با دادن امتیازی حق آنها جبران شود.

کریمی قدوسی تصریح کرد: اما ما این را به مدیران و مسئولان مشهدی که افراد برجسته‌ای در سطح کشور هستند، توهین می‌دانیم که آنها را لایق تصمیم‌گیری ندانند که عقل معاش و مدیریتی آنها را پایین بدانند و بخواهند برای طرح نوسازی در تهران تصمیم بگیرند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نمی توانیم پروژه ای را متوقف کنیم، اگر نیاز به اصلاحات دارد خب اصلاحات انجام شود.

تصمیم‌گیری درمورد بافت پیرامون حرم باید در ستاد تدبیر انجام شود

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد،وی گفت: مدیران اجرایی مشهد مشخص هستند و در استان ستاد تدبیر وجود دارد که در آن استاندار، رئیس کل دادگستری و نمایندگان مجلس نیز حضور دارند؛ لذا معتقدم جای مطرح کردن این مسائل که سر آن اختلاف وجود دارد در این ستاد است.

انتهای پیام

لینک منبع

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.