ضوابط و استاندارد طراحی فرهنگسرا

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

معمار جهت طراحی اصولی مجموعه فرهنگی می بایست از اصول و ضوابط طراحی این فضاها و فضاهای جانبی آن آگاهی کافی داشته باشد.در این مقاله به بررسی ضوابط و استاندارد طراحی فرهنگسرا میپردازیم.اگر به این مبحث علاقه مند هستید با ما همراه باشید.

گروه طراحی و اجرای نقش شهر مارینا با تجربه کافی در زمینه طراحی مجموعه های فرهنگی ، به ارائه خدمات در این زمینه می پردازد. جهت طراحی مجموعه فرهنگی ، هنری و فرهنگسرا توسط مهندسین خلاق و با تجربه در این زمینه ، با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

فهرست مطالب

اهداف فرهنگسرا

جهت طراحی یک پروژه ابتدا باید اهداف پروژه در سطح عملکردی مجموعهمشخص شود. اهداف یک مجموعه فرهنگی به شرح زیر است:
_ جدب علا قمندان و هنرجویان و پرورش استعداد آن ها
_ جذب اساتید و هنرمندان با تجربه
_ پیدا کردن استعدادهای پنهان
_ پر کردن اوقات فراغت

بخش های مختلف فرهنگسرا

۱-لابی و زیر مجموعه های آن شامل

فضای انتظار و نشیمن
فروش اغذیه
محل نگهداری کودکان
عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اینترنت
عناصر دسترسی عمودی مانند رمپ،پله وآسانسور

۲-غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری
۳-سایت اداری شامل

اتاق کنفرانس
اتاق ریاست
دفاتر کار
بایگانی
آبدار خانه
سرویس های بهداشتی
محل انتظار ارباب رجوع و منشی

۴-آمفی تئاتر و سینما
۵-کتابخانه
۶-گالری نمایش آثار هنری
۷-کلاس ها و آتلیه های آموزشی شامل

نقاشی
معماری
طراحی
عکاسی
مجسمه سازی
خوشنویسی
لابراتوار زبان و …

۸-واحد سمعی بصری و سایت رایانه
۹-رستوران یا کافی شاپ
نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

عرصه بندی در طراحی و اجرای فرهنگسرا

عرصه های تشکیل دهنده یک فرهنگسرا به صورت  زیر تقسیم بندی میشوند:
۱ .ورودی
۲ .اداری
۳ .آموزشی
۴.نمایشی
۵ .فرهنگی
۶ .پژوهشی
۷ .خدماتی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

ضوابط و استاندارد طراحی فرهنگسرا

ورودی

ورودی در معماری یکی از مھمترین عوامل طراحی به حساب می آید . معموال ورودی یک فرهنگ سرا باید شاخص و بسیار در دید باشد که فرد مراجعه کننده به فرهنگ سرا بدون مشکل ورودی را پیدا و به مجموعهوارد شود.

همچنین بخوانید:

اصول و ضوابط طراحی موزه و نمایشگاه

لابی

نقطه مشترک اغلب مجتمع ها و فرهنگسراها فضایی به نام لابی است .این مکان معمولا طبقه همکف این امروزه حتی برای آپارتمان های ُپر واحد نیز البی در نظر می گیرند . در
ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است که هر فردی که قصد ورود به هریک ازفضاهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد موردنظر راهیابد.

نگهبانی

از آنجا که تعداد افراد بازدید کننده از این مجموعه ها زیاد است ، به منظور حفظ امنیت و نظم ، نگھبانی قرار می دهند که در قسمت البی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را کنترل می کند.این قسمت ازلابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک فضاهای آن مجتمع یا فرهنگسرا است.

 کف ها

از آنجا که لابی محل گذر افراد مراجعه کننده به ساختمان است، استحکام کفپوش از جمله ضروریات یک پوشش به حساب می آید .در میان کفپوش های سخت نیز سنگ بهترین انتخاب محسوب می شود؛ زیرا همدر اثر ضربات ناشی از حمل بار و وسایل ، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

دیوارها

بهترین پوشش برای دیوارهای این فضا نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارها دارد .درصورتی که فضای اختصاص یافته به البی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به هنگام حمل وجود ندارد،می توان دیوارها را با رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری قابل شست و شو پوشش داد .در چنین شرایطی کاربرد دیوارپوش های چوبی و یا نصب آینه و یا حتی سیمان، آجر و سنگ تیشه ای به عنوان پوشش یک و یا دو دیوار نیز تنوعی زیبا را در محیط ایجاد می کند .در میان آنها، آینه عالوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و
نور موجود در محیط را افزایش می دهد.
نکته :اگر لابی به قدری کوچک باشد که لوازم دکوراسیونی مربوط به این محیط نیز به یک میز و چند صندلی محدود شده باشد، بهتر است دیوارهای محیط را با سنگ پوشاند .به این ترتیب ازاحتمال آسیب دیدگی دیوارها کاسته می شود.رنگ برای دیوارها نیز باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی به کار رفته، انتخاب شود.

نورپردازی

لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود یک نورپردازی خوب ، صرفنظر از موضوع روشنایی ، جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد .برای نورپردازی این محیط با توجه به کاربردهای مختلف ، حداقل به دو نوع نورپردازی نیاز است:یکی نورپردازی فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی.برای نورپردازی فضای نشیمن می توان از لوسترهای آویز یا سقفی، هالوژن های توکار،لوسترها و چراغ های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ های رومیزی و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب ها و یا لوازم تزیینی دیگری در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آنها جلوه ایمتفاوت را پدید می آورد.
اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان های موجود به هنگام روز از نور کافی بهره مند باشند، کاربرد گیاهان طبیعی ، روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

اداری

بدیهی است که در هر مجموعه که اهدافی را دنبال می کند ، برای سازماندهی فعالیت ها نیاز به مدیریتی است که قادر به کنترل تمامی برنامه های انجام شده بوده و همچنین سایر کارهای اداری معمول در یک محیط کاری را انجام دهد .
بر این اساس بخشی به عنوان مدیریت و دفاتر کار کارمندان مورد نیاز است . این بخش باید به نحوی در عین پیوستگی به مجموعه از آن تفکیک شده باشد ، یعنی در عین حال که بر کاربرد مجموعه نظارت دارد ،تداخلی در فعالیت های مورد نظر مجموعه ایجاد ننماید . لذا در نظر گرفتن بخشی جداگانه که حتی دسترسی به آن از طریق ورودی ویژه ای باشد ، مطلوب به نظر می رسد .

ریاست

در کناراین اتاق به مساحت حداقل ۳۵ باید اتاق منشی با فضایی به مساحت حداقل ۲۵متر مربع و اتاق جلسات به مساحت ۲۵ مترمربع در نظر گرفته شود.میز کار اتاق ها با ابعاد ۱۲۰*۷۵ و مبل مراجعین با ابعاد ۶۰*۱۲۰در نظرگرفته میشوند.

امور دفتری

برای اتاق کارمندان دفتری عالوه بر در نظر گرفتن میز کار ۷۵*۱۲۰ باید قفسه های بایگانی۴۵*۶۰ در نظر گرفته شود. مساحت این فضا ۳۰ متر مربع در نظر گرفته میشود که باتوجه به تعداد کارکنان این اندازه تغییر میکند.

طراحی معماری آموزشی

بخش آموزشی به کالس های عملی ونظری تقسیم می شود که آموزش عملی شامل: کارگاه های موسیقی، آتلیه خوشنویسی، آتلیه طراحی و نقاشی، کارگاه عکاسی، کارگاه چوب، کارگاه قلم زنی، سفالگری، مجسمه سازی، و کارگاهعلوم و نجوم می باشد.وآموزش نظری شامل: کالس های زبان، قرآن، شعر و ادبیات می باشد.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

طراحی معماری آتلیه و کارگاهها

این فضا ها در بخش آموزشی مجموعه قرار دارند و خود این فضاها دارای ابزار و امکانات ویژه برای هر رشته هنری می باشند و در مساحتی متناسب با نوع فعالیت آنها طراحی میشوند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که کارگاه هایی که دارای آلودگی صدایی و آلودگی هوایی هستند از بقیه فضاها فاصله داشته و نیز فضاهایی که در بعضی مراحل کاری مشترک هستند کنار همدیگر قرار داده شوند. آتلیه و کارگاه ها باتوجه به نوع فعالیتی که در آنها انجام می شود شامل فضای کارگاهی ، انبار وسایل وابزار و اتاق مربی می باشند که مساحتی حداقل ۲۰۰ متر مربع را نیازدارد.

کلاس های نظری

این بخش باید با بخش آتلیه ها و کارگاه ها علیرغم تفکیک دارای ارتباط مستقیم باشند . این فضاها باید دارایفرمی ساده باشند و نیز از نور طبیعی برخوردار باشند . مساحت این بخش برای ۲۵ نفر ۵۰ مترمربع در نظر گرفته می شود .

کلاسهای سمعی بصری

منظور از سمعی وبصری سالنی می باشد که در آن اجرای کالس های دسته جمعی هنرجویان همراه با امکانات نمایشی برقرار باشد . همچنین برای بوجود آمدن دید مناسب بھتر است این سالن ها را به صورت پله به پله طراحی کرد . و البته این فضاها در کنار فضاهای آموزشی قرار می گیرند .مساحت این فضا ۵۰ الی ۸۰ متر در نظر گرفته می شود.

طراحی معماری کتابخانه

عوامل موثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد و متون و بخصوص کتابها،میزان سطح که در کتابخانه اشغال م کنند و میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین می گردد.
فضای مورد نیاز برای محاسبه ی زیر بنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSCاستانداردIFLAبه دست می آید.
(۱۱۰/تعداد کتابها)+(مقدار محلهای نشستن+۳.۷۲)+(۴۳۰/گردش کتابها)
مثلا برای جا دادن ۱۱۰کتاب،یک متر مربع در نظر گرفته می شود.محل نشستن یک خواننده ۳.۷۲متر است.

ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان

حداکثر ارتفاع قفسه های فهرست معمولا به اندازه ی ارتفاع شش کشو است و در هر کشو نیز در حدود صد کارت جای می گیرد.فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه ای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده ی همگانی نیز قرار می گیرند.از این رو محل قرار گیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله ی ردیفهایی از قفسه های فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است.وسعت چنین محلی برای چهار ردیف قفسه های دو طرفه در حدود ۱۲ متر مربع برآورد می شود.

استانداردابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها

در اغلب کتابخانه ها حداقل۹۰%کتابها دارای عرضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر هستند و عملا می توان قفسه های با عمق۲۰۰-۲۳۰میلیمتر را استاندارد فرض کرد.در صورت بکارگیری قفسه های دو طرفه با عمق ۴۵۰میلیمتر حتی صرفه جویی بیشتری در فضا به عمل می آید.
چنانچه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بزرگتر مرد نظر باشد عمق ۴۹۰میلیمترجوابگوست.طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه ۸۰%قفسه ها ۲۰۰میلیمتری،۱۵%آنها ۲۵۰ میلیمتری و ۵% آنها ۳۰۰ میلیمتری هستند.

طول قفسه ها

طول استاندارد،سالها برابر۱۹۴۰میلیمتر بوده است.زیرا که پذیرفته شده بود که چشم خواننده توانایی در بر گرفتن بیش از این اندازه را در یک نگاه ندارد.مطالعات بعدی اندازه بزرگتر تا ۲۲۲۰ میلیمتر را نیز تایید کرد.

ارتفاع قفسه ها

ارتفاع کتابها بر فاصله ی میان طبقات و در نتیجه تعداد طبقات تاثیر می گذارد.در اکثر کتابخانه ها حداقل۹۰% کتابها را می توان در طبقات مرکز تا مرکز ۲۸۰ میلیمتر جای داد.به این ترتیب ۷ طبقه و یک پا خور ۱۵۰ میلیمتری مجموعا ارتفاع ۲۱۲۰ میلیمتر را برای قفسه ها بوجود می آورند که بالاترین قفسه در ارتفاع ۱۸۳۰ میلیمتری با دسترسی آسان قرار می گیرد.در مورد معلولین ارتفاع مناسب و دسترسی ۱۳۷۰ میلیمتر برای زنان و ۱۵۰۰ میلیمتر برای مردان می باشد.پایین ترین طبقه در ارتفاع ۳۰۰ میلیمتری است و چهار طبقه ۲۸۰ میلیمتری (۳۰۰ میلیمتری)به روی آن می باشد.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

استاندارد میزها:

میز ها از جمله مهم ترین وسائل فضاهای مطالعه هستند.استاندارد میز ها برای میز های مختلف به شرح زیر است:

میز های ۱ نفره:

رقم قابل قبول برای این میزها ۶۰۰×۹۰۰ میلیمتر می باشد.این رقم گاهی برای راحتی بیشتر خواننده تا یک متر نیز افزایش می یابد.اگر چه جذابیت بیشتری دارند ولی جای زیادی اشغال می کنند.

میزهای ۲ نفره:

میزهای ۲ نفره ای که از هم جدا نشده اند ظاهرا برای خوانندگانی که روبروی هم قرار می گیرند جذابیت چندانی ندارند ولی در صورت قرار گیری در یک سمت ابعاد پیشنهادی ۱۲۰۰×۹۰۰ میلیمتر می باشد.

میزهای طولانی:

میز های طولانی قابلیت جای دادن ۴ تا ۱۲ نفر را دارند.میزهای ۴ نفره از بروز شلوغی جلو گیری کرده و در عین حال نحوه ی قرار گیری آنها جذاب و انعطاف پذیر است.عرض آنها نباید از ۱۲۰۰ میلیمتر کمتر باشد.فضای جانبی میان خوانندگان نیز لازم است حداقل ۹۰۰ میلیمتر باشد.بین میزهای موازی باید حداقل ۱۸۰۰ میلیمتر فاصله پیش بینی شود.در عین حال نباید در انتهای این میزها محلی را برای نشستن در نظر گرفت.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نور پردازی:

نور پردازی باید فضایی راحت برای مطالعه را بوجود آورد.موجب خستگی وخیرگی نشود،میزان گرما را افزایش ندهد وبه جلوه ی ساختمان بیفزاید.جهت بر آوردن موارد ذکر شده دو نوع نور وجود دارد:

۱-نور مصنوعی ۲-نور طبیعی.

برای نور پروژه هم از نور طبیعی و هم از نور مصنوعی سقفی استفاده می شود.

روشنایی توصیه شده:

اتاق ها مطالعه(روزنامه و مجلات)۲۰۰
میزهای مطالعه(کتابخانه های امانی)۴۰۰
میزهای مطالعه(کتابخانه های مرجع)۶۰۰
پیشخوان ها ۶۰۰
مخزن بسته ۱۰۰
صحافی ۶۰۰
فهرست بندی،طبقه بندی و اتاق های مخزن۴۰۰

آکوستیک

هیچ استاندارد مشخصی در مورد آکوستیک کتابخانه وجود ندارد،اما اغلب حد تراز صداهای داخلی را ۵۰ دسیبل(Db) تعیین می کنند.

تهویه ی مطبوع

به منظور ایجاد بهترین شرایط برای نگهداری مواد و فنون،فضا باید عاری از هر گونه گرد وغبار اعم از گاز،مایع و اسید باشد ودما و رطوبت تحت کنترل باشد،چنین شرایطی تنها با نصب دستگاه کامل تهویه مطبوع امکان پذیر است.

طراحی معماری گالری ها

ساختار عمومی گالری ها

فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار می رود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر می گذارد.تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه ی یک ادراک سریع است.این ادراک در محیطی با ساختار روشن،آسان تر و با خستگی کمتر به دست می آید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و نا خوانایی دارد.نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه ی انسان،فضا یک رابطه ی پیچیده بین فضا و شئ وجود دارد.در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای مجموعه های نمایشی ثابت است.معماری را می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد،ولی در قسمتهای قابل انعطاف،این امر فقط از طریق تزئینات و تمهیدات عملی است.

ترتیب قرار گیری اشیاء

ترتیب اشیاء نمایشی به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگی دارد.
رابطه ی بازدید کننده و شئ نمایشی به شرح زیر است:

۱-هر چه نسبت بازدید کنندگان به اشیاء نمایشی کمتر باشد، امکان تمرکز واینکه هر بازدیدکننده بتواند آزادانه با شئ نمایشی ارتباط برقرار کند،بیشتر می شود.

۲-در یک بازدید گروهی تماس نزدیک با شئ نمایشی بدون ایجاد مزاحمت برای سایر اعضاء گروه ممکن نیست. بازدیدکنندگان باید به ترتیبی گرداگرد شئ نمایشی قرار بگیرند که همگی فاصله شان تا آن مساوی باشد.

نورپردازی گالری ها

الف)نور پردازی طبیعی(نور روز)

به دلایل اقتصادی،فیزیولوژیکی و تنوع،این نور پردازی هنوز بهترین وسیله ی روشنایی است و اگر مسائل حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت،نور روز است.جهت نور ممکن است از بالا (عمودی)یا از پهلو(افقی)باشد.مدت هاست که ارزش نور پردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود که امتیازات آن عبارتند از:
الف)نور پردازی از بالا روشی است راحت تر و ثابت تر در نور پردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای دیگر و درختان قرار می گیرد.
ب)نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشیاء به نمایش گذارده می تابد،قابل تنظیم است و تامین نور کافی و یکنواخت آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب یا انحراف بوجود می آورد.
ج)امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکان پذیر می سازد.
د)با توجه به حذف پنجره ها و کاهش راههای ارتباطی،فضای نمایشگاه از امنیت بیشتری برخوردار شده و تمهیدات امنیتی نیز کاهش می یابد.

ب)نور پردازی جانبی(افقی)

اینگونه نور پردازی از طریق پنجره ها و نور گیر های معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام می شود.پنجره ها و نورگیر ها معمولا یا در ارتفاعی که بازدید کننده قادر به دیدن محوطه ی بیرون باشد و یا در ارتفاعی بالاتر نصب می شود.
دیوارهایی که پنجره ها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده،غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجره ها نصب شده اند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل وروشن می گزدد.با این وجود،اینگونه پنجره ها برای اشیایی که روی دیگر دیوار ها و در زاویه ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند،نور مناسب و دلپذیر به وجود می آورند.

نمونه ای از طراحی داخلی موزه و نمایشگاه

نمونه ای از طراحی داخلی نمایشگاه

ج)نور پردازی مصنوعی

ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمایشگاهی بوده است.نور مصنوعی از منابع نقطه ای یا خطی تامین می گردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل مقایسه نیست،لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکان پذیر است.

حرکت و دسترسی گالری ها:

حرکت و دسترسی قسمتی از امر ارائه و نمایش اشیاء وعامل مهمی در سازماندهی فضائی نمایشگاه است.زیرا بطور نظری هیچ فضایی در منطقه ی نمایش اشیاء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هیج راهرو یا راه پله ای نباید حرکت سیال در این منطقه را محدود کند.دستیابی به این شرایط با اجتناب از مسائل روز امکان پذیر است.
الف)اجتناب از محدودیتهای با وقفه
ب)اجتناب از اختلاف سطوح زیاد

تنظیم شرایط محیطی

رطوبت،دما و نور باعث فرسایش اشیاء‌می گردند،دمای۱۵درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۶۰%برای اکثر نمایشگاهها مناسب می باشد.رطوبت نسبی نباید کم و زیاد گردد و این مساله با اشیاء نمایشی ارتباط مستقیم دارد،ولی در کل رطوبت نسبی ۵۰% تا ۶% توصیه می گردد.

تهویه ی مطبوع

پیشرفت های علمی در امر خلق یک محیط مصنوعی،اکنون به مرحله ای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است.در این شرایط ثابت،انعطاف پذیری و نظم را می توان در چهار چوب فضایی نمایشگاه تامین نمود.از جمله دیوارهای خارجی می توانند کاملا بسته بوده و به خوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعه های نا مطلوب نوررر،می توان آنها را دقیق تر از نور روز بررسی و درمان کرد.

آکوستیک

کنترل وطراحی آکوستیک باید هماهنگ با سایر جنبه های طراحی ساختمان نمایشگاه انجام شود.برای به حداقل رساندن نو فه ای که ناشی از نواحی و وسایل پر سر و صدا و شلوغ است،موقعیت ساختمان را باید در محلی ساکت و آرام پیش بینی نمود.در صورتی که یک منبع نوفه ی جهت دار در نزدیکی ساختمان قرار گرفته باشد ،می توان از عملکرد های مقاوم تر به عنوان مانع استفاده کرد و عملکردهای حساس تر را در فاصله ی بیشتری از منبع نوفه قرار داد.هماهنگی اصول آکوستیکی با خصوصیات معماری از یک سو مربوط به سبک معماری و سازماندهی فضایی آن می باشد و از سوی دیگر نیازمند توجه به خصوصیات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمایشگاه قرار می گیرد.

حریق

مقابله با حریق شامل مسئولیت حفظ متعلقات و حفاظت از بازدید کنندگان می باشد.بدیهی است نخستین اقدامات مقابله با آتش باید با شناخت محل،خصوصیات مصالح ساختمانی،مراقبت های لازم در بناهای مجاور،انتخاب مصالح ساختمانی مقاوم و پیشگشری لازم انجام پذیرد.بهتر است از به کار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئین و پوشاندن دیوارها خودداری شود.دقت بسیار باید به کار برد تا از اتصالات برق در سیستمهای الکتریکی خودداری شود.

 

طراحی معماری سالن آمفی تئاتر برای فرهنگسرا

در بخش نمایشی مھمترین فضاها آمفی تئاتر و گالری محسوب می شوندکه ضوابط طراحی خاصخود را دارند. آمفی تئاتر به عنوان فضایی جھت برگزاری جشن ها ، سخنرانی ها ، نمای فیلم ، تئاتر و کالس هایخاص مورد استفاده قرار می گیرد .
• این فضا به عنوان مرکزی جھت فعالیت های شھری نیز محسوب می گردد ، درنتیجه ابعاد و اندازه های انتخابی می بایستی جواب گوی تمامی گروه ها و فعالیت های مختلف باشد .
• نکاتی مانند تعمین تعادل بین فضا و حداکثر ظرفیت مراجعین ، دید خوب ، شرایط مناسب اکوستیکی و سیرکوالسیون مطلوب با درنظر گرفتن راه های فرار اضطراری و درب های خروج اضطراری می بایستیدر طراحی رعایت گردند .
• آمفی تئاتر عموما شامل فضاهای بلیط و اطلاعات ، سالن انتظار ، راهرو ، رخت کن ، سالن نمایش ،صحنه ، انبار و اطاق تعویض و گریم می باشد.

ساختار عمومی فضاهای نمایشی

ساختار عمومی فضاهای نمایشی می باید بر اساس سلسله مراتبی از فضاهای عمومی(مانند کارگاههای تولید نمایش و فضای کارمندان)استوار گردد و نحوه ی دسترسی به مجموعه فضای نمایشی و تردد در فضاهای داخلی آن با توجه به حریم محدوده فضایی بخشهای مختلف آن انجام گیرد.ساختار فضایی اینگونه ساختمانها را با توجه به اصول هدایت کننده می توان به دو عرصه بیرونی و درونی تقسیم نمود:
الف)عرصه ی بیرونی فضای نمایشی:این عرصه به طور کلی ارتباط مستقیم با تماشاگران است.
ب)عرصه ی درونی فضای نمایشی:این عرصه شامل کلیه ی فضاهایی است که مربوط به امور نمایشی و اداری می شوند و از این رو با کارکنان و بازیگران ارتباط مستقیم دارند.

شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش

الف)تئاتر های دارای صحنه ی ایوانی که اینگونه تئاتر ها امکان نمایش فیلم را دارند.
ب)تئاتر های دارای صحنه ی میدانی که صحنه از هر سو با تماشاچیان احاطه شده در اینگونه تئاتر ها حداکثر عمق میدان تماشاگران ۶تا۷ ردیف است و در صورتی که جایگاه در یک سطح باشد،حداکثر تماشاگر از ۳۰۰الی ۴۰۰ نفر بیشتر نخواهد بود.
ج)تئاتر های دارای صحنه ی هلالی یا صحنه ی آزادجلو آمده.در این تئاتر ها صحنه به قلب جایگاه تماشاگران کشیده شده و ورودیها معمولا در پشت صحنه و یا در داخل جایگاه تماشاگران قرار دارند.
د)نوع دیگر از تئاتر که ترکیبی از موارد بالاست در دوران ماصر مورد توجه طراحان بوده است.این نوع تئاتر با برخورداری از یک صحنه ی انعطاف پذیر برای تبدیل به شکلهای مختلف از خصوصیتی مستقل برخوردار است.صحنه در اینگونه از تئاتر ها می تواند با جابجایی صندلی ها و قسمتهایی از کف به صورت ایوانی-میدانی و هلالی ظاهر شود.به اینگونه صحنه ها چند شکلی می گویند.

شیب سالن نمایش

در نمایشات تئاتری زنده معمولا از فاصله ی ۱۲ متری ،حالتهای احساسی صورت بازیگران قابل روئیت نیست و حرکت آنها نیز از فاصله ی بیشتر از ۲۰ متر نیز به خوبی دیده نمی شود.برای تامین دید بهتر تماشاگران لازم است تا کف جایگاه شیب ملایمی داشته باشد و یا به صورت پله ای طراحی شود.میزان شیب در طبقه ی همکف جایگاه برای حفظ امنیت تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معلول که با صندلی چرخ دار حرکت می کنند،حداکثر ۱۰% است و شیب های بیشتر به صورت پله ای باید طراحی شوند که حداکثر آن ۳۵% است.

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

صندلی تماشاگران

ابعاد صندلی تماشاگران طبق استاندارد ها حداقل عرض ۴۵ سانتیمتر را باید داشته باشد و فاصله ی پشت تا پشت صندلی ها حداقل ۹۰ سانتیمتر باشد و تا ۱/۱ متر نیز می تواند باشد.
حداکثر فاصله ی هر صندلی از در خروجی نباید از ۱۵ متر بیشتر باشد و حداکثر فاصله ی هر صندلی از راهرو جانبی ۴۵۰ سانتیمتر باشد و تعداد مجاز صندلی ها در هر ردیف به ازای هر راهرو ۷ صندلی می باشد.بهترین چیدمان صندلی ها به صورت قوسی و اختصاص ندادن بهترین نقاط دید(مرکز)به راهرو می باشد.

در آمفی تئاترعوامل دو عامل جایگاه تماشاگران و تنظیم زوایای دیداهمیت دارند.استقرار صحیح تماشاگران مستلزم طراحی دقیق خطوط و زوایای دید نسبت به کلیه نقاط صحنه است. به نحوی که متضمن تسلط دید تماشاگر بر جزئیات نمایش باشد. البته حتی طراحی ورود و خروج و نیز صندلی ها، اهمیت بسیاری در کیفیت آمفی تئاتر دارد.
مهم ترین تراز دید تماشاگر در سالن، بلندی نگاه او نسبت به ردیف جلوتر خود می باشد. در شکل مطلوب، خط تراز دید هر تماشاگر به مرکز ثقل صحنه، باید حداقل ۱۲.۷ سانتیمتر بلندتر از خط دید ردیف جلوتر باشد، تا امکان تماشای نمایش علیرغم تماشاگری که در جلوی او نشسته فراهم آید.باید دانست ارتفاع چشم یک تماشاگر، بطور متوسط بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر برآورد می گردد. بنابراین ارتفاع چشم تماشاگر ردیف نخست ۱۲۰ و تماشاگر ردیف دوم ۱۳۷ سانتیمتر است. این ارتفاع را می توان ارتفاع بالای سر تماشاگران و یا ارتفاع پله های زبر هر ردیف صندلی، محسوب کرد. البته بهتر است ارتفاع چشم ردیف نخست حداقل ۲۰ سانتیمتر از کف سالن بالاتر باشد.

فواصل ردیف ها نسبت به یکدیگر(پشت به پشت صندلی ها) و برای راحتی تردد تماشاگران در داخل ردیف ها، بین ۷۶ تا ۱۰۰ سانتی متر توصیه می گردد. به نظر می رسد فاصله ۸۴ سانتیمتر، حداقل فاصله مطلوب ردیف ها نسبت به یکدیگر باشد. عرض هر صندلی ۵۰ سانتیمتر می باشد.چنانکه کف سالن پلکانی نبوده و بصورت شیبدار باشد، در آن صورت برای تأمین ارتفاع مناسب دید باید شب ۲۰% را برای آن پیش بینی نمود.آرایش صندلی ها باید به گونه ای باشد که هر تماشاگر بتواند، صحنه نمایش را از بین دو تماشاگر ردیف جلویی اش ببیند. محدودیت زاویه دید او نباید از ۲۷ درجه کمتر باشد.
برای تردد ورود و خروج، فاصله عبوری ردیف های صندلی و نیز راهروهای دو طرفه، هر دو موثرند. یک صندلی باید یک فاصله معقولی با راهروهای داخل سالن داشته باشد. چنانچه این فاصله بیشتر از حد منطقی باشد، ورود و بخصوص خروج تماشاگران به کندی و توأم با مزاحمت برای دیگران، صورت خواهد گرفت. اگر فاصله عبوری بین ردیف ها افزایش پیدا کند، می توان حداکثر فاصله صندلی تا راهرو را بیشتر اختیار نمود. چنانچه فاصله عرض عبور بین صندلی ها را ۳۰ سانتیمتر فرض کنیم لازم است، دو راهرو حداکثر ۱۴ صندلی با یکدیگر فاصله داشته باشند. اگر عرض عبور صندلیهای را تا ۴۰ سانتیمتر افزایش دهیم، در این صورت می توان فاصله بین راهروهای طرفین را تا ۲۰ صندلی افزایش داد.

اتاق رختکن(تنفس بازیگران)

این اتاق محل استراحت،رختکن و گریم بازیگران می باشد.در فضاهای نمایش کوچک یک اتاق ۲۰ متر مربعی برای این منظور کافی است.ولی در فضاهای نمایش بزرگتر یک سالن غذاخوری یا آشپز خانه و محل استراحت جداگانه ای نیاز است.از این مکان یک اتاق پر و لباس،سرویس بهداشتی و آینه قدی،کمد وسایل و میز گریم برای گریم بازیگران قرار دارد.

اتاق سخنرانی

در هنگام برگزاری جلسات سخنرانی در سالن نیاز به یک اتاق جهت میهمانان سخنران وجود دارد که قبل و بعد وبین سخنرانی از سخنران پذیرایی گردد.در این فضا که مساحت آن ۳۰ متر مربع است ،سرویس های زنانه و مردانه ،محل نشستن و استراحت و سایر وسایل مانند کمد ،رختکن و … وجود دارد.

نور پردازی صحنه

نحوه ی تابیدن منابع نورانی در بالای صحنه و پلهای صحنه و پلهای روشنایی در بالای جایگاه تماشاگران قرار دارند،معمولا تحت زاویه ای بین ۵۵ درجه تا ۴۰ درجه است.به طوریکه تمام صحنه را از جلو تا عقب آن توسط یکی از عناصر نورانی و یا سایر آنها،پوشش داده شود.با افزایش ارتفاع منابع نور می توان دامنه ی پوشش آنها را نیز افزایش داد.

آکوستیک

اکوستیک در هر فضای نمایشی قادر است تا انواع برنامه های نمایشی را تحت تاثیر قرار دهد و از ان جا که ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت اکوستیک سالن های نمایش بسیار دشوار است، از این رو لازم است تا از ابتا تصمیمات لازم درباره ی خصوصیات اکوستیکی سالن های نمایشی گرفته شود .فضا های نمایشی باید در برابر کلیه نوفه های خارجی ناشی از صدای هواپیما ، ترافیک وهمهمه افراد در سالن انتظار عایق باشند و دستگاه های مکانیکی به گو.نه ای طراحی شده باشند که سطح نوفه ای که در داخل سالن نمایش ایجاد می شود از یک حد خاص تجاوز نکند . برای برنامه های نمایشی زنده در صورتی که حد اکثر تعداد تماشا گران ۲۰۰ نفر باشند لزومی به استفاده از دستگاه های تقویت صدا نیست ودر صورت کاهش فاصله متوسط بین تماشاگران وبازیگران استفاده از تمهیدات اکوستیکی برای نمایشنامه های معمولی رضایت بخش می باشد . میزان شیب جایگاه همان قدر که برای شنیدن هم مهم است زیرا صدا در هنگام عبور از جایگاه به علت خاصیت جاذب بودن بدن تماشاگران ضعیف می شود ،از این رو با استفاده از باز تابنده های سقفی ،باید حد اقل شیب لازم را که مانع دیدتماشاگران نشود برای جایگاه در نظر گرفت.

ایمنی از حریق

بروز نمایش در فضا های نمایشی وخسارات وتلفات ناشی از ان اغب از عدم دقت در انتخاب وساخت موارد به کار رفته در ساختمان وتجهیزات ان ورعایت سایر پیش بینی های لازم برای جلو گیری از تو سعه ی اتش وبه خصوص ایجاد دود می باشد . به طور کلی باید در اسکلت ساختمان حد اقل دو ساعت در مقابل اتش مقاومت داشته باشد واز مواد قابل اشتعال در ساخت دکور ها وبرای پوشاندن دیوار ها وسقف استفاده نشود و مواد جاذب صدا وسایر تجهیزات اکوستیکی نیز تا حد مطلوبی در مقابل اتش مقاومت داشته باشد . درتئاترها معمولا صحنه ی نمایش مهم ترین عامل ایجاد اتشودود است . برای مقابله با حریق بر روی صحنه می بایست اتش را درون چهار دیوار برج صحنه محبوس کرد وبا استفاده از جریان قوی هوا به سمت بالا که توسط دودکش اتوماتیک در بالای برج صحنه ایجاد می شود ،حرارت ودود را از تماشا گران دور نگاه داشت . نقشه وتجهیزات مربوط به پشت صحنه نیز باید به گونه ای طراحی شده باشد که از اتش سوزی جلو گیری کند ودر صورت بروز حریق در صحنه مانع گسترش ان به پشت صحنه شود . تجهیزات اطفا حریق در فضا های نمایشی شامل کشف کننده های دود وحرارت ،شلنگ های قرقره ای ،کپسول های کربنیک و کپسول های پودری هستند. صحنه ی تئاتر هم در عین حال باید به سیستم اب پاش در بالای صحنه و بالای پرده ایمنی نیز مجهز بوده ودر ان شیر اب و سطل شن نیز پیش بینی شود . اغلب لوازم اطفا حریق در راهرو ها قرار می گیرند و اگر وجود شان در این از قبل در نظر گرفته نشده باشد ،می توانند به موانع خطر ناکی تبدیل شوند واز این رو باید محل های خاصی را برای ان ها پیش بینی نمود .

ضوابط بالکن ها

تعیین خطوط و زوایای بنائی برای بالکن ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. در بالکن ها باید به وضوح ابتدای سن و صحنه دیده شود. ضمناً بالاترین طبقه بالکن نباید زاویه ای بیشتر از ۳۰ درجه، نسبت به سطح تراز کف، داشته باشد. برای ارتفاع دید ردیف ها در بالکن باید شیب بیشتری در نظر گرفت. همچنین تسهیلات خروج باید سرعت بیشتری را در تخلیه میسر سازند.
شیب زیاد بالکن ها ممکن است، ارتفاع دید طبقات پائین تر( همکف یا بالکن) را محدود نماید. بنابراین در طراحی مقاطع سالن ها باید در نظر داشت که خطوط دید ارتفاع صحنه، توسط بالکن طبق بالا قطع نشود. چنانچه پنجره اتاق نور و فرمان در پشت ردیف انتهایی همکف سالن تعبیه شده باشد، نگرانی قطع دید بالای صحنه توسط بالکن همچنان در مورد اتاق کنترل نیز باقی خواهد بود.

استاندارد ها و ضوابط طراحی معماری سینما

سالن انتظار سینما

طبق استانداردها و ضوابط طراحی سینما مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر ۳۵ سانتیمتر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سینما ۵/۱متر مربع می باشد.تعداد صندلیهای سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۰ صندلی می باشد.در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بیرون حداکثر شیب راهرو ورودی ۸% و عرض آن حداقل ۲/۱ متر می باشد.حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۶ سانتیمتر می باشد.

ورودی سینما

به دلیل کار کردن سینما به مجتمع فرهنگی ، ورودی با ورودی مجتمع یکی است و فقط یک در برای ورود به سالن انتظار منظور می گردد.

گیشه بلیط فروشی

گیشه در سینما باید در مکانی باشد که دید کافی بر فضای خارج سینما داشته باشد و در جایی باشد که صف مربوط به آن فراهم گردد و مردم در معبر عمومی و همچنین مانع ورود و خروج مردم از سینما نباشد.در گیشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد ، ولی این در طوری نباشد که با باز شدن آن درون گیشه مشخص گردد و سطح آن به ازای هر نفر حداقل ۳ متر مربع می باشد.

راهروهای سالن نمایش

عرض راهروهای سالن را بر حسب تعداد جمعیت که از آن تخلیه می شوند محاسبه می شود.ولی نه یه این صورت که این عرض متغیر باشد.و اینگونه در نظر می گیریم که از تعداد جمعیت هر ردیف که در دو طرف آن راهرو می باشد، ۶۰% آن از هر راهرو تخلیه می گردند.اگر عرض در خروجی سالن نمایش از عرض راهرو منتهی به آن بیشتر باشد باید حداقل فضایی برابر عرض خروجی جلوی در ورودی داشته باشد.حداکثر شیب مجاز در راهرو های سالن نمایش ۸% می باشد و اگر شیب بیشتر باشد باید از پله در راهرو استفاده گردد که ارتفاع و عمق موثر پله باید طبق استاندارد ها باشد.پله ها ویا نقطه ی شروع شیب راهرو های سالن نمایش برای آگاهی تماشاگران باید با چراغ مخصوص روشن گردند.مصالح کف راهروها باید از مصالح غیر لغزنده و غیر اشتعال باشد.

صندلی تماشاگران

استاندارد های صندلی تماشاگران در جداول ضمیمه آورده شده است . جنس و مصالح به کار رفته در صندلیهای سالن نمایش باید مقاوم ،قابل شست وشو ،غیر قابل اشتعال باشد و از نظر آکوستیکی،مقدار صدائی که آن ها جذب می کنند نباید به وجود ویا عدم وجود تماشاچی در آن ها وابسته باشد . چیدن صندلیها ی سالن نمایش مانند چیدمان صندلیهای آمفی تئاتر می باشد .

ورودی ها و خروجی های سالن سینما

ورودی ها و خروجی های سالن نمایش سینما باید به گونه ای باشند که در معرض دید باشند و از ورود سر وصدا به داخل وخارج سالن جلو گیری کنند . حد اقل تعداد در خروجی سالن نمایش ۲ عدد می باشد و فقط در موارد خاص مانند گنجایش سالن کمتر از ۱۰۰ می تواند ۱ عدد باشد . لازم به ذکر است که برای خروج از سالن نمایش بهتر از که در های سالن نمایش به طرف بیرون باز گردند . حد اقت فاصله دو در خروجی۵ متر می باشد ونباید از در های یک لنگه استفاده نمود وباید از در های دو لنگه استفاده گردد . درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند وبهتر است دارای ثابت کننده های فشاری باشند که با یک فشار روی آن ها،در ثابت گردد.

سرویس های بهداشتی سینما

طراحی و اجرای ساختمانی قسمت های مختلف داخل سرویس های بهداشتی باید به گونه ای باشد که شست وشو وگندز دائی مستمر تمامی دیوارها و کف های سرویس میس گردد .

طراحی معماری اتاق پروژ کتور وملحقات آن

اتاق پروژ کتور شامل حد اقل ۲ عدد پروژ کتور به ابعاد ۱۰۰×۶۰ سانتیمتر ،میز های بر گردان و باز بینی فیلم به ابعاد ۸۰×۱۲۰ سانتیمتر واتاق تقویت کننده های صدا می باشد . دستگاه هایی مانند رکتی نایر ،تابلوی اصلی برق اتاق پروژکتور ،ومسیر های نور سالن و قفسه های فلزی مخصوص نگهداری فیلم در فضاهای مستقل قرار دارند.اتاقک کوچکی جهت نگهداری باطریهای مخصوص روشنایی ایمنی سینما و سرویس بهداشتی در جنب اتاق پروژکتور قرار دارند.
ابعاد اتاق پروژکتور با توجه به ابعاد پروژکتور ها ، فواصل آنها از هم و از دیوارهای جانبی ،و میز های برگردان و بازبینی فیلم و دستگاههای تقویت صدا در نظر گرفته می شود.دیوارها و کف اتاق پروژکتور باید قابلیت ۲ ساعت مقاومت در مقابل آتش سوزی را داشته باشند.مصالح به کار رفته در اتاق پروژکتور جهت نازک کاری و آکو ستیک نباید قابل احتراق باشند کف اتاق پروژکتور برای انتقال کابلهای برق وصدا باید دو جداره بوده و کفپوش آن در مقابل برق عایق باشد . وجود شیر یا کبسول آتش نشانی در نزدیک اتاق پروژکتور نیز توصیه می گردد.

پرده نمایش فیلم

نوع پرده سینما با توجه به ابعاد سالن ،قدرت پروژکتور ، بهره روشنایی پرده و میزان روشنایی مطلوب پرده انتخاب می شود . اندازه پرده با توجه به عرض سالن نمایش در قسمت جلوی آن ،ارتفاع سالن ، عمق سالن ودر نظر گرفتن فضائی در دو طرف پرده برای رفت وآمد به پشت پرده و جمع شدن پرده محافظ تعیین می شود . پرده نمایش بهتر است دارای انحناء باشد :به خصوص در سالن های عریض، این انحناء کمانی از دایره به طول فاصله لنز پروژکتور از مرکز پرده می باشد . اسکلت نصب پرده ی نمایش باید بزرگتر از پرده باشد (۳۰ سانتیمتر) تا نصب پرده آسان تر گردد واسکلت از دیوارپشت پرده باید به اندازه ای که برای نصب بلند گو ها مورد نیاز است (۹۰ سانتیمتر) فاصله داشته باشد . وباید اشاره نمود که بهتر است دریچه های هواکش وخروجی هوا یا حتی ورود هوا ،پشت پرده تعبیه نگردد و اصولا سیستم های تاسیساتی وتهویه ی هوا به گونه ای باشند که هوا در پشت پرده چرخش نداشته باشد.

استانداردها و ضوابط طراحی آمفی تئاتر

ـ سرانه سطح سالن نمایش برای هر نفر حداقل یک متر مربع می باشد .
ـ حداقل تعداد خروجی ها ۲ عدد
ـ فاصله پشت تا پشت صندلی ها ۷۵ سانتی متر
ـ عرض صندلی ۵۰ سانتی متر
ـ حداقل راهروی عبوری ردیف صندلی ها ۳۰ سانتی متر و حداکثر ۴۲ سانتی متر بوده که عرض ۳۶ سانتی متر مناسب می باشد .
ـ حداقل عرض راهروی عبوری جانبی یک متر
ـ تعداد صندلی در یک ردیف :
– راهرو دو طرفه حداقل ۱۴ صندلی ، حداکثر ۲۲ صندلی و مناسب ۱۸ صندلی می باشد . راهرو یک طرفه ۷ صندلی ، حداکثر ۱۱ صندلی و مناسب ۹ صندلی می باشد .
– اطاق های تعویض لباس و گریم به ابعاد ۵۷ × ۳ متر
– متوسط تغییر ارتفاع هر ردیف صندلی جھت دید مناسب ۱۲/۵ سانتی متر
– حداکثر مساحت صحنه ۷۲ مترمربع .

طراحی معماری بخش ورزشی

فضاهای مورد نیاز یک ورزشگاه کوچک

  • زمین بازی
  • رختکن بازیکنان
  • انبار
  • سکوی تماشاچیان
  • بوفه

زمین بازی: زمین بازی برای یک فرهنگسرا معموال سعی میشود یک سالن چند منظوره استفاده کرد که اغلببازی ها مانن فوتسال ، بسکتبال ، والیبال ، هندبال ، تنیس ، پینگ پونگ و . . . را انجام داد که در اینصورت بزرگترین ابعاد زمین را مورد بررسی قرار داد و آن را به عنوان مبنا قرار می دهند و به وسیله خطکشی زمین محدوده زمین ها را از هم تفکیک می کنیم.
رختکن بازیکنان: رختکن بازیکنان ومعموال دارای فضاهایی است که از جمله انان میتوان رختکن مخصوصبازیکنان دو تیم ،رختکن داوران ، دوش ، دستشویی ، سونا و جکوزی باشد که این امکانات معموال برای ورزشگاههای کوچکمورد استفاده قرار میگیرد .
سکوی تماشاچیان: با توجه به ظرفیت مورد نظرمحل نشستن تماشاچیان در یک طرف زمین بازی یا در ظرفیت های باالی۱۰۰۰۰ نفر در چهار طرف زمین قرار دارد . از آنجا که بیشتر مسابقات بعد از ظهر برگزار می شود بهترین محل برای قرار گیری تماشاچیان ضلع غربی است زیرا آنها پشت به آفتاب هستند.

فضای الزم برای نشستن تماشاچیان به این صورت محاسبه می شود:

عرض صندلی:۵۰ سانتی متر
عمق صندلی: ۸۰ سانتی متر

بخش خدماتی

بخش خدماتی شامل رستوران ،پارکینگ ،تأسیسات ، انبارو آبدارخانه می شود.

رستوران

برای طراحی رستوران در مجموعه باید توجه داشت دکوراسیون داخلی فضا متناسب با مجموعه باشد. سطح مورد نیاز برای هر نفر ۰/۷۲ متر مربع تا ۱/۲ مترمربع درنظر گرفته می شود . مساحت رستورانهمراه با سرویس و آشپزخانه و انبار ۸۰۰ مترمربع لحاظ می شود.
برای میزهایی با ابعاد ۳۲۵ × ۷۵ و ۱۲۰ × ۷۵ و ۱۸۰ × ۷۵ و ۲۴۰ × ۷۵ سانتی متر مربع فضای الزم برای چهار نفر با استقرار میز و صندلی به شکل مقابل : مترمربع ۵۷۵ = ۲/۳ × ۲۱۵ فضای الزم برای چهار نفر با در نظر گرفتن استقرار میز و صندلی به همان شکل بالا :
۵/۲ × ۱/۲ = ۳۵/۵ مربع متر
طبق استانداردهای سطح الزم برای میز و صندلی ۱/۶۵ × ۱/۶۵ مترمربع اندازه میز ۰/۷۵ × ۰/۷۵ و ۰.۴۵ × ۰.۴۵ صندلی
راه های ارتباطی طولی ۰/۴۵ متر و فاصله صندلی تا دیوار ۰/۲ متر و راه های ارتباطی عرضی ۰/۹ متر .

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

نمونه ای از طراحی مجموعه فرهنگی

پارکینگ ها

فضای الزم برای هر اتومبیل ( سرانه)بدون دیوارهای تقسیم کننده ۲ × ۵ = ۱۰ متر مربع
در پارکینگ ها ، خط ورودی ها باید به طور وضوح برای افراد پیاده علامت گذاری شود .امکان تهویه و نورگیری فضا حتی المقدور برآورده شود .
برای ۱۰۰ خودرو استاندارد مساحت ۱۵۰۰متر مربع در نظر گرفته می شود.

منابع:arshadownload.com-tmksh-co.ir-farsicad.com-tarrahi1.blogfa.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.