ویژگی های نمای کلاسیک یا رومی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

طراحی نمای کلاسیک یا رومی گونه ای از طراحی معماری است که از عناصر معماری دوره کلاسیک روم و یونان باستان برگرفته شده است . یکی از نمونه های بارز به کار رفته معماری کلاسیک در ایران را می توان کاربرد نمای رومی در نمای شهری نام برد .

ویژگی های نمای رومی نسبت به سایر نماها

  • قوس های به صورت گرد شکل و عریض اجرا می شوند.
  • از المانها و مجسمه ها در این نما استفاده می شود.
  • ستون ها، به شیوه های نمای رومی، دوریک، قرنتی و یونیک، اجرا می شوند.
  • دارای جزییات بیشتری نسبت به سایر نماها می باشد.
  • به دلیل داشتن جزییات بیشتر شاسی کشی نما هزینه بیشتری را به کارفرما تحمیل میکند.
نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک ساختمان

نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک ساختمان

البته استفاده کردن از همه این جزییات و المان ها دلیل بر زیبایی و طرحی مناسب و درخور سبک کلاسیک را ارائه نمیدهد بلکه چگونگی استفاده از این المانها و ترکیب و چیدمان آنها است که باعث زیبایی یک اثر میشود و فرق بین یک اثر معماری شده و غیر معماری شده را نشان میدهد علاوه بر بحث طراحی نمای کلاسیک مسئله بسیار مهم دیگر اجرای آن است که اگر طراحی هرچقدر هم شکیل و زیبا باشد اگر اجرای درستی برای آن انتخاب و از افراد متخصص استفاده نشود نتیجه پایانی کار به شدت بی ارزش میشود.

خدمات طراحی نما

همسویی معماری ایرانی با معماری و نمای رومی

نمای کلاسیک یا رومی از آن دسته از سبک های معماری است که در کل دنیا طرفدار دارد . نمای رومی بسیار مناسب برای افرادی است که به معماری کلاسیک علاقه مند هستند. از آنجایی که این نما در ایران طرفداران زیادی دارد، بسیاری از منتقدان بر این باورند که نمای ساختمان بایستی متناسب با فرهنگ کشور و جامعه باشد و نمای رومی با فرهنگ کشور ایران سازگار نیست. اما باید گفت که اگر به دوران ایران باستان برگردیم و نگاهی به تاریخ ساختمان سازی ایران باستان بیندازیم، سازه هایی مثل تخت جمشید را خواهیم دید که کاملا مطابق با سبک معماری کلاسیک است. پس می توانیم سبک نمای رومی را با معماری ایرانی همسو بدانیم.

نمای کلاسیک یا رومی

نمای کلاسیک یا رومی

نمای رومی سنگی یا نمای رومی سیمانی

در بحث مقایسه ی نمای کلاسیک یا رومی سنگی و نمای رومی سیمانی بایستی فاکتورهایی همچون، اقلیم، کیفیت، قیمت، مصالح بومی و… را مدنظر قرار داد تا بتوان گزینه ی بهتر را انتخاب کرد. نمای رومی سنگی مسلماً در بحث کیفیت بهتر است و نمای رومی سیمانی در بحث قیمت می تواند گزینه بهتری از نمای رومی سنگی باشد. اما همانطور که اشاره شد باید فاکتورهای دیگر را نیز در نظر گرفت تا بتوان تصمیم بهتر را اتخاذ کرد. برای مثال در استانهایی مثل اصفهان و مرکزی که مرکز و قطب تولید سنگ های نمای ساختمان می باشند، می توان به راحتی از نمای رومی سنگی استفاده کرد.

همچنین بخوانید

انواع سبکهای طراحی نما و ویژگی های آن ها

هزینه و بودجه نمای رومی

نمای رومی نقش ها و طرح های فراوانی دارد. این طرح و نقش ها همه باید با استفاده از دستگاه سی ان سی ایجاد شود .هزینه ی سی ان سی کردن سنگ ها بسیار بالا می باشد. این هزینه ی زیاد مورد نیاز سی ان سی مقدار بودجه برای اجرای نمای رومی را بالا می برد.

در معماری به سبک کلاسیک رنگ ها دارای محدودیت هستند زیرا تنها رنگ های گرم نظیر قهوه ای، طلایی، برنزی، یشمی و … انتخاب می شوند. مهم ترین نکته ای که در انتخاب رنگ اینگونه بناها باید رعایت شود، استفاده از یک الی دو رنگ است نه بیشتر. در حال حاضر نمای کلاسیک توسط سازندگان و معماران مختلفی برای ساختمان های مختلف اجرا می شود. این نما شکوه و عظمت فوق العاده ای به بنا می بخشد و یادآور معماری روم و یونان است. قیمت نمای کلاسیک در مقایسه با سایر نماها کمی بالاتر است زیرا متریال اصلی برای اجرای این نما سنگ است و سنگ نیز دارای انواع و قیمت های متفاوتی می باشد.

نمونه ای از طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

نمونه ای از طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

جزئیات،مصالح و روش های طراحی

پس از آشنایی با تاریخچه طراحی نمای کلاسیک یا رومی ساختمان در ایران به جزئیات ، مصالح و روش های به کار گرفته شده در طراحی نمای کلاسیک می پردازیم در طراحی نمای کلاسیک رومی همانطور که از اسم آن مشخص است با متریالی سر و کار داریم که در زمان پیدایش این سبک طراحی معماری به عنوان تنها متریال کاربردی طراحی نمای ساختمان استفاده می شد و آن سنگ نمای ساختمان است با گسترده شدن عملیات استخراج سنگ های زینتی و نمای ساختمان و افزایش تنوع سنگ های تولیدی استقبال معماران و سازندگان برای استفاده از متریال سنگ افزایش یافت و طراحی نمای کلاسیک ساختمان به عنوان متقاضی پر و پا قرض این متریال عرض اندام نمود در طراحی نمای کلاسیک رومی استفاده از سنگ در نمای ساختمان رکن اصلی طراحی نمای ساختمان را بر دوش میکشد ساختار نمای کلاسیک از نظر معماری و طراحی، ساده و با جزئیات کم همراه است و از اینرو نسبت به نماهای اسلیمی و بومی سنتی ایران از پیچیدگی بسیار کمتری برخوردار است لذا پیچیدگی و جزئیات زیاد نماهای کلاسیک ایرانی و عدم به روز شدن و تکامل یافتن این سبک از طراحی نمای کلاسیک در ایران پس از ورود شهرسازی مدرن در ایران این گپ بزرگ را در زمینه طراحی نمای کلاسیک در کشور به وجود آورده است.

طراحی نمای کلاسیک

طراحی نمای کلاسیک

ایرادات در اجرای نمای کلاسیک

با افزایش تقاضای اجرا نمای کلاسیک یا رومی طراحی نمای کلاسیک رومی از یک سبک معماری تجملاتی و لاکچری و پر هزینه به شاخه های غیر اصیلِ کم هزینه و متوسط نیز تبدیل گشته است و این نیز از آفت های طراحی معماری در کشور است از دیرباز تاکنون طراحی نمای کلاسیک به علت هزینه های بالای معماری بنا و طراحی نما و متریال مرغوب به کار گرفته شده و همچنین وسعت بالای بناهای کلاسیک این شیوه از طراحی معماری مختص طبقه اشراف و مرفه جامعه بوده است و با تلفیق طراحی نمای کلاسیک با متریال بی کیفیت و عدم اجرای استاندارد نمای کلاسیک آسیب جدی به طراحی کلاسیک و منظر شهری خواهیم زد.
به هر روی با توجه به استقبال روز افزون سازندگان و معماران به استفاده از طراحی نمای کلاسیک رومی لازم است علل این امر که عدم تنوع طراحی نمای کلاسیک بومی و عدم وجود سبک مشخص معماری در کشور است مشخص شود چرا که با این حجم از طراحی نمای کلاسیک آینده این نوع نما چندان روشن نیست.و از طرفی به علت شرایط ساخت و ساز در کشور و تبدیل شدن ساختمان های مسکونی به محلی برای سرمایه گذاری اصول طراحی نما کلاسیک و متعاقب آن طراحی داخلی ساختمان به سبک کلاسیک زیر سوال رفته و برخی از سازندگان با تغییرات در این سبک برای فروش بهتر استاندارد های تاریخی ساختمان های کلاسیک را زیر سوال برده اند.

نمونه ای از طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

نمونه ای از طراحی نمای ویلا به سبک کلاسیک

فواید و معایب نمای رومی یا کلاسیک

اگر نگاهی به نمای کلاسیک یا رومی موجود در شهر بیاندازید متوجه استحکام آن می شوید به همین دلیل است که نمای رومی نماد و سمبلی از قدرت است.همچنین نماهای رومی حسی از بومی بودن نیز می دهند چرا که علاوه بر المان های روم باستان از المان های ایران باستان نیز درآن استفاده می شود.نمای کلاسیک نمایی لوکس و مجلل به ساختمان می دهد بنابراین به خودی خود شهر را هم زیباتر می کند.
اما تنها مشکلی که در مورد نماهای رومی وجود دارد این است که به سرمایه و هویت ایرانی چوب حراج زده است.درواقع استفاده از حجم بالایی از مصالح باعث سنگین شدن نما خواهد شد و در مواقعی جدا شدن و سقوط این مصالح باتوجه به هزینه های بالای ساخت آن و هم چنین در مواردی به علت عدم رعایت استاندارد سازی تلفات جانی و مالی به همراه خواهد داشت به همین دلیل توصیه ی مااین است که در حد امکان در مناطق زلزله خیز از این نوع نما(رومی) استفاده نکنید.

نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک

نمونه ای از طراحی نمای کلاسیک

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۱ نظر
  1. ا

    واقعا نمای هلنی -رومی یا کلاسیک معماریه …
    باقیش مزخرفه و فقط بخاطر زیاد بودن جمعیت هست …

    پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.