نقش فراموش شده هیات مدیره ساختمان‌ها در ارتقای فرهنگ ایمنی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

به گزارش بخش خبری سایت نقش شهر به نقل از خبرگزاری ایسنا،

بر اساس آمارهای سازمان آتش نشانی پایتخت ۵۴درصد آتش‌سوزی ساختمان‌های تهران، مربوط به ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی است، این امار نشان می‌دهد که توجه به ایمنی در ساختمان‌های مسکونی می‌تواند آمار حریق در پایتخت و خسارات را تا درصد قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، با وجود هشدارها و اطلاع رسانی‌های بسیاری که در زمینه اهمیت توجه به ایمنی ساختمان‌های مسکونی و به خصوص ساختمان‌های بلند انجام شده اما همچنان برخی نکات ایمنی از دید شهروندان پنهان می‌ماند. اگرچه که باید برای رسیدگی به وضعیت ایمنی ساختمان‌های پایتخت به دنبال راهی موثر، دقیق و قانونی باشیم اما بی شک در این باره هیات مدیره‌ ساختمان‌ها می‌توانند نقش پررنگی را ایفا کنند.

حمیدرضا مرشددوست -کارشناس ایمنی و آتش‌نشان- در گفت و گو با ایسنا در خصوص مهم‌ترین فاکتورهای ایمنی در ساختمان‌ها، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که شهروندان باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند تفاوت زندگی در ساختمان‌های بلندمرتبه با ساختمان‌های کوته مرتبه است. 

وی ادامه داد: زندگی در ساختمان‌های بلند و برج ها با زندگی در ساختمان‌های کوته مرتبه متفاوت است و شهروندان باید نسبت به این تفاوت ها آگاهی داشته باشند. در حالی که بسیاری از شهروندان بدون داشتن آگاهی نسبت به شرایط و الزامات زندگی در برج ها گاهی به زندگی در برج‌ها علاقه دارند.

تفاوت زندگی در ساختمان‌های بلند مرتبه و کوته مرتبه

وی گفت: زمانی که شهروندان تصمیم می‌گیرند که برای زندگی در برج‌ها اقدام کنند حتی تصور این را ندارند که زندگی در این ساختمان ها تا چه حد با زندگی در ساختمان‌های کوتاه متفاوت است. این تفاوت به اندازه ای چشمگیر بوده که بارها توسط بسیاری از کارشناسان ایمنی مدت کوتاه زمان فرار در خانه‌های بلند مرتبه با مدت آن در ساختمان‌های کوته مرتبه مقایسه شده است. 

این آتش‌نشانی افزود: تصور کنید که حین وقوع حریق، آسانسور یک ساختمان ۲۰ طبقه از کار افتاده باشد و فردی بخواهد با پله از طبقه ۲۰ ساختمان خود را به پایین برساند، همین مثال ساده موجب می‌شود که اهمیت رعایت نکات ایمنی در این ساختمان را به خوبی درک کنیم.

لزوم آگاهی شهروندان نسبت به ایمنی در ساختمان‌های بلند

وی گفت: شهروندان باید برای شروع زندگی در برج ها و ساختمان‌ها از نکات ایمنی که در این زمینه وجود دارد اطلاعات کسب کنند. حتی باید برخی بروشور ها در بنگاه‌های مسکن وجود داشته باشد که این نکات ایمنی را به شهروندان یادآوری کند. در واقع آن‌ها باید با دید وسیعی نسبت به نکات ایمنی که باید رعایت کنند وارد زندگی در این مکان ها شوند تا بعدا نسبت به آن مسئولیت پذیر باشند. زمانی که زندگی در یک ساختمان بلند را دوست داریم باید مسئولیت رعایت نکات ایمنی در این زمینه را نیز قبول کنیم و فرهنگ آن را بیاموزیم.

این کارشناس ایمنی عدم رعایت ایمنی در ساختمان‌ها به خصوص ساختمان های بلند مرتبه را بازی با جان افراد زیادی دانست و گفت: نکات ساده بسیاری وجود دارد که اگر حین زندگی در ساختمان‌ها رعایت نکنید با جان خود و همسایگانتان بازی می‌کنید، شهروندان باید در این خصوص مسئولیت پذیر و مطالبه گر باشند.

مرشددوست اولین نکته در خصوص انتخاب محل سکونت را توجه به ویژگی‌های افراد دانست و گفت: اگر شهروندی سالمند یا معلول است یا حتی دچار زانو درد و کمر درد است باید به این فکر کند که آیا زندگی در طبقات بالایی برج‌ها برایش امکان پذیر است؟‌ باید فکر کند که اگر در یک برج حادثه ای رخ دهد و آسانسور از کار بیفتد آیا می‌تواند خود را به سطح خیابان برساند؟ زندگی ایمن برای معلولان و.. دارای پروتکل‌های خاص خود است که حتما باید رعایت شود.

این آتش‌نشان زندگی در طبقات پایینی ساختمان، فراهم بودن امکان حرکت صندلی‌های چرخدار در منزل و .. را از نکات مهم برای سکونت افراد معلول دانست گفت: معلولیت یا افزایش سن ابدا موجب محدودیت افراد نمی‌شود و این تفکر بسیار غلطی است، اما زمانی که قصد داریم محل زندگی را انتخاب کنیم باید آگاهانه و متناسب با شرایط نسبت به این امر اقدام کنیم.

لزوم اطلاع‌رسانی به نیروهای امدادی درباره حضور معلولان یا سالمندان در ساختمان‌ها

وی گفت: معلولانی که بر روی ویلچر حرکت می‌کنند به هیچ عنوان نباید در خانه برای مدت طولانی در خانه تنها بماند، در شرایط اضطراری همه در حال فرار هستند اما فردی که بر روی ویلچر حرکت می‌کند برای تردد از پله ها نیاز به کمک دارد، پس ما اجازه نداریم که این افراد را برای مدت زمان طولانی در خانه تنها بگذاریم. همچنین نیروهای امدادی محله مثل آتش‌نشانی و اورژانس باید از محل سکونت این فرد مطلع باشند.

این آتش‌نشان گفت: متاسفانه در برخی موارد افراد نزد همسایگان خود درخصوص حضور افراد معلول در خانه‌هایشان پنهانکاری می‌کنند؛ در این شرایط حین وقوع حادثه این موضوع به اطلاع نیرو های امدادی نمی‌رسد؛ البته در نهایت نیروها در مرحله جست و جو متوجه حضور افراد در ساختمان می‌شوند اما آگاهی اطرافیان به روند امدادرسانی سرعت می‌بخشد.

نقش فراموش شده هیات مدیره ساختمان‌ها در ارتقاء فرهنگ ایمنی

مرشد دوست در ادامه با تاکید بر نقش پر رنگ هیات مدیره ساختمان‌های بلند در ایمنی محل سکونت افراد اظهار کرد: ملاک انتخاب هیات مدیره ساختمان‌های بلند نباید برخورداری از وقت آزاد باشد، بلکه هیات مدیره یک ساختمان بلندمرتبه باید حداقل دانش مورد نیاز در زمینه‌های مختلفی مثل تاسیسات،‌ ایمنی و.. را داشته باشد. البته این موضوع نه تنها در خصوص ساختمان‌های مسکونی بلکه در خصوص ساختمان‌های تجاری نیز صدق می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردها فردی که مدیر یک ساختمان می‌شود باید دانش لازم را در زمینه های فنی و ایمنی داشته باشد، از تعداد دقیق افراد ساکن در یک خانه اطلاع داشته باشد؛ درواقع مدیریت یک ساختمان مسئولیتی بسیار مهم است که ساده انگاری شده.

وی افزود: سازمان‌های امدادی دستور العمل‌های لازم را در خصوص ایمنی ساختمان‌ها ارائه می‌کنند اما این دستورالعمل‌ها باید توسط هیات مدیره و مدیر ساختمان اجرایی و میان ساکنان اطلاع رسانی شود. آگاهی ساکنان نسبت به موضوعات ایمنی از مواردیست که شاید آن‌طور که باید از آن استقبال نشده است در حالی که باید نسبت به این نکات آگاهی های لازم وجود داشته باشد.

مرشددوست ساختمان ها را به دو دسته ساختمان‌های ساخته شده و در حال ساخت تقسیم کرد و گفت: ساختمان‌های در حال ساخت که باید تاییدیه ایمنی دریافت کنند و معمولا در رابطه ایمنی این ها با مشکلات کمتری روبرو هستیم، اما در خصوص ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته شده و با وجود دریافت تاییدیه ایمنی برای حفظ و نگهداری آن‌ها اقدام خاصی انجام نمی‌شود مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: این بحث که چه کسی باید به حفظ و نگهداری ایمنی ساختمان‌ها رسیدگی کند در برخی از موارد مغفول می‌ماند.

این آتش‌نشان با بیان در ادامه به نقش پررنگ انباری‌ها در ایمنی محل زندگی افراد اشاره کرد و در این باره گفت: باید بر انباری‌ها نظارت شود. ایمنی انباری‌ها در حوادث چهارشنبه سوری خود را نشان می‌دهد اما در تمام مدت سال نیز بسیاری از حوادث مربوط به خودرو و انباری‌ها است.

وی افزود: زمانی که وسایل را بدون توجه به روش چینش وسایل،‌ سیستم برق انباری و.. در محل تلمنبار می‌کنیم امکان وقوع حادثه افزایش می‌یابد، در حالی که اگر یک انباری در یک ساختمان دچار حریق شود می‌تواند گسترش پیدا کند و به تمام ساکنان ضرر برساند. در این شرایط نیز هیات مدیره‌ای که دارای دانش ایمنی باشند می‌توانند نقش بسیار پررنگی داشته و به صورت علمی ساکنان را به سمت رعایت ایمنی هدایت کنند.

مرشد دوست با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم شهروندان را با زور مجبور به رعایت ایمنی کنیم گفت: اگر افراد از پیامد اقدامات خود آگاه باشند و به صورت علمی پیامد عدم رعایت ایمنی را به آن‌ها گوشزد کنیم قطعا با پیگیری افراد مطالبه گر شاهد افزایش فرهنگ ایمنی خواهیم بود.

این آتش‌نشان در ادامه به لزوم پایش وضعیت راه‌پله‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ساکنان ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های بلند باید به وضعیت راه پله ها بیشتر توجه کنند، چرا که ساکنان برج‌ها درصد بالایی از ترددهای خود را از طریق آسانسور انجام می‌دهند و راه‌پله ها بی استفاده باقی می‌ماند، این درحالی است که اگر حادثه ای رخ دهد باید از پله ها تردد کرد. بر همین اساس باید به عدم تجمع وسایل در راه‌پله‌ها، سلامت چراغ‌ها و.. توجه کرد.

انتهای پیام

لینک منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.