مفهوم شهرسازی در توسعه تدریجی و آرام نهفته است/ بسیج عموم مردم در توسعه  مسکن از اهمیت بالای برخوردار است

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

به گزارش بخش خبری سایت نقش شهر به نقل از وزارت مسکن و شهرسازی ،

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمسلم سیدالحسینی، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در کارگاه آموزشی نوسازی و تولید مسکن با بیان اینکه چالش مسکن موضوع فراگیر متاثر و اثر‌گذار در تمامی سطوح و مقیاس‌ها‌ی مختلف جامعه اقتصادی، اجتماعی و … است، گفت: این چالش، مشابه چالش حاشیه‌نشینی درکشور که با فرآیندها و روش های معمول و رایج موجود قابل حل نیست و چالش نیاز به مدیریت خاص خود را دارد.

او ابراز داشت: این مدیریت باید مبتنی بر راه حل‌های متنوع و متکثر باشد و نمی توان از یک طریق و بصورت تک بعدی و با استفاده راه حل های معمول آن را مدیریت کرد.

سیدالحسینی موضوع چالش مسکن را موضوعی بین رشته‌ای ( علوم و تخصص) و بین بخشی ( دولتی، خصوصی، عمومی و مردم ) دانست و در ادامه گفت: در این میان مشارکت مردم در تولید و عرضه مسکن از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه دانش بشر محصول ۷۵ درصد تجربه، ۱۵ درصد آموزش و ۱۰ درصد مهارت است، بیان داشت: تجربه اندوزی نقش کلیدی در تولید دانش بشر دارد.

او تصریح کرد: تجربیات می تواند منجر به تغییر در نگرش ها و رویکردها شود، به گونه‌ای که می تواند با تغییر باورهای غلط مدیران دولتی و شهری و طراحان در حوزه شهر از نظر محتوا و رویه، تحول ایجاد کند.

سیدالحسینی با بیان اینکه تجربیات حاصل شده در حوزه بازآفرینی شهری باید در قالب انگاره های سیاست تنظیم شود، اظهار داشت: براساس نظریه تکامل تدریجی شهرها (پاتریک گدس) شهر یک موجود زنده است و باید بصورت فارغ از اقدامات آنی و شتاب زده و خارج از مداخلات وسیع و بصورت گام به گام توسعه یابد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه شهرسازی، مفهوم اش در توسعه تدریجی آرام و غیر شتاب زده نهفته است، ابراز داشت: شهرسازی یک امرآرام، تدریجی و با نقش محوری مردم معنی می‌بابد، این مفهوم را باید مبنای همه تصمیمات و اقدامات خودمان قرار بدهیم و از شتاب زدگی و مداخلات وسیع دوری کنیم.

سید الحسینی  با غیر مثبت خواندن نگاه های افراط و تفریط در رابطه با حفاظت و توسعه، گفت: هر دوآنها دو روی یک سکه هستند، توسعه نیازمند حفاظت است و برعکس و به عنوان یک رویکرد یکپارچه به شمار می آیند.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: باید بدانیم ارزش بافت صرفا ارزش‌ کالبدی نیست بلکه ارزش های ملموس و غیر ملموس در آن مورد توجه است و این ارزش‌ها از طریق مشارکت ساکنین، منجر به افزایش کیفیت زندگی در محدوده و بافت های ناکارآمد شهری می گردد.

او با اشاره به اینکه ساختار کالبدی چه در زمینه ساخت و تولید مسکن و یا امر نوسازی و بهسازی در بافت های فرسوده باید با سایر ابعاد سیستم (وجوه رفتاری وزمینه ای)تطابق داشته باشد، اظهار داشت: واقعیت این است که باید به رویکرد خود سازماندهی بافت توجه بیشتری داشت و باید در این رابطه به توانایی، توسعه درونی و به نیروی های خود انگیخته ساکنین در محدوده و محلات بافت های ناکارآمد شهری اتکاء کنیم و ضمن ارزش دانستن ابتکارات و خلاقیت های جامعه محلی، از نگاه بالا به پایین و اقتدار‌گرایی، پرهیز نماییم.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنانش گفت : اگر بخواهیم جریان و توسعه  مسکن را تقویت کنیم این امر صرفا به تنهایی توسط وزارت راه و شهرسازی امکان پذیر نخواهد بود و باید همه حوزهای درگیر و بخش های مختلف و مسئول باید نقش آفرینی کنند و در راس آن بسیج عموم مردم در این رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با بیان اینکه آشفتگی نمای شهرها از تبعات فروش تراکم است، اظهار داشت: امروزه مدیران شهری برای اداره  بهتر شهرها به ناچار به تراکم فروشی روی آورده‌اند که این امر لطمات سنگینی به هویت شهرها، بافت‌های تاریخی و در نتیجه گردشگری شهری وارد کرده است.

ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به مثبت ارزیابی کردن این دوره آموزشی، بیان داشت: با بیان اینکه باید تجربیات موفق در حوزه بازآفرینی شهری در بین مدیران شهری و دست اندرکاران در سطح سراسر کشور ترویج و اشاعه پیداکند.

گفتنی است در ا ین نشست حسین رجب صلاحی، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور، مجتبی فرهمند شهردار یزد، مهدی برزویی مدیر دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهرستان سبزوار، مهرداد بهمنی مدیر سایت معمار نت، محمد سالاری راد استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی کشور، غلامرضا بصیری پور عضو مجمع خیرین مسکن ساز استان خراسان رضوی و مهدی زنگنه، محمد جواد صفایی و محمود رضا سلیمانی از دانشگاه حکیم سبزوار به بیان دیدگاه و نظریات خود در خصوص نوسازی و تولید مسکن  در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری پرداختند.

این دوره آموزشی با همت شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سبزوار (دبیرخانه جمع‌آوری و ترویج تجربیات بازآفرینی شهری منطقه پنج کشور) برگزار شد.

کارگاه آموزشی نوسازی و تولید مسکن برای دبیرخانه جمع‌آوری و ترویج تجربیات بازآفرینی شهری منطقه پنج کشور با حضور نمایندگان بازآفرینی ادارات‌کل راه و شهرسازی استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، کرمان، جنوب کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و جنوب سیستان و بلوچستان

لینک منبع

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.