عرصه های مختلف خانه در فرآیند طراحی معماری

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

فعالیت­ها

الگوی زندگی، بر طراحی خانه اثر می­گذارد و برعکس. وقتی کارفرمایی در مورد برنامه ­های خود با معمار صحبت و معمار نیز پس از توجه به تمامی عوامل سایت و صحبت­های کارفرما، خانه را طراحی می­کند، طراحی معماری باید به بهترین وجه ممکن نشان ­دهنده تلاش­های معمار و کارفرما باشد و دیاگرام سه­ جانبه فعالیت و الگوهای زندگی در آن خانه را به بهترین شکل نشان دهد. از آن جا که توافق بخشی از فرایند طراحی است، مسئله بودجه، محدودیت­ های سایت و ترتیبات لازم در الگوهای مناسب زندگی برای بیش از یک نفر باعث می­شود که خانه تکمیل شده نیز تأثیر خود را بر ساکنان بگذارد. معمار نیز ناچار است تأثیر زیادی بر الگوهای زندگی بگذارد، هرچند که این مسئله از اشتباهات معمار است که عادات و الگوهای شخصی خود را بر کارفرما تحمیل کند. در این مقاله به بررسی عرصه های خانه در فرآیند طراحی معماری می پردازیم.

جهت سفارش طراحی معماری توسط مهندسین با تجربه و خلاق در این زمینه با ما در تماس باشید.

تماس با ما

عرصه­ های خانه

عرصه­ های مختلفی را که با هم کل خانه را تشکیل می­دهند، می­توان به نحو سودمندی به قسمت­های خصوصی، نیمه­ خصوصی و همگانی تقسیم کرد. مفهوم خلوت در طول قرن­ها تغییر کرده است. در زمان­های قدیم، صاحبان خانه به همراه خانواده، مستخدم و حیوانات اهلی خود در یک مکان زندگی می­کردند. در ویلاهای دوران رنسانس، آمد و شد افراد دقیقاً از فضاهایی صورت می­گرفت که امروزه خصوصی نامیده می­شوند. در دوره حاضر، مسئله داشتن خلوت از اهمیت نسبتا بیشتری برخوردار می­باشد.

دسته­ بندی کردن فعالیت­های گوناگونی که در خانه انجام می­گیرد، مفید است. سعی کنید این فعالیت­ها را، با توجه به نیاز افراد به درجات مختلف خلوت، با هم ترکیب نمایید.

عرصه فعالیت ­های خصوصی در طراحی معماری

عموما، شامل فعالیت­های در اتاق خواب یا حمام است. فعالیت­های فکری نیز معمولا در فضاهای خصوصی انجام می­شود؛ مثلا هنگامی که لازم است با حواس جمع به کتاب، نقاشی،‌ صنعت، مسئله­ای آموزشی، یا پیگیری فعالیتی اقتصادی توجه شود. سیگار کشیدن نیز که روز به روز بیشتر به انزوای تحمیلی می ­انجامد فعالیتی خصوصی محسوب می­شود. خوابیدن فعالیتی انفرادی است که برای آن مردم سکوت را ترجیح می­دهند.

نمونه ای از طراحی اتاق خواب یا عرصه خصوصی خانه

نمونه ای از طراحی اتاق خواب یا عرصه خصوصی خانه

عرصه فعالیت­ های عمومی در طراحی معماری

آن دسته از فعالیت­هایی نیز که مردم با یا بدون کمک گرفتن از سایرین قادر به انجام دادنش هستند مثل برخی فعالیت­های دستی از قبیل پخت و پز، خانه­ داری، گوش دادن به موسیقی یا ساختن آهنگ، خیاطی کردن، و تعمیر وسایل شکستنی، تماشای اثری هنری و یا هیچ کاری نکردن را می­توان جزو فعالیت­های شخصی یا عمومی محسوب کرد.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های طراحی معماری انواع خانه های مسکونی

فعالیت­های عمومی عبارت اند ازصحبت کردن با دیگران، پذیرایی کردن، رقصیدن، انواع بازی­ها- خواه با استفاده از وسیله­ ای و خواه با بذله­ گویی­ های کسی- و خصوصا غذا خوردن که اکثر مردم دوست دارند که با دیگران سر میز غذا بنشینند.

نمونه ای از طراحی نشیمن یا عرصه عمومی خانه

نمونه ای از طراحی نشیمن یا عرصه عمومی خانه

عرصه فعالیت های کاملا عمومی در طراحی معماری

علاوه بر فعالیت­ هایی که در بخش­های خاصی از خانه صورت می­گیرد،‌ برخی فعالیت­ها به طور طبیعی جنبه کاملا عمومی دارند. لازم است وسایل منزل را در نقاط خاصی قرار داد تا بتوان به راحتی به آن­ها نزدیک شد یا از بین آن­ها عبور کرد. رسیدن به این بخش­ها عموما با راه رفتن انجام می­گیرد ولی باید امکان دسترسی افراد معلول را،‌ که معمولا به کمک ابزارهایی می­توانند حرکت کنند، در نظر گرفت. ارتباط همه فعالیت­ها به سایت بستگی دارد. با توجه به این که برخی مایل اند از بعضی نقاط خانه بیرون را ببینند- چه کسانی با ماشین و یا پیاده وارد یا خارج می­شوند- باید در طراحی راه­های ورودی این مسئله مد نظر قرار گیرد.

نمونه ای از طراحی راهرو یا عرصه کاملا عمومی خانه

نمونه ای از طراحی راهرو یا عرصه کاملا عمومی خانه

تغییر الگوهای خانواده

تغییر الگوهای خانواده نیز یکی از مسائل قابل توجه است. برای مثال، بچه ­ها بزرگ می­شوند و نیاز به فضاهای شخصی خود دارند تا در این فضا به کار یا مطالعه بپردازند. یا ممکن است میهمان برای مدت زیاد و یا زمان محدودی به خانه بیاید و الگوهای قبلی موجود در خانه تغییر کند. بنابراینکارفرما و معمار باید ترفندهایی برای این موارد به کار گیرند. طرح ذهنی اختصاص یافته به یک فضا در یک وضعیت ممکن است با طراحی همان فضا در وضعیت دیگر کاملا مغایر باشد.

تامین خلوت و انعطاف­ پذیری در طرح

هنگامی که معمار تشخیص داد کارفرما چه فعالیت­هایی را خصوصی می­داند و همچنین دریافت که چه روابطی باید بین فضاهایی با عملکردهای مختلف وجود داشته باشد، آن­گاه می­تواند با استفاده از امکانات مختلف، درجات خصوصی بودن و انعطاف ­پذیری را در فضاهای مختلف منظور کند. استفاده از دیاگرام حبابی روابط وسیله بسیار مفیدی برای مشخص کردن محدوده هر فضا و رابطه متقابل فضاها با یکدیگر است. اگر مشاهده می­کنید که کارفرما در مورد ارتباط داشتن اتاق­ ها تردید دارد، بهتر است این دیاگرام را به کارفرما نیز نشان دهید. با اضافه کردن فلش ­هایی می­توان تاثیر عوامل خارجی سایت را بر خانه نیز در دیاگرام نشان داد.

استفاده از پارتیشن جهت تامین خلوت در طراحی معماری

استفاده از پارتیشن جهت تامین خلوت در طراحی معماری

منبع:کتاب طراحی خانه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.