نکات کلیدی طراحی و اجرای نمای ساختمان با سیمان

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

نمای ساختمان معرف ساختمان است ،از رو سبک و مصالح آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.زمانی که در طراحی نمای ساختمان از سبک کلاسیک یا مدرن استفاده میشود، انتظار می رود که در طراحی داخلی هم از این سبک استفاده شود.انتخاب مصالح  با توجه به طرح در هنگام طراحی نما اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که باعث سهولت یا سختی کار اجرا می شود. استفاده از سیمان جهت اجرای کارهای کلاسیک توصیه می شود، چون به وسیله ی سیمان می توان به راحتی سرستون ها و مجسمه هایی که در نمای کلاسیک کاربرد فراوان دارند را شکل داد.از لحاظ هزینه های ایجاد شده ، در بین انواع نمای کامپوزیت، نمای سنگی، نمای آجری، نمای بایرامیکس و … نمای سیمانی کم هزینه ترین می باشد.نمای سیمانی در مقایسه با سایر نماها مقاومت و امنیت بالایی داشته و در برابر تغییرات جوی ماندگاری بسیار خوبی دارد.باید در نظر گرفت که نماهای مختلف هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند و هر شخصی بر اساس سلیقه شخصی خود و همین طور در نظر گرفتن بودجه و شرایط و موقعیت می تواند نمای دلخواه خود را انتخاب کند.در این مقاله به بررسی طراحی و اجرای نمای ساختمان با سیمان میپردازیم.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

فهرست مطالب

آشنایی با نمای سیمان شسته و مزایا و معایب آن

تعریف نمای شسته

یکی از رایج ترین نماها در کشور ما نمای سیمان شسته یا نمای شسته است. نمای شسته از نماهای اندودی به شمار می رود. اندود، یک پوشش یکنواخت می باشد که روی سفت کاری بدنه ساختمان به اجرا در می آید.نمای شسته، ترکیبی از سنگ دانه های دانه بندی شده می باشد که در بسته بندی های گوناگونی با رنگ های مختلف، مثل سیاه، قرمز، سبز، سفید، خاکستری و دیگر رنگ ها در بازار به فروش می رسد. در این نما از پودر سنگ و سیمان سفید استفاده می شود. البته با در نظر گرفتن رنگ نهایی نمای سیمان شسته می توان از سیمان سیاه و رنگ های معدنی نیز در ترکیب مورد نظر بهره گرفت.اما چرا به این نما، نمای شسته می گویند؟ علت نامگذاری این نما بدین شکل، این است که پس از اجرا و در مرحله نهایی کار، آن را با آب می شویند.

جهت سفارش طراحی نما با ما تماس بگیرید.

نمای شسته در عین مقاومت خوبی که در برابر سرما و گرما از خود نشان می دهد، یک نمای زیباست. این نما در زبان انگلیسی با نام واش بتن شناخته می شود. بنابراین، می توانید نمونه های خارجی نمای شسته را با این اسم جستجو کنید.نمای سیمان شسته، یکی از محکم ترین و مقاوم ترین نماهای موجود است که با توجه به مصالح مورد استفاده در ترکیبش، در طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا می شود. جهت اجرای نمای سیمان شسته باید لوازمی برای کروم بندی و ژوئن گذاری در اختیار داشت. نمای سیمان شسته، حاصل ترکیب درصد مشخصی از سیمان سفید یا سیاه که با توجه به رنگ نهایی نما انتخاب می گردد و پودرهای رنگی طبیعی یا پودر سنگ رنگی و سنگ های دارای نمره بندی با آب است.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

ملات حاصل را به کمک ماله و دیگر ابزارهای سیمان کاری روی سطح مورد نظر اجرا می کنند. کیفیت نمای نهایی به ظرافت کار و دقت و مهارت استاد کار وابسته است. لازم به ذکر است که انواع سنگ ها و پودرهای رنگی، مثل سنگ کریستال، پودر کریستال، سنگ جوشقان، پودر جوشقان و دیگر سنگ های رنگی، مثل سنگ جگری، سنگ قرمز، سنگ لیمویی، سنگ مرمر، سنگ سبز، سنگ سیاه و دیگر مصالح برای این نماسازی کاربرد دارند.

جنس و مواد مورد استفاده در مصالح منتخب برای اجرای نما می تواند سبب جذب یا دفع نور خورشید شود و در نقش گرمایش و سرمایش برای ساختمان عمل کند. با توجه به قرار گرفتن نما در برابر عوامل جوی، باید در انتخاب مصالح مورد استفاده برای نماسازی، توجه و دقت بیش تری اعمال کرد. جهت زیاد کردن عمر ساختمان، بایستی از مصالح و نماهای دارای دوام و ماندگاری استفاده نمود تا در مقابل شرایط نا مساعد جوی، مانند زلزله، سیل، طوفان، باران و دیگر موارد، از استحکام کافی برخوردار باشد.

نمای سیمان شسته از نماهایی به شمار می رود که به خاطر صرف هزینه و مدت زمان کم تر برای اجرا و استحکام مناسب تری که نسبت به بسیاری از نماها دارد، انتخاب مناسبی می باشد. این نما را می توان با توجه به طرح ارائه شده برای نماسازی، به صورت تک رنگ یا تلفیقی از رنگ های مختلف اجرا نمود. معمولا در اجرای نمای برج ها بیش تر از رنگ سفید بهره گرفته می شود و سنگ های رنگی تیره، عموما به شکل نواری جهت تکمیل یک طرح برای نماسازی ساختمان به کار می روند.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

مواد و مصالح مورد استفاده در اجرای نمای شسته، عموما سنگ، پودر سنگ و سیمان سفید هستند. عموما از ۸ مدل سنگ با رنگ های اصلی قرمز جگری، لیمویی، قهوه ای، سفید، سیاه، کرم، سبز و سفید استخوانی برای اجرای این نماها بهره گرفته می شود. این نما از نمای سنگ، خطر کم تری دارند و از طرف دیگر، یک تکه بودن آن سبب می شود در شرایط گرما و سرما نیز در مقایسه با بسیاری از نماهای دیگر، موفق تر عمل کند.

همچنین بخوانید:

مزایای نمای سیمان شسته

از جمله مزایای نمای سیمان شسته، در شرایطی که به خوبی اجرا گردد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و ماندگاری خوب
  • با کمک سیمان شسته می توان طرح های گوناگونی مثل نمای سنگ را با هزینه ای بسیار کم تر اجرا کرد.
  • تنوع رنگی این نما خیلی زیاد است.
  • برخی از رنگ های مورد استفاده، آلودگی نما را نشان نمی دهند. البته اگر در کار نهایی از درز استفاده شود، ممکن است درون آن ها خاک جمع شده و باعث کثیف به نظر رسیدن نما شود.
نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

معایب نمای سیمان شسته

  • سرعت اجرای این نما کم است و شاید بتوان در هر روز، حدود ۱۰ متر مربع از آن را اجرا نمود.
  • نمای شسته، عایق رطوبتی خوبی نیست، اما می توان روی کار از مواد عایق بدون رنگ بهره گرفت. این روش برای اجرای کف نیز استفاده می شود. به چنین کفی، کف شسته می گویند. این نوع کف سازی در فضاهای بیرونی و باغ ها کاربرد زیادی دارد.

سیمان رنگی

سیمان رنگی نوعی سیمان سفید است که با استفاده از رنگدانه‌ها به رنگ‌های مختلف در می‌آید. سیمان به صورت کلی به رنگ طوسی یا سفید در کشور تولید می شود که معمولا برای ساختن سیمان رنگی، مواد رنگی معدنی بی اثر شیمیایی را به سیمان سفید می افزایند . با سیمان پرتلند معمولی نیز می توان فقط سیمان ها به رنگهای قرمز، قهوه ای و سیاه ساخت .سیمان به رنگ های مختلف و سفید بیشتر به منظور کارهای تزئینی مصرف می شوند . رنگ سیمان باید در برابر عوامل جوی پایدار و مقاوم باشد. با توجه به نیازهای جدید در صنعت ساختمان و میل به ایجاد تنوع بیشتر در طرح ها استفاده از ملات رنگی کاربرد بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است که با داشتن مقاومت استاندارد در مقابل سایش آب و آفتاب استفاده از این ملات را توجیه پذیر کرده است.

مزایای سیمان رنگی

۱-یکپارچه و بدون درز بودن

۲- خاصیت چسبندگی به سطوح زیرین

۳-ثبات رنگ در مقابل رطوبت و نور خورشید

۴-از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد

۵-براساس آیین نامه جدید بلند مرتبه سازی در زمینه سبک سازی ساختمان و دوری از مصالح جدا شونده در نما

۶-آب گریز و غبارگریز شدن نمای ساختمان

۷-سازگار با محیط زیست

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

طریقه رنگی کردن سیمان

زمان مناسب برای تولید سیمان وترکیب اکسید ها در مرحله آسیاب کردن کلینکر سیمان میباشد. اضافه کردن مواد در هنگام ساخت ملات از مقاومت بتن کم میکند.سیمان به رنگ های سفید،آبی،زرد ،قرمز ،سبز،قهوه ای ،نارنجی مشکی ، که هر کدام به جزء سفید داری ۷ طیف مختلف رنگی بوده و مجموعا ۵۶ رنگ را تولید می کنند.

۱-اکسید تیتانیوم برای ساخت رنگ سفید

۲-اکسید آهن برای ساخت رنگ زرد، قرمز، قهوه ای و سیاه

۳-اکسید کرم برای تولید رنگ های سبز و زرد مایل به سبز

۴-اکسید منگنز برای تولید آبی آسمانی و لاجوردی

۵-اکسید کبالت برای تولید رنگ قهوه ‌ای

کاربرد سیمان رنگی در صنعت ساختمان

۱- در کلیه ملات ها و بتن اکسپوز کاربرد دارد.

۲-سیمان ها به رنگ های مختلفی به منظور ایجاد طرح های تزیینی و ملات های بندکشی رنگی و هماهنگی بیشتر تنالیته های رنگی سطوح مختلف در نما و یا کفسازی استفاده می شود. از کاربردهای سیمان رنگی برای ایجاد سطوح رنگی در اماکن عمومی است .

۳-به ملات بندکشی جهت هماهنگی بیشتر با سطح رویه می توان پودرهای رنگی اضافه استفاده نمود .

۴-تزیین کفپوش پیاده رو و نمای ساختمان ها

۵-نقاشی ساختمان و علائم ماندگار در کف خیابان ها

۶-محوطه سازی و زیباسازی فضای شهری

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

انواع نماهای سیمانی

نمای تگرگی و ماهوتی

پوششی به ضخامت ۲ سانتی متر از ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ که با استفاده از دستگاه دوغاب پاش روی نمای تخته ماله ای پاشیده می شود.اگر در این ملات از مصالح درشت دانه استفاده شود، نما دارای ناهمواری زیادی خواهد بود و به آن تگرگی گفته می شود و اگر از مصالح با دانه بندی ریز استفاده شود، ناهمواری نما کمتر بوده و به آن ماهوتی می گویند.

نمای تیشه ای یا نمای چکشی

اندود سیمانی چکشی از دو لایه تشکیل می شود. لایه اول که آستری به ضخامت ۲ سانتی متر با ملات ماسه و سیمان سفید یا سیمان رنگی است و بر روی آن لایه ای از ملات موزائیک به ضخامت ۱.۵ سانتی متر کشیده می شود. لایه دوم که با ماله کشیده می شود دارای بندهایی است که با شیشه پر می شود و پس خشک شدن اندود، سطح آن را با تیشه های مخصوص تیشه داری می کنند.

نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته

این نما که به آن اندود سیمانی آبساب هم می گویند مانند نمای چکشی از لایه آستر با ملات ماسه و سیمان سفید یا رنگی و لایه ملات موزائیک تشکیل می شود اما روش پرداخت این اندودها متفاوت است.برای اجرای نمای سیمانی آبساب، پیش از خشک شدن، سطح لایه را با آب خیس کرده و تا نمایان شدن مصالح سنگی، سطح کار را با برس می سایند.در صورتی که پس از خشک شدن، لایه نهایی را با سنگ سنباده به قدری ساییده که کاملا صیقلی و مانند موزائیک شود به آن نمای سیمانی موزائیک گفته می شود.روش دیگر، پرداخت با آب و اسید است، در این حالت پیش از آنکه سطح لایه اندود خودش را بگیرد، با آب و اسید می سایند تا سنگ دانه ها به شکل برجسته و درشت و سیمان به صورت ریز و فرو رفته، نمایان شود و به آن اندود سیمانی شسته گفته می شود.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمای خراشی

پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه و سیمان و لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان، مقدار کمی مصالح سنگی به ضخامت ۲ میلیمتر روی سطح کار مالیده و روی آن را با ماله مخصوص می کشند تا خراش هایی روی سطح ایجاد شود.

نمای رومی سیمانی

نمای رومی یا نمای کلاسیک که الهام گرفته از معماری کلاسیک و معماری ساختمان های روم و یونان باستان است امروزه جزو نماهای زیبا و پر طرفدار در کشور می باشد و با استقبال زیادی مواجه شده است.نمای رومی به خاطر معماری پیچیده و مصالح گران قیمتی که در آن به کار می رود معمولا تداعی کننده شکوه و عظمت و لوکس بودن ساختمان است و تعلق آن به قشر مرفه جامعه است.برای اجرای نمای رومی معمولا از سنگ های طبیعی مثل مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می شود، این در حالی است که برای کاهش هزینه ها می توان به جای سنگ از سیمان سفید هم استفاده کرد.نمای رومی سیمانی زیبایی نمای رومی سنگی را ندارد اما با توجه به کاهش محسوس هزینه ها، طرفداران زیادی دارد. اجرای نمای سیمانی رومی بیشتر برای ساختمان های ویلایی متداول است.

اجرای نمای شسته

در زمان اجرای نمای سیمان شسته، ابتدا زیر کار با ملات ماسه سیمان معمولی پوشش داده می شود. این لایه را اصطلاحا آستر می نامند. پیش از آستر کردن باید همه سطح دیوار را شمشه گیری کرد. سپس بین شمشه ها با ملات ماسه سیمان پر می شود. در طول سیمان کاری نما و حتی تا چند روز پس از آن باید خداقل روزی ۳ تا ۴ بار، دیوار سیمان کاری شده را به کمک آب، مرطوب نمود. در غیر این صورت، ماسه موجود در سیمان مورد استفاده به شکل پودر در می آید و با کوچک ترین تماس، فرو می ریزد. بعد از این که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از اجرای کار روی سطح نما گذشت، روی کار با قلم آب شسته می شود تا سیمان روی سطح سنگدانه های رنگی پاک شده و رنگ و زیبایی آن ها نمود پیدا کند.

بایستی توجه کرد که همه مصالحی که در کنار سیمان به مصرف می رسند، از جمله سیمان کاری نما باید حداقل در حرارت ۴ تا ۵ درجه سانتی گراد به کار روند. این کار از فاسد شدن و یخ زدگی ملات مورد استفاده جلوگیری به عمل می آورد.

در همه نماسازی ها بهتر است حداقل ۳۰ سانتی متر پایین کار از یک رج سنگ رگی یا سنگ نما استفاده شود. علت این کار، این است که این بخش نما همیشه با زمین و عوامل جوی در تماس است و از این رو، شایسته است در اجرای آن از مصالح بهتر و مقاوم تر در برابر عوامل جوی بهره گرفته شود. عموما برای این ردیف از سنگ های نمای دارای رنگ تیره و سطح ناصاف استفاده می شود، مثل سنگ های دو تیشه و دیگر مصالح مناسب برای این بخش که در تماس با زمین می باشد.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

اجرای نمای سیمان شسته به دو روش زیر صورت می گیرد.

۱- پس از زیرسازی، ملات خمیری سیمان و پودر سنگ نسبتا روانی را با توجه به رنگ مورد نیاز روی دیوار قرار می دهند سپس اقدام به پاشیدن سنگدانه های ریز رنگی (سنگدانه جوشقان از کیفیت مناسبی جهت این امر برخوردار است) می نمایند. بوسیله فشار بسیار کمی این سنگدانه ها را داخل ملات خمیری مقداری فرو میبرند و در نهایت بوسیله کشیدن اسفنج آغشته به آب روی سطح آن، سنگدانه ها شسته شده و تا حدودی نمایان می گردد.

۲- پس از زیرسازی، ملاتی خمیری بوسیله ترکیب نمودن سیمان، پودر سنگ و سنگدانه های رنگی ساخته شده و با ضخامت یک الی سه سانتیمتر روی سطح کشیده می شود. سپس قبل از خشک شدن و همزمان با پاشیدن آب روی آن، بوسیله ماله سطح آن را صیقلی کرده و در نهایت سطح آن را با اسفنج آغشته به آب تا حدی ماساژ می دهند که سنگدانه های رنگی آن کاملا نمایان گردند.

زیرسازی و اجرای طرح اولیه

در اجرای نمای سیمانی، قبل از هرچیز باید سطحی متناسب با طرح مورد نظر ایجاد نمود که این امر معمولا با شاسی کشی های فلزی به همراه توری رابیتس امکان پذیر است. در صورت استفاده از این روش، پس از تکمیل جوشکاری و بستن رابیتس، روی توری ها را با ملات خمیری ساخته شده از سیمان و پودر سنگ می پوشاند تا بستری مناسب برای چسبیدن ملات ماسه سیمان روی آن ایجاد گردد.

پس از اجرای طرح اولیه، جهت ایجاد سطح صاف، کروم بندی های ارتفاعی و طولی را با دقت اجرا می کنند. دقت در ساخت ملات با کیفیت در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در صورت استفاده از مقدار سیمان کم و یا سیمانهای بی کیفیت و یا حتی بهره گیری از ماسه با دانه بندی نامناسب، احتمال جدا شدن ملات از دیوار بالا خواهد رفت. حدفاصل بین کروم ها با ملات ماسه سیمان پر می شود تا زیرسازی اولیه جهت اجرای اندود سیمانی انجام شده باشد.

برای افزایش میزان چسبندگی ملات سیمانی پیشنهاد میگردد سطح زیرین سیمانکاری قبل از اجرا مقداری مرطوب شود. همچنین پس از پایان سیمانکاری حتما عمل آوری سیمان ( curing) صورت بگیرد یعنی سطح سیمانی را سه تا چهار نوبت در روز و به مدت ۴ تا ۷ روز آب دهید تا سیمان ترک نخورد و مقاومت آن کامل گردد.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

اجرای لایه رویه

با تکمیل لایه زیرین که به آن آستر سیمانی گفته می شود، نوبت به لایه رویه می رسد که می تواند دارای رنگها و مصالح متنوعی باشد که در ادامه به آن اشاره می شود.

نمای سیمان سفید

معمول ترین روش اجرای لایه رویه، استفاده از ملات خمیری پودر سنگ به همراه سیمان سفید است که در بسیاری از ساختمانها می توان آن را مشاهده نمود. جهت اجرای آن ملات کاملا خمیری را ساخته و با ماله های پلاستیکی روی دیوار به ضخامت ۵ الی ۱۰ میلیمتر اجرا می نمایند. سپس قبل از خشک شدن روی آن را بوسیله تخته ماله های نرم و یا اسفنجی ماساژ می دهند تا سطحی صاف و صیقلی بوجود بیاید. همزمان با این ماساژ به سطح آب پاشیده می شود تا از ترک خوردن و کنده شدن یکباره ملات جلوگیری شود. سطح سیمان سفید نیز حداقل ۳ روز و در هر روز ۲ الی ۳ بار آب داده شود تا به مقاومت مناسب برسد.

ترک در سطح نمای سیمانی

عموما برروی نمای سیمانی پس از مدتی ترکهایی بدلیل نشست ساختمان و یا انقباض و انبساط حرارتی بوجود می آید. این مشکل در سطوح بزرگ بیشتر مشاهده می شود. برای کاهش این مشکل، می توان از ترفندهای زیر استفاده نمود.

۱- خطوطی به فاصله های ۱ تا ۲ متری در جهت عمودی و افقی و به ضخامت دلخواه روی دیوارها ایجاد نماییم تا ترکها کمتر دیده شوند. این روش را بصورت ایجاد طرح های نامنظم مانند نقش سنگ و یا چوب نیز می توان عملی کرد.

۲- تقسیم بندی دیوار به ابعاد یک اندازه (یک متر مربع تا دومتر مربع) و استفاده از شیشه در درز مابین این تقسیم بندی، تا حدودی توجه بیننده را از ترکها دور خواهد کرد.

۳- با استفاده از رنگهای نانو، می توان بطور کامل از ترک خوردن اندودهای سیمانی جلوگیری کرد.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

الزامات طراحی و اجرای نمای سیمانی

  • نمای سیمانی بر روی دیوارهای پشتیبان زیر به کار می‌رود.
  • دیوارهای متشکل از قطعات فولادی سرد نورد (LSF)
  • دیوارهای بنایی
  • دیوارهای بتنی

با توجه به آنکه مصالح اصلی نما، سیمان پرتلند است، اجرای آن نیازمند شرایط دمایی مناسب است. توصیه می‌شود، نمای سیمانی زمانی اجرا شود که دمای محیط حداقل ۵ درجه سانتی گراد یا بیشتر است.

اندود سیمان پرتلند (استاکو)

اندود برای قرن‌ها به عنوان یک آستر نهایی دیوار داخلی، خارجی و سقف مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی و اجرای نمای سیمانی، صاف و قابل رنگ آمیزی بوده و اندودکاری، سطوح آن را در برابر نفوذ آب و هوا مقاوم، عایق بندی صوتی را بهبود و سطوح نما را در برابر آتش سوزی مقاوم‌تر می‌کند. مواد متشکله اندود، مشابه مخلوط ملات بنائی و شامل مصالح سیمانی، ماسه و آب است. در برخی از اندودها، الیاف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندود سیمان پرتلند می‌تواند برای سطوح داخلی و سطوح خارجی مورد استفاده قرار گیرد. غالب کاربرد اندود سیمان پرتلند به عنوان آستر نهایی دیوار خارجی است. اندود سیمان پرتلند خارجی استاکو نامیده می‌شود.

نمای سیمانی بر روی دیوارهای متشکل از قطعات فولادی سرد نورد شده

ساختار اجرای نما روی دیوارهای فولادی سرد نورد شده دارای پوشش تخته گچی یا تخته سیمانی بوده و روی آن عایق رطوبتی و یک لایه مش فولادی اجرا می‌شود. علاوه بر عایق رطوبتی، خود لایه نهایی نما نیز تا حدی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. دو لایه ایزوگام یا یک لایه قیرگونی آسفالتی به عنوان عایق رطوبتی مناسب است.

مش فلزی معمولاً به صورت توری گالوانیزه، دارای شاخک (خاردار) است. توری از ورقه‌های فلزی ساخته شده که در فاصله‌های معینی برش خورده و کشیده می‌شود. به همین جهت، توری به عنوان توری فلزی منبسط شده معروف است. ورقه‌های توری در صورت نیاز به صورت hot-dip گالوانیزه می‌شوند.

توری فلزی دارای یک زبانه مکانیکی است که نما به آن متصل می‌شود. توری در حدود ۶ میلی متر از دیوار زیرین فاصله دارد. بنابراین هنگامی که لایه نما اجرا می‌شود، توری در آن مدفون شده و یک بخش جدایی ناپذیر از نمای سیمانی می‌شود.

اجرای نمای سیمانی روی دیوار lsf

نمای خارجی ساختمانی که به منظور اجرای نمای سیمانی بر روی دیوارهای LSF داربست بندی شده، عموماً متشکل از دو لایه (لایه پایه اول و لایه پایه دوم) است. هر یک از این لایه‌ها دارای ضخامت تقریبی ۱۰ میلی متر بوده و به همراه لایه نهایی با ضخامت تقریبی ۳ میلی متر، ضخامت کلی در حدود ۲۳ میلی متر برای یک نمای کامل ایجاد می‌نماید. توصیه می‌شود لایه به صورت پاششی با دستگاه شات کریت تر ایجاد شود.

اجرای نمای سیمانی بر روی لایه‌های بنایی و بتنی

مصالح بنایی، لایه زیرین مناسبی برای نما است. چرا که به مراتب صلب تر از دیوار LSF است. از این گذشته، زبری و خلل و فرج مصالح بنایی سبب اتصال خوب نما می‌شود. بنابراین، برای اجرای نمای سیمانی بر روی دیوارهای بنایی به توری فلزی نیازی نیست. اتصال بین نما و دیوار بنایی یا بتنی به طور ذاتی قوی است چراکه هر دو دارای مصالح سیمان پرتلند هستند.نمای اجرایی بر روی دیوار بنایی معمولاً متشکل از دو لایه (یک لایه پایه برای صاف نمودن هر گونه حفره بر روی سطح دیوار و یک لایه نهایی) به ضخامت کلی ۱۶ تا ۱۹ میلی متر است.

محدودیت‌ها و مزایای نمای سیمانی

دیوار بنایی یا بتنی پوشیده شده با نمای سیمانی یک دیوار مانع است. اگر وسیله‌ای برای زه کشی آب باران از مجموعه وجود نداشته باشد، آب باران از طریق نما نفوذ می‌کند. دیوار فلزی LSF مشخصات یک دیوار مانع را ندارد. اگرچه دیوار LSF پوشیده شده با نمای سیمانی، به گونه‌ای نیست که بتوان آنرا دیوار زه‌کش نامید ولی آزمایش‌های نفوذ آب نشان می‌دهد که بارش باران همراه با وزش باد، منجر به عبور آب از مانع مقاوم در برابر آب در پشت نما (صفحه زه کش) خواهد شد.

ساخت خوب، صلبیت لایه زیرین و استفاده از درزهای کنترل، درزهای انبساط و درزگیرها برای یک مجموعه نمای سیمانی با عملکرد مناسب مخصوصاً در آب و هوای مرطوب ضروری است. به علاوه، با توجه به آنکه این نوع نما از مصالح سیمانی پرتلند است، سطحی نفوذپذیر در برابر هوا تلقی می‌شود. اگر آب درون نما نفوذ کند، به محض قطع بارش، آب، بخار خواهد شد و دیوار شروع به خشک شدن می‌نماید. با یک لایه نهایی پلیمری اکریلیک، تبخیر آب کندتر خواهد بود.

البته نازکی نسبی و وزن سبک مشکلاتی را برای خشک نگه داشتن دیوار پوشیده شده با نمای سیمانی در مناطق مرطوب ایجاد نماید. لذا روکش نما معمولاً به منظور استفاده در مناطق نسبتاً خشک توصیه می‌شود. این نوع نما در رنگ‌های مختلف موجود است. این امر عامل مهمی در بحث زیبایی شناختی ساختمان با پرداخت نمای سیمانی است.

نصب صفحات سیمانی

نصب صفحات سیمانی به زیر قاب، به دو روش خشک و تر، با استفاده از پیچ یا پرچ صورت می‌گیرد. برای انجام این کار، لازم است تخته‌ها سوراخ کاری شوند. سوراخ کاری می‌تواند در پای کار صورت گیرد، ولی برای دقت بیش تر و کیفیت بالاتر، در صورت امکان در کارخانه انجام شود. این امر، علاوه بر افزایش سرعت اجرا، دقت برش و دوام قطعات، باعث بهبود کیفیت ظاهری نما می‌شود. لازم به ذکر است که این روش اجرا تنها در صورتی عملی است که بازشدگی‌ها در نما دارای نظم باشند و امکان تیپ کردن قطعات سیمانی فراهم باشد. درصورتی‌ که قرار باشد بر روی صفحات سیمانی نما اندودکاری صورت گیرد، موضوع کیفیت برش مطرح نبوده و تمامی اقدامات برش می تواند بدون هیچ مشکلی در پای کار صورت گیرد.

به منظور حفظ زبری طبیعی مصالح بنایی، درزهای ملات در دیوار بنایی ابزار زده نمی‌شود. به وضوح، سطح بنایی باید تمیز و عاری از نقص‌هایی باشد که اتصال بین نما و مصالح بنایی را با اختلال همراه سازد. با توجه به آنکه مصالح بنایی متخلخل هستند، ممکن است آب را از مخلوط جذب نموده و آب کافی در نمای سیمانی باقی نماند. بنابراین، سطح بنایی باید قبل از اجرای لایه پایه خیسانده شود.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمای سیمانی یک لایه

در نمای سیمانی یک لایه، دو لایه پایه مرسوم (لایه پایه اول و لایه پایه دوم) با یک لایه پایه جایگزین می‌شود. مخلوط لایه پایه، شامل الیاف شیشه به اضافه سیمان پرتلند و آهک است که باید با آب و ماسه برای تهیه مصالح لایه پایه ترکیب شود. عموماً ضخامت لایه پایه برای نما ۱۲ میلی متر است و به روشی مشابه لایه خراشیده اجرا شده و سطح آن مشابه لایه پایه دوم صاف می‌شود. ممکن است یک لایه پایه ضخیم‌تر، برای تأمین مقاومت در برابر آتش نیاز باشد. لایه نهایی برروی نما یک لایه به روش مشابه نمای سیمانی دو لایه مرسوم اجرا می‌شود.نمای سیمانی یک لایه باعث کاهش عملیات اجرایی می‌شود. الیاف شیشه در لایه پایه باعث کاهش ترک خوردگی و افزایش مقاومت خمشی و مقاومت در برابر ضربه می‌شود.

نمای سیمانی EIFS پایه پلیمری

نمای EIFS تنوع فراوانی دارد. در انواع مختلف ساختمان‌های کوتاه مرتبه و بلند مرتبه، مسکونی و تجاری کاربرد دارد. این نما را می‌توان بر روی قاب‌های فولاد سرد نورد شده LSF بتن یا مصالح بنایی به کار برد. استفاده از فوم عایق در نمای EIFS دو مزیت دارد. اول اینکه از لحاظ کاهش مصرف انرژی کارایی داشته و و دوم اینکه بر روی فوم عایق امکان کاربرد انواع جزییات اجرایی به سهولت وجود دارد. در پوشش تمام شده نمای EIFS انواع گوناگونی از رنگ‌ها قابل اجرا است. در نمای EIFS، الزامی به اجرای درزهای کنترلی همانند آنچه در نمای سیمانی باید اجرا شود وجود ندارد.

نمای عایق حرارتی بیرونی و نازک کاری

نمای عایق حرارتی بیرونی و نازک کاری EIFS شامل یک لایه فوم عایق پلی استایرن، مش تسلیح از جنس الیاف شیشه، یک لایه پوشش پایه پلیمری و لایه پوشش نهایی پایه پلیمری است. که مش تسلیح در داخل لایه پوشش پایه قرار می‌گیرد.

ظاهر نهایی این نما بسیار شبیه نمای سیمانی است لذا مرسوم به نمای سیمانی مرکب بوده و از این طریق از نمای سیمانی معمولی که با پایه سیمان پرتلند است قابل تشخیص است. نمای EIFS متشکل از مصالح مرکب متعدد است. در این نما بین لایه‌های مختلف، درزبندها، درزپوش‌ها و ادوات اتصال باید سازگاری وجود داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تمامی مصالح لایه‌های مختلف از یک تولیدکننده خریداری شود.

نمای بتنی پیش ساخته

پانل‌های بتنی پیش ساخته برای تمامی شرایط آب و هوایی مناسب و قابل اجرا هستند. ولی بیشتر در شرایط آب و هوایی سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نماها در شرایطی که خطر یخ زدگی وجود دارد و کاربرد مصالح بنایی یا بتن درجا جایگزین مناسبی برای آن نماها هستند. به دلیل سرعت پایین عمل آوری سیمان پرتلند مشکل ساز است.

استفاده از پانل‌های پیش ساخته باعث حذف نیاز به نصب داربست و افزایش امنیت کارگران می‌شود. همچنین با توجه به اینکه این پانل‌ها در محل های سر بسته و با شرایط محیطی ثابت تولید می‌شوند، دارای کیفیت بالایی هستند. کاربرد پانل‌های بتنی پیش ساخته در ساختمان‌هایی چون بیمارستان‌ها و ساختمان‌های با ارتفاع متوسط تا بلند، توصیه می‌شود.

دیوار بتنی به اندازه دیوار بنایی زیر و جاذب آب نیست. بنابراین، توصیه می‌شود ماسه پاشی سبک به همراه اجرای یک لایه دوغاب بعد از آن بر روی دیوار بتنی انجام شود. ضخامت کلی نمای سیمانی بر روی دیوار بتنی نزدیک به ضخامت آن بر روی دیوار بنایی است.

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

منابع:pooyano.com-ajorroajor.com-karbatanab.com-omransoft.ir-veriya.org-forikar.com

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.