ضوابط و استانداردها در طراحی نقشه های شهرداری

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

۱- در تهیه نقشه شهرداری کلیه اتاق های قابل سکونت باید دارای نور مستقیم کافی و هوای آزاد بوده و سطح هر اتاق مسکونی دست کم ۷.۵ مترمربع باشد، مشروط بر این که حجم اتاق در هیچ حال کمتر از ۲۲.۵ مترمکعب نباشد
۲- مطابق ضوابط شهرداری سطح پنجره های هر اتاق مسکونی باید دست کم مساوی یک هشتم سطح آن باشد.

سطح پنجره اتاق خواب بر اساس ضوابط شهرداری

سطح پنجره اتاق خواب بر اساس ضوابط شهرداری

۳- در تهیه نقشه شهرداری ارتفاع اشکوب اول از کف تا زیر سقف دست کم سه متر بوده و ارتفاع اشکوب¬های دیگر از کف تا زیر سقف نباید از ۲.۸ متر کمتر باشد.

تبصره – ارتفاع گاراژ شامل این ماده نخواهد بود.
۴- قسمت¬های مسکونی ساختمان و زیرزمین باید به طور کلی در مقابل رطوبت عایقکاری شده باشند.
۵- گرمابه و سرویس بهداشتی در داخل ساختمان باید مستقیماً از خارج نور و هوا گرفته و از لحاظ وسائل بهداشت از قبیل سیفون و هواکش کامل باشد به علاوه هواکش هر سرویس بهداشتی یا هواکش گرمابه باید هرکدام مستقل باشد.
۶- مطابق ضوابط شهرداری حداقل ابعاد سرویس بهداشتی و گرمابه و دوش به طریق زیر خواهد بود.
الف- سطح سرویس بهداشتی ۱.۲۰ × ۱ متر ارتفاع ۲.۳ متر.
ب- سطح گرمابه ۱.۵× ۲ متر ارتفاع ۲.۳۰ متر.
ج- سطح دوش ۱.۲ × ۱ متر ارتفاع ۲.۳۰ متر.
تبصره – اندازه سربینه جزء گرمابه نبوده و جداگانه منظور خواهد شد.
۷- در تهیه نقشه شهرداری سقف گرمابه و سرویس بهداشتی باید طوری فرش و عایق شده باشد که قابل شست‌وشو بوده و آب در کف آن¬ها باقی نماند.
۸- آشپزخانه باید دارای نور و هوای کافی بوده و کف آن عایق و قابل شست‌وشو باشد پاشیر و محل ظرف¬شویی و کلیه لوله¬های فاضلاب باید دارای سیفون باشند.
۹- چاه های سرویس بهداشتی و گرمابه و آشپزخانه باید دارای هواکش مستقل و به¬علاوه باید چاه سرویس بهداشتی و گرمابه از چاه آشپزخانه مستقل باشد.
۱۰- دودکش باید با مصالح بنایی ساخته شده و دست کم ۷۰ سانتیمتر از روی بام بالاتر باشد و در مورد بام¬های شیروانی سر دودکش نباید از تیغه فوقانی شیروانی پایین¬تر باشد فاصله دودکش نیز نباید از نمای ساختمان کمتر از یکمتر باشد.
۱۱- هیچ‌کدام از دودکش¬های یک ساختمان نباید به یکدیگر مربوط باشند.
۱۲- مقطع داخل هر دودکش باید دست کم ۲۰ × ۲۰ سانتیمتر بوده و زاویه آن نیز با سطح افق دست کم ۶۰ درجه باشد.
۱۳- هر دودکش باید دست کم از تیرهای چوبی ساختمان ۲۵ سانتیمتر فاصله داشته باشد.
۱۴- در تهیه نقشه شهرداری سرسرا و محل پلکان و راه روها باید به حد کفایت روشن و دارای هوای مستقیم باشد.

۱۵- مطابق ضوابط شهرداری ارتفاع پله های اصلی ساختمان نباید از ۲۰ سانتیمتر تجاوز نماید و عرض هر پله باید دست کم بیست و هفت سانتیمتر و طول آن دست کم یک متر باشد.

ارتفاع و عرض استاندارد پله

ارتفاع و عرض استاندارد پله

۱۶- در تهیه نقشه شهرداری ارتفاع کف هر پله تا زیر سقف نباید از ۲.۲۰ متر کمتر باشد.
۱۷- مطابق ضوابط شهرداری عرض پاگرد پله¬های اصلی هر ساختمان باید دست کم یک متر باشد.
۱۸- کلیه قسمتهای ساختمان که تشکیل پرتگاه می دهند باید به وسیله جان پناه یا نرده محافظت گردند، ارتفاع جان پناه یا نرده نامبرده نباید از ۸۰ سانتیمتر کمتر باشد.

استفاده از نرده جان پناه در طراحی ساختمان

استفاده از نرده جان پناه در طراحی ساختمان

۱۹- مطابق ضوابط شهرداری مغازه هایی که مخصوص فروش خواربار فاسد شدنی است باید طوری ساخته شود که همیشه هوای آزاد در آن¬ها گردش نماید.
۲۰- کف مغازه¬های خواربار فروشی باید طوری فرش و عایقکاری شده باشد که قابل شست‌وشو بوده و آب در کف آن باقی نماند و به وسیله سیفون به چاهی مربوط باشد.
۲۱- کلیه انبارهای مغازه¬های خواربارفروشی نیز مشمول شرایط شماره ۱۹ خواهد بود.
۲۲- دیوارهای داخلی مغازه های گوشت فروشی باید علاوه بر آنچه که در شماره های ۱۹ و ۲۰ گفته شده همچنین دیوارهای انبار این مغازه ها به وسیله کاشی های چسب بهم تا ارتفاع ۲.۵ متر از کف زمین پوشیده باشد. فاصله هر اتاق مسکونی تا دیوار مقابل لااقل مساوی باشد با ارتفاع ساختمان و پهنای دو متر مشروط براینکه طول دید نامبرده در هیچ حال از ده متر کمتر نباشد فاصله¬ نمای دیگر ساختمان تا دیوار مقابل لااقل دو متر خواهد بود.
۲۳- مالکین موظف هستند که از دو باب مغازه به بالا برای هر ده باب مغازه یک سرویس بهداشتی برای استفاده مستأجرین بسازند.
تبصره – مالکین هر چند باب مغازه مجاور هم می توانند مشترکاً برای هر ده باب مغازه یک سرویس بهداشتی بسازند.

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.