سردیس سیمین دانشور در خانه موزه این نویسنده نصب شد/ امسال جانمایی سردیس‌ها با تاکید بر مناسبت‌های مرتبط انجام می‌شود

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، فرزاد طالبی درباره نصب سردیس سیمین دانشور در خانه موزه مربوط به این نویسنده گفت: سیمین و جلال از نویسندگان درجه اول معاصر ایران هستند و در واقع خانه موزه «سیمین و جلال» برای این شکل گرفت که بتواند این دو چهره فرهیخته را بیش از پیش به شهروندان معرفی کند.
او افزود: همانطور که می‌دانید، سیمین دانشور، نخستین بانوی رمان نویس ایرانی، دارای دکتری در ادبیات فارسی است و تا سال‌های پایانی عمر خود درحوزه ادبیات کشورمان فعال و بسیار تاثیرگذار بود. آثار بسیار ارزشمندی از این بانوی فرهیخته به جا مانده که برای مردم ما همواره محبوب بوده و هست.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره نصب سردیس سیمین دانشور، بیان کرد: سردیس این بانوی نویسنده، از بین آثاری که بر اساس فراخوان مشاهیر و مفاخر ارسال شده، انتخاب گردیده است.
طالبی ادامه داد: این اثر متعلق به خانم ملیحه آرمان، هنرمند مجسمه ساز کشورمان است و در واقع اجرای سردیس سیمین دانشور توسط یک بانوی هنرمند، بر غنای کار و ارزش آن افزوده است.
او درباره ویژگی‌های این سردیس، توضیح داد و گفت: جنس این اثر از برنز و به ابعاد ۸۰ سانت است. سردیس سیمین دانشور، روز ۸ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد این بانوی ادیب در خانه موزه او نصب شد و البته امیدوار هستیم که به زودی، سردیسی را نیز از جلال آل احمد در این خانه موزه نصب کنیم.
طالبی از جانمایی و نصب مجسمه‌ها، در سال جاری با لحاظ تناسب زمانی، خبر داد و گفت: برنامه‌ای که برای سال جاری تدوین شده، تاکید ویژه‌ای بر مناسبت‌ها دارد بنابراین ما سعی داریم که در مساله نصب یا جانمایی مجدد مجسمه‌ها و سردیس‌های مربوط به مفاخر، مناسبت‌های زمانی مرتبط با این چهره‌ها را مد نظر قرار دهیم زیرا به این واسطه می‌توان ارتباط بهتری را از سوی جامعه با این چهره‌ها و اثر هنری برقرار کرد.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، درباره جانمایی مجدد برخی از آثار، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرها، به خصوص کلانشهری مانند تهران، مدام در حال تغییر و تحول است، ‌برخی از آثار و مجسمه‌های شهری به مرور ممکن است، در نقطه نصب سابق، کارکرد خود را از دست بدهند. در واقع تحولات شهری مانند تغییر میدان‌ها، خیابان‌ها و … می‌توانند بر روی جلوه برخی از المان‌ها و مجسمه‌ها تاثیرگذاشته و کارآیی آن‌ها را به مرور زمان کاهش داده و یا باعث دیده نشدن کار شوند، بنابراین ما در طرح جانمایی مجدد، سعی داریم که این نقص را برطرف کنیم و فضایی برای بهتر دیده شدن این آثار، فراهم کنیم.
طالبی، مجسمه‌ها را دارای کارکردی فراتر از زیبایی شناسی آن‌ها دانست و بیان کرد: مجسمه‌ها و آثار تجسمی نه تنها دارای ارزش هنری هستند بلکه کارکردهای مهمی نظیر انتقال هویت، ارزشها وفرهنگ را به شهروندان بر عهده دارند بنابراین تناسب مکانی و زمانی نصب یک اثر، امری مهم و ضروری است که تلاش داریم در سال جاری، این مهم را دنبال کنیم.

Source link

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.