راهنمای جامع اخذ دستور نقشه و جواز ساختمان

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

دستور نقشه

در صورتی که نیاز به اخذ دستور نقشه و قصد ساخت و ساز دارید ،طراحی و اجرای نقش شهر مارینا با کسب اطلاعات ملکتان می توانند در خصوص اخذ دستور نقشه ساختمان قابل احداث،شما را یاری نمایند.
زمانی که مالک یا سازنده ای قصد احداث بنایی را داشته باشد،تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اولین گام، اخذ دستور نقشه از شهرداری است. در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک موردنظر بر اساس طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها و ادارات مربوطه برای احداث بنا تعیین می شود.

جهت تهیه نقشه معماری با ضوابط شهرداری کلیک کنید.

دستور نقشه نوعی ابلاغ رسمی شهرداری به مالک است که مالک می تواند بر مبنای آن نقشه ساختمانی را تهیه نماید .دستور نقشه در قالب یک یا دو برگ حاوی اطلاعات زیر به مالک توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری تحویل می گردد.دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر می گردد و فقط به مالک و یا وکیل قانونی وی ارائه میگردد.

تهیه نقشه شهرداری بر اساس دستور نقشه

تهیه نقشه شهرداری بر اساس دستور نقشه

اطلاعات دستور نقشه

۱.شماره پرونده کامپیوتری شهرداری
۲.مشخصات پلاک ثبتی، بلوک و کد شناسائی ملک
۳.نوع بافت ملک : بافت فرسوده ، بافت ناپایدار
۴.مشخصات مالک ، مشخصات متقاضی
۵.ابعاد سندی ملک ، ابعاد موجود ملک ، ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاح ، ابعاد گذر
۶.مساحت طبق سند ، مساحت طبق وضع موجود ، مساحت پس از اصلاح ، کاربری ملک در طرح تفصیلی ، تجاوز به گذر ، تجاوز به املاک مجاور
۷.توضیحات بر و کف
۸.توضیحات پهنه بندی در طرح تفصیلی شامل:نوع پهنه ، در صد پوشش ، حداکثر تراکم مجاز ،

۹.تعداد طبقات مجاز ، محل احداث بنا ، حداکثر پیشروی ، سطح اشغال
۱۰.جانمایی ملک ( مطابق با سامانه طرح تفضیلی )
۱۱.توضیحات دستور نقشه

جهت تهیه برگ تعهد معماری،سازه و تاسیسات کلیک کنید.

مدارک لازم جهت اخذ  دستور نقشه

۱.اصل و تصویر سند مالکیت
۲.اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک و یا مالکین
۳.در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد ، ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده ،

۴.اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است.
۵.در صورت مراجعه وکیل ، اصل و تصویر وکالت نامه ، شناسنامه و کارت ملّی وکیل الزامی است.
(توضیحات منظور از وکیل، شخصی است که به نمایندگی مالک اقدام می نماید مثل سازنده و یا اشخاصی که خدمات اداری انجام می دهند. )
۶.اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
۷.در صورت فوت مالک (اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث)
۸.نقشه ۱/۲۰۰۰ وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.
۹.در امـلاک دارای اشکـال خـاص و یـا شیب های بسیـار تـنـد و یا بیش از ۳۰۰۰ مـترمربع ، ارائه نـقـشـه ۱/۲۰۰۰ با تأیید مهندس ذیصلاح الزامی است.
۱۰.در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد ، ارائه نظریه کمیسیون ماده ۱۲ و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون اراضی شهری الزامی است.
۱۱.اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند.
ارائه فیش آب ، برق ، گاز و تلفن
۱۲.جهت درخواست های صدور پروانه حضور کلیه مالکین و یا وکیل قانونی ایشان الزامی است.

نمونه ای از دستور نقشه

نمونه ای از دستور نقشه

گردش کار چاپ دستور نقشه

تشکیل پرونده

کارشناس تشکیل پرونده دفتر موظف است پس از اخذ مدارک ، تایید صحت مدارک و تطبیق آنها ، درخواست متقاضی را در سیستم ثبت نموده و رسید آن را که شامل شماره پرونده ، تاریخ ثبت ، نام مأمور بازدید و زمان بازدید می باشد ، تحویل متقاضی نماید.

بازدید

مأمور بازدید دفتر موظف است در زمان اعلامی از ملک مورد درخواست بازدید و گزارش خود را در سیستم ثبت نماید.
توجه: لطفاً در زمان اعلام شده ، شرایط لازم برای بازدید از ملک را فراهم نمایید ، در غیر اینصورت مسئولیت تأخیر در روند بررسی پرونده و هزینه های مرتبط بر عهده شما می باشد.

طرح تفصیلی و بر و کف

نظریه طرح تفصیلی و بر و کف از منطقه به صورت سیستمی اخذ و پرونده الکترونیک به مرحله صدور نقشه ارسال می شود.
توجه: مسئول دفتر خدمات الکترونیک شهر موظف به پیگیری از منطقه بوده ، لذا از مراجعه حضوری به شهرداری منطقه خودداری گردد.

صدور دستور نقشه

با تأیید سیستمی رئیس صدور پروانه ، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود.
هنگام اخذ دستور نقشه کنترل نمایید که دستور نقشه ، مربوط به ملک مورد درخواست شما بوده و مغایرتی با نوع درخواست شما نداشته و ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر باشد.

جواز ساختمان

پروانه ساختمان یا جواز ساخت ساختمان دفترچه ای است که شهرداری صادر می نمایند.این دفترچه در اختیار مالک قرار می گیرد.

طبق چارت فوق مرحله بعد ازاخذ دستور نقشه ، مرحله صدور پروانه ساختمان است که در این قسمت به شما عزیزان توضیح خواهیم داد .

مراحل اخذ جواز ساختمان

۱.جهت صدور جواز ساختمان ابتدا مالک یا مالکین باید تصمیم قاطع خود را جهت ساخت و ساز بگیرند چرا که این راه طولانی و پر هزینه ایست .
۲. جهت اخذ مجوز ساخت و پروانه ساختمان و دستورنقشه باید به مناطق شهرداری و یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه  و مدارک مالکیت ملک و مالک و همچنین تسویه حساب عوارض شهرداری را ارائه نمود.
۳.در مرحله اول از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) از ملک شما بازدید صورت می پذیرد و با توجه به موقعیت و متراژ ملک شما جهت صدور جواز ساختمان مشخصات ملک جدید به شما اعلام خواهد شد که مثلا n تعداد طبقات می توانید بسازید.
۴.در مرحله دوم  از صدور جواز ساختمان (دستورنقشه تا صدور جواز) موقعیت ملک شما با طرح تفصیلی شهر تطابق داده می شود و کاربری ملک (تجاری، مسکونی، اداری و…) و همچنین چک کردن ملک با طرح های شهری صورت میگیرد که در این گام از اخذ جواز ساخت ممکن است متوجه شوید که ملک شما در طرح های شهری قرار دارد .
۵.در مرحله سوم  از صدور جواز ساختمان مسئله عقب نشینی ساختمان جهت صدور جواز ساخت مورد بررسی قرار میگیرد و به شما اعلام خواهد شد که ملک شما دارای عقب نشینی می باشد یا خیر که مسلما عقب نشینی ملک خوشایند هیچ کس نیست و این مقدار عقب نشینی از متراژ ملک شما کاسته خواهد شد.
۶. در مرحله چهارم از صدور جواز ساختمان که زمان بسیار مهمی است دستورنقشه ملک جدید به شما ارائه می شود و مالک باید با توجه به دستور نقشه ساختمان، طراحی معماری و نقشه آپارتمان را با کمک مهندس معمار تهیه کند. نقشه ای که پس از اخذ دستور نقشه طراحی می شود همان نقشه ای است که فضاهای طراحی شده مثل طراحی داخلی و.. در آن در ملک جدید به همان شکل ساخته خواهد شد.
۷.  مرحله پنجم از صدور جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه ساختمان رفع ایرادات احتمالی نقشه های ساختمانی می باشد که جهت رفع ایراد نقشه ساختمان باید سراغ مهندس معمارِ طراح نقشه رفت و این کار چندین بار تکرار می شود تا نقشه طراحی شده جهت اخذ جواز ساخت و صدور جواز ساختمان بدون اشکال شود.
۸. در مرحله ششم از صدور جواز ساختمان باید کلیه عوارض ساخت و ساز به همراه هزینه خرید تراکم را پرداخت نمود.
۹. مرحله هفتم از صدور جواز ساختمان مربوط به محاسبه های مهندسی و معماری ساختمان مانند طراحی سازه ساختمان که بتنی یا فلزی و.. باشد و طراحی تاسیسات ساختمان و مواردی از این دست میباشد.
۱۰. آیتم پایانی اخذ جواز ساختمان پس از اخذ دستور نقشه می باشد. اگر کلیه مراحل قبل را به درستی پیش رفته باشید در این بخش مجوز ساخت و صدور جواز ساختمان برای شما صادر میشود و باید پس از این سراغ اجرای ساختمان مورد نظر بروید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.