دکوراسیون داخلی مینیمال

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی و معماری مدرن بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.زمانی که قصد داریم میزان حجم غذای خود را به هر دلیلی کم و کنترل کنیم، از رژیم غذایی استفاده می‌کنیم؛ در حقیقت رژیم غذایی نام این پروسه برای کنترل غذا است. هنگامی که در رژیم هستید، میزان تغذیه خود را محدود می‌کنید و تغذیه را بر اساس حد نیاز بدن خود نتظیم می‌کنید؛ نه کمتر و نه بیشتر. در حقیقت واژه مینیمالیسم و معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال، به نوعی رژیم در هنر معماری اطلاق می‌شود. معماری مینیمالیستی بر محدودیت استفاده از عناصر برای دستیابی به بیشترین مزایا و فواید تکیه دارد.
طرفداران معماری مینیمالیستی مانند تادائو آندو، آلبرتو بائسا و جان پاوسون تلاش کردند تا از محدود کردن و به حداقل رساندن عناصر استفاده کنند تا ماهیت اصلی معماری را نمایان و برجسته کنند. معماران مینیمالیست ارزش زیادی برای فضای فراخ، پاکیزه و ساده قائل هستند. از نظر آن‌ها همه چیزهایی که کاربرد ندارند باید حذف شوند و تنها چندین عنصر ضروری و اصلی باید باقی بمانند تا بتوان از حداکثر فضای موجود نهایت بهره را برد. از عبارت‌های “حداقل گرایی” و “ساده گرایی” نیز برای اشاره به سبک مینیمال استفاده می‌شود. هدف اصلی این سبک استفاده از حداقل عناصر برای مبارزه با مصرف گرایی و تجمل گرایی است.

خدمات طراحی داخلی

تاریخجه مینیمالیسم

در حقیقت، مینیمالیسم یک جنبش هنری و طراحی گسترده است که شروع آن به قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. مینیمالیسم به عنوان یک مفهوم، نه تنها در معماری، بلکه در زمینه‌های دیگر هنر و طراحی و حتی شیوه زندگی، معنا و کاربرد فراوانی دارد. مینیمالیسم، به عنوان یک جنبش، در دنیای هنر بوجود آمد. این اصطلاح در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط فیلسوف بریتانیایی ریچارد وولهایم استفاده شد و بعدها به واژه و اصطلاحی رایج و همه گیر تبدیل شد.

نمونه ای از طراحی داخلی اتاق خواب به سبک مینیمال

نمونه ای از طراحی داخلی اتاق خواب به سبک مینیمال

با این حال، بسیاری بر این باور هستند که “دکوراسیون داخلی مینیمال” دیگر به شکل اصلی خود نیست و در واقع به یک محصول لوکس و امروزی تبدیل شده است و امروزه به عنوان سبک و ایده‌ای مدرن در بین انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی، برای طراحی دکوراسیون منازل به کار می‌رود و طرفداران زیادی پیدا کرده است. جالب است که بدانید امروزه شرکت‌های برجسته و سرشناسی مانند اپل و همچنین گرافیست‌های زیادی از سبک مینیمال استفاده می‌کنند و طرفدار آن هستند.
مینیمالیسم در سال‌های اخیر به یک یک فلسفه طراحی و شیوه زندگی بسیار محبوب تبدیل شده است. معماری و طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیستی بر طراحی ساده (سادگی فرم، فضا، مواد، جزئیات و رنگ) تمرکز دارد. طراحی مینیمالیستی نشان می‌دهد که چطور نواقص را حذف کنیم و از فضای موجود حداکثر استفاده را ببریم.

همچنین بخوانید.

نورپردازی در معماری داخلی

ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی

۱. سادگی در شکل و عملکرد بالا

بسیاری از طرح های دکوراسیون داخلی مینیمال ،دارای یک طرح ساده، بی آلایش و کارآمد هستند و فضای موجود را بیهوده هدر نمی‌دهند و آن را شلوغ نمی‌کنند. در چنین خانه‌ای، همه چیز بر اساس نیاز ساکنان آن انتخاب می‌شود. این سادگی یا بهتر است بگوییم این ساده گرایی باعث ایجاد وضوح و آرامش در معماری بیرونی و در دکوراسیون داخلی خانه می‌شود. اشکال ساده، فضای کاربردی باز، دیوارهای داخلی کم، مکان‌های ذخیره سازی منحصر به فرد و مخفی و هرچیزی که باعث ساده شدن فضا شود، از ویژگی‌های برجسته طرح‌های مینیمالیستی هستند.درب‌ها و پنجره‌های ساده به ساختمان‌ نمایی ساده می‌دهند. به طور کلی، در طراحی بیرونی و داخلی یک خانه مینیمال، از زواید و ساخت‌های بی کاربردی که فضا را کوچک کند، استفاده نمی‌شود. کاربردی بودن و کارایی خانه بیش از هر چیزی در این سبک اهمیت دارد. در تمامی عکس‌های یک خانه مینیمال سادگی و کارآیی برجسته‌ترین جنبه‌ای است که به چشم می‌خورد.

نمونه ای از طراحی نما به سبک مینیمال

نمونه ای از طراحی نما به سبک مینیمال

۲. پوشش و رنگ ساده و طرح غیر پیچیده برای دیوارها

یکی دیگر از ویژگی های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال، طراحی ساده و بدون طرح دیوارها و یا حداقل طراحی کم است. وجود دیوارهای ساده موجب ایجاد حس آرامش در خانه می‌شود. در انتخاب رنگ دیوارها، رنگ‌های روشن به ویژه سفید در سبک مینیمال بیشتر مورد توجه قرار دارند. استفاده از رنگ‌های روشن باعث می‌شود فضا فراختر و بازتر به نظر برسد و در عین حال حس پاکیزگی را به بیننده القا می‌کند. این به این معنی نیست که به جز رنگ سفید، رنگ‌های دیگر در سبک مینیمال جایی ندارند. نه! با وجود اینکه سفید پر استفاده‌ترین رنگ در سبک دکوراسیون مینیمالیستی است، می‌توانید از رنگ‌های دیگر نیز برای دیوارهای خانه خود استفاده کنید، اما سعی کنید فضایی رنگارنگ در خانه ایجاد نکنید و تا حد ممکن، تناژ روشن رنگ دلخواه خود را به کار ببرید.

همچنین بخوانید.

اصول اولیه طراحی داخلی

در مورد استفاده از کاغذ دیواری باید گفت که، معمولا در سبک مینیمالیسم کاغذ دیواری‌های شلوغ و طرح‌دار همانند دیوارپوش‌های خلاقانه به کار نمی‌روند. می‌توانید از کاغذ دیواری‌هایی استفاده کنید که بافت ساده‌ای دارند اما طرح ندارند. سادگی دیوارها و رنگ روشن به ویژه سفید یکی دیگر از ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال است که در هر خانه مینیمال، آشپزخانه مینیمال و یا در هر اتاق مینیمالی به چشم می‌خورد.

نمونه ای از کاربرد رنگ در طراحی دکوراسیون مینیمال

نمونه ای از کاربرد رنگ در طراحی دکوراسیون مینیمال

۳. فضای تمیز، باز و پر نور

استفاده از نور طبیعی بخشی از مفهوم دکوراسیون داخلی مینیمال است. آیا دوست دارید اثرات کربن را درخانه خود کاهش دهید و در هزینه‌های گرمایش و روشنایی خود صرفه جویی کنید؟ جلوی نور طبیعی را نگیرید و از آن لذت ببرید! دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از خانه‌های مینیمالیستی دارای پنجره‌های بزرگ یا پانل‌های خورشیدی بزرگی هستند. با افزایش فزاینده در میزان جمعیت و اثرات مخرب زیست محیطی، خانه‌های مینیمالیستی راه حل خوب و کارآمدی برای افرادی هستند که به محیط زیست احترام می‌گذارند و قصد دارند از آن محافظت کنند. با اتخاذ شیوه زندگی مینیمالیستی، می‌توانید به نوبه خود نقش مهم و موثری در محافظت از محیط زیست داشته باشید. وجود پنجره‌های بزرگ، نورگیر خوب و فضایی پر نور یکی دیگر از ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال است.

استفاده از پنجره های بزرگ در طراحی دکوراسیون مینیمال

استفاده از پنجره های بزرگ در طراحی دکوراسیون مینیمال

۴. جزئیات کم و ساده و اجتناب از لوازم تزئینی اضافی

یکی دیگر از ویژگی‌های سبک دکوراسیون داخلی مینیمال استفاده از عناصر مهم و اساسی و اجتناب از جزئیات غیر ضروری است. در این سبک، انتخاب عناصر بر اساس دقت و صحت صورت می‌گیرد و در هیچ چیزی زیاده روی نمی‌شود. سبک مینیمال، خیلی لوکس و تجملاتی نیست و لوازم تزئینی کمی در خانه‌های مینیمال به چشم می‌خورد؛ برای مثال تنها از یک یا دو تابلو و یا یک گلدان برای تزئین دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و از لوازم تزئینی پر زرق و برق و مجسمه‌های طلایی خبری نیست و به نوعی خانه خلوت است.
تمامی سطوح خانه مانند میزها و یا روی اپن آشپزخانه عاری از هرگونه لوازم اضافی و تزئینی ناکارآمد هستند. به خاطر جزئیات کم تمیز کردن این سبک خانه‌ها بسیار راحت است و وقت زیادی نمی‌گیرد. در ضمن به خاطر استفاده از لوازم تزئینی و تجملاتی کم و یا حتی استفاده نکردن از آن‌ها، این سبک بسیار مقرون به صرفه است و بر اصالت خود یعنی دوری از تجمل گرایی و مصرف گرایی، تاکید دارد.

استفاده از جزییات کم در طراحی دکوراسیون مینیمال

استفاده از جزییات کم در طراحی دکوراسیون مینیمال

۵. مبلمان و اسباب و اثاثیه ساده به سبک مینیمالیستی

انتخاب مبلمان و اثاثیه درست در طراحی دکوراسیون داخلی خانه مینیمالیستی بسیار با اهمیت است و در حقیقت داشتن مبل و اثاثیه کارآمد یکی دیگر از ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال است. پس از توجه به سادگی، رنگ، نور و غیره، حال نوبت آن است که مبلمان و اثاثیه را در منزل خود جای دهید. حتما مبل‌هایی را دیده‌اید که برخلاف ظاهر لوکس و تجملاتی خود، خیلی راحت نیستند و به علاوه فضای زیادی از خانه را اشغال می‌کنند.

مبلمان در طراحی داخلی به سبک مینیمال

مبلمان در طراحی داخلی به سبک مینیمال

بدین ترتیب اولین هدف در انتخاب مبمان و اثاثیه، توجه به کاربرد آنها است. در خانه مینیمال، اثاثیه و مبلمان کاملا کاربردی هستند و از مبلمان بلند و اثاثیه ناکارآمد استفاده نمی‌شود. شکل هر قطعه از اثاثیه و مبلمان باید ساده باشد. منظور ما این نیست که در انتخاب مبلمان باید مبلی ناراحتی را انتخاب کنید که ظاهری ناخوشایند دارد؛ درست برعکس؛ مبلمان به سبک مینیمالیسم کاملا راحت و کاربردی بوده و امروزه می‌توانید به راحتی طیف وسیعی از مبل‌ها را با شکل مدرن به سبک مینیمال در بازار پیدا کنید.
به علاوه اغلب مبل‌های مینیمالیستی گوشه دار و مکعبی هستند که این ویژگی باعث می‌شود که این سبک مبلمان دارای ظاهری کاملا مدرن و امروزی باشد. در زمینه انتخاب اثاثیه، بیش از هر چیزی باید که کارآمدی آن‌ها توجه داشته باشید. لوازمی نخرید که قابل استفاده نیستند و فقط گوشه‌ای از خانه را بی دلیل را پر می‌کنند.

استفاده از مبلمان ساده در طراحی داخلی مینیمال

استفاده از مبلمان ساده در طراحی داخلی مینیمال

در این مطلب به پنج مورد مهم و برجسته از ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال اشاره کردیم. بدون شک اجرای سبک مینیمال در منزل، تحولی وصف ناپذیر را ایجاد خواهد کرد و تجربه‌ای دلنشین خواهد بود. این سبک برای هرکسی مفهوم خاصی دارد اما مطمئنا مفهومی که همه بر سر آن توافق دارند، آزادی از قید و فشار مادیات و روی آوردن به ساده گرایی است.

برگرفته از: www.highsnobiety.com و study.com و yr-architecture.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.