اصول طراحی نمای مینیمال

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

طراحی نمای مینیمال یک سبک امروزی و نوگرایانه در معماری محسوب می شود. این سبک که با اصل ساده گرایی به طراحی بر مبنای گرایشی می پردازد که در آن ساختمان به خودی خود و بدون الحاق تزیینات اضافه خودنمایی کرده و زیبایی خود را نیز مدیون همین سادگی است. معماری مینیمالیسم به عنوان یک سبک جدید در معماری، در تلاش است تا با استفاده از کاهش اشیاء و متریال ها، فقط نیاز های اساسی را در خود جای بدهد و به نوعی سبکی ساده شده از معماری مدرن باشد.در این سبک کلیه عناصری که در عملکرد طرح نقشی داشته باشند، کنار گذاشته می شوند و تنها قسمت های اصلی مد نظر هستند. ساده گرایی در سبک مینیمالیسم تا جایی پیش می رود که به کارکردهای مورد نظر خدشه ای وارد نشود.

سبک مینیمالیسم در طراحی نما در کشور ما چندان شناخته شده نبوده و تنها طی سال های اخیر و با ورود معماران مینیمالیست به عرصه معماری بناهای داخل کشور ابراز وجود کرده است.اگر شما به دنبال الهام گرفتن از معماری مینیمالیسم هستید و به آن علاقه دارید، این پست برای شما نگاهی متفاوت به این سبک از معماری و اتفاقات متفاوت در آن میاندازد تا با نگاهی دوباره، ایده های بیشتری برای طراحی بگیرید.

خدمات طراحی نما 

ویژگی های سبک مینیمالیسم

خطوط مستقیم

از مهم ترین ویژگی های طراحی نمای مینیمال می توان به نوع خطوطی اشاره کرد که در این سبک به کار می روند. خطوط طرح های مینیمالیستی در طراحی نما، خطوطی ساده و مستقیم، بدون فرم های عجیب و نامتعادل و بدون قوس و شکست های آنچنانی هستند. این خطوط در نهایت سادگی و در یک راستای مستقیم طراحی شده و به همین جهت ساختار بنا را نیز ساده شکل می دهند. همچنین تعداد خطوطی که در نمای یک ساختمان مینیمال دیده می شود، بسیار کم است.

احجام ساده

طراحی نمای مینیمال معمولا با استفاده از احجام بسیار ساده شکل می گیرد. احجام دارای شکل هندسی ساده و عموما راست گوشه مثل مکعب از جمله مواردی هستند که در طراحی ساختمان به این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی مینیمالیستی از احجام معدودی استفاده می شود و گاهی کل بنا در دل یک حجم جای می گیرد که در راستای تحکیم همان حس ساده گرایی است. به عبارتی می توان گفت، کثرت احجام که به نوعی موجب ایجاد الحاقات اضافه و زیاد می شود، در این سبک جایی ندارد.

همچنین بخوانید.

انواع سبکهای طراحی نما و ویژگی های آن ها

متریال یکسان

دیگر اصلی که در طراحی نمای مینیمال مورد توجه قرار دارد، استفاده از متریال های معدود است. معمولا در طراحی یک ساختمان مینیمال تنها از یک یا دو متریال استفاده می شود که خود به قانون اول و آخر این سبک، یعنی سادگی بر می گردد. هر چه تعداد متریال های به کار رفته در نمای ساختمان کمتر باشد، طرح به مفهوم مینیمالیستی نزدیک تر خواهد شد. در صورت استفاده از دو متریال نیز بهتر است ترکیب این دو به نحوی صورت گیرد که سادگی ظاهر بنا حفظ شود.

رنگ سفید

رنگ هایی که معمولا در طراحی نمای مینیمال به کار برده می شوند، روشن و در بیشتر موارد سفید هستند. البته این یک قانون کلی نبوده و می توان از رنگ های دیگری نیز در طراحی به این سبک استفاده کرد، اما به طور کلی رنگ های خنثی و روشن کاربرد بیشتری در مینیمالیسم دارند. سادگی رنگ سفید و خصوصیات ذاتی آن باعث شده این رنگ به عنوان نماد مینیمالیسم شناخته شود و اکثر ساختمان هایی که به این سبک ساخته و پرداخته شده اند نیز دارای سنگ سفید هستند.

تزیینات کمرنگ

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، تزیینات در طراحی نمای مینیمال نقشی نداشته و یا آن قدر کمرنگ هستند که به چشم نمی آیند. در سبک مینیمالیسم وجود هر گونه عنصری که در عملکرد ساختمان نقشی نداشته باشد، غیر ضروری تلقی شده و منجر به حذف آن خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که با داشتن یک بنا به سبک مینیمالیسم باید با هر گونه تزیینی خداحافظی کنید. در این سبک نیز به زیبایی بنا اهمیت داده شده و فرم تزیینات به گونه ای درآمده که در عین سادگی و یکدستی، زیبایی بصری داشته باشد.

همچنین بخوانید.

اصول طراحی نمای مدرن

نمونه ای از طراحی نمای مینیمال در معماری ویلا

معمار: Sergey Fedotov

موقعیت: یونان

مساحت: ۳۶۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۷

عکاس: Sky-frame

این پروژه شامل یک ویلای مینیمال در منطقه Porto Heli در یونان می باشد که توسط معمار معروف یونانی، Sergey Fedotov طراحی شده است. ساختمان بر روی تپه ای در محدوده Porto Heil قرار دارد. شیب جنوبی ساختمان رو به دریای اژه و جزیره Spetses می باشد. کانسپت اصلی طراحی چنین بود که پنجره ها را به سمت جنوب افزایش دهند، در عین حال تابش نور مستقیم خورشید را با استفاده از راه حل های موثر کاهش دهند.

طبقه اول ویلا دارای پلان باز همراه با آشپزخانه، سالن غذاخوری، سالن نشیمن و دفتر خانگی می باشد. در بخش غربی ساختمان اصلی، بخش های فرعی مانند( پارکینگ، انباری، سرویس بهداشتی) قرار دارد. در طبقه بالا دو اتاق خواب ویژه میهمانان، همراه با حمام اختصاصی قرار دارد. در کنار این ها، اتاق خواب خواب اصلی و در کنار آن سرویس بهداشتی قرار دارد. تمام مواد و متریال مورد استفاده در ساخت و ساز، طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند و طراحی بیولوژیکی آب و هوا باعث می شود که این ویلا انرژی لازم را در طول سال را داشته باشد.

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی تراس ویلا به سبک مینیمال

طراحی تراس ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

 

 

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

طراحی نما ویلا به سبک مینیمال

 

 

منبع:سایتهای archline – pooyano

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.