اصول طراحی نمای مدرن

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

در این مقاله به اصول طراحی نمای مدرن می پردازیم. بناهای موجود در شهر در مجاورت ساختمان های دیگر هستند و نمای ساختمان باید با محیط اطراف خود در هماهنگی باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری و هماهنگی، نماسازی ساختمان موارد دیگری را نیز شامل می شود. نمای ساختمان به عنوان رابط ،نقش ارتباط دهنده فضای داخلی ساختمان با محیط بیرون را دارد. برای مثال با نماسازی می توان تابش نور به داخل را کنترل کرد و یا با ایجاد چشم اندازی زیبا، دید بصری مناسبی خلق کرد. نمای مدرن سبکی پر طرفدار در دنیاست که امروز  بحث اصلی ماست.طراحی نمای مدرن در عین سادگی بسیار دشوار است که به صبر و مهارت خاص نیاز دارد .هر چند هر اقلیم طراحی خاص خود را دارد ولی نمای مدرن را در تمام مناطق میتوان استفاده کرد . امروزجهت معرفی نمای مدرن در خدمت شما هستیم .

جهت سفارش طراحی نما برای انواع بناهای ساختمانی با ما در تماس باشید.

تماس با ما

تعریف سبک مدرن

سبک مدرن، سبکی است که معمولا از جدیدترین متریال در نمای ساختمان با استفاده از قواعد و قوانین خاصی استفاده می کند. در طراحی نمای مدرن از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاص استفاده می شود. نمای مدرن یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود. در طراحی نمای مدرن یک ساختمان باید اصول مختلفی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت کرد. استفاده از مصالح و متریال استاندارد مانند آجر، سنگ و … نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای طرح و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد.طراحی نمای استاندارد یک ساختمان علاوه بر زیبا سازی ساختمان به بالا رفتن عمر مفید آن نیز کمک می کند. از این رو امروزه به بحث طراحی ساختمان از جمله طراحی نمای آن اهمیت زیادی داده شده و از طراحی نمای مدرن بهره گرفته می شود.

طراحی نمای مدرن

طراحی نمای مدرن

تاریخچه معماری مدرن

معماران در پی جایگزینی برای طراحی داخلی از طریق ساخت شاهکارهایی با ساخت و ساز مصالح معماری مدرن بودند که هم چشم نواز و هم عملکردی باشد. در حالی که آدولف لوس می گفت: (تزیینات جنایت است).(کمتر،بیشتر است)جمله ی معروف میس ون درروهه از شیوه های محبوب عام محسوب می گردید. مدرسه ی باوهاوس از آثار معماری مدرن توسط والتر گروپیوس در سال ۱۹۱۹ ساخته شده است. باوهاوس معتقد به جمله (فرم تابع عملکرد است) بود که یکی از سختی های معماری مدرن در سال ۱۹۳۰ به شمار می رفت.

همچنین بخوانید.

انواع سبکهای طراحی نما و ویژگی های آن ها

اصول طراحی نمای مدرن

۱. تزینات اندک

در طراحی نمای مدرن بهتر است از تزیینات اضافه پرهیز کنیم . این در حالی است که در نماهای سنتی شاهد تزیینات پرکار و پیچیدگی‌های بسیار هستیم.در طراحی نمای مدرن گرایش بیشتر به سمت خطوط و الگوهای مینیمال است و دیوارها و سقف‌ها معمولا صاف و یکدست با حداقل تزیینات هستند.در صورت استفاده از الگوهای تکرار شونده نیز بهتر است از الگوهای پر نقش و نگار و نقوش سنتی پرهیز کرد و در عوض تا حد امکان از الگوهای انتزاعی استفاده کرد.

نمونه ای از طراحی نمای مدرن

نمونه ای از طراحی نمای مدرن

۲. رنگ های مناسب

رنگ هایی که در طراحی نمای مدرن و به طور کلی در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شوند معمولا از پالت‌ها و ترکیب‌های رنگی خنثی هستند. رنگ‌هایی مانند کرم، قهوه‌ای، خاکستری یا بژ انتخاب‌های مناسبی هستند.سعی کنید از رنگ‌های سبک استفاده کنید و برای جلوگیری از یکنواختی اندکی رنگ غنی مانند بنفش یا آلبالویی نیز به آن‌ها بیفزایید. برای گرفتن ایده‌های بیشتر از تصاویر زیر کمک بگیرید.

۳. طراحی باز شوها

در طراحی نمای مدرن ،از مهم‌ترین بخش‌های بنا که البته به چگونگی پلان بستگی دارد، محل قرارگیری بازشوها است.در طراحی نمای مدرن مدرن شفافیت بسیار مهم است و به همین دلیل پنجره‌ها نقش بسیار مهمی در نما دارند.در بین اصول و قواعد طراحی نما می توان به بهره گیری از طرح های ساده و در عین حال جذاب اشاره کرد. استفاده گسترده از طراحی های متنوع سبب شلوغی بیش از اندازه نمای ساختمان شده و علیرغم کار زیاد زیبایی ساختمان به چشم نمی آید. در طراحی نمای یک ساختمان به شکل مدرن از طرح های یکدست و هماهنگ استفاده می شود که در عین سادگی دچار پیچیدگی های مهندسی می باشد. نمای مدرن ساختمان به گونه ای طراحی می شود که ذهنیت بیننده جذب نحوه پیاده سازی طرح شده و به دنبال کشف پیچیدگی آن است.

ضوابط شهرداری طراحی نما

نمونه ای از طراحی نمای مدرن

۴. انتخاب متریال

در طراحی نمای مدرن در واقع مهم نیست که از چه متریالی استفاده می‌کنید، می‌توانید از بتن، چوب، آجر یا هر متریال دیگری استفاده کنید، اما در زمان انتخاب باید به یاد داشته باشید که خطوط صاف و همچنین بافت‌ها و طرح‌های ساده بهترین انتخاب‌ها در طراحی‌ نمای مدرن به حساب می‌آیند.استفاده از چند متریال در کنار یکدیگر در نماهای مدرن استفاده می‌شود اما در ترکیب‌ها باید به تناسب متریال‌ها بسیار دقت کنید، حتی می‌توانید یک بخش از نمای مدرن را با استفاده از متریال برجسته‌تر کنید.

همچنین بخوانید.

ویژگی های نمای کلاسیک یا رومی

۵. سقفهای ساده

در طراحی نمای مدرن سقف‌ها می‌توانند صاف یا شیب‌دار باشند اما سقف‌های منحنی یا گنبددار و همچنین سقف‌های ترکیبی و پیچیده در طراحی‌های مدرن کمتر دیده می‌شوند.

ویژگی های نمای مدرن

۱. نمای مدرن خواهان سادگی و معقول گراییست.
۲. عدم استفاده از جزییات پیچیده در طراحی نمای ساختمان
۳. در طراحی مدرن بیشتر از خطوط افقی و عمودی استفاده می شود.
۴. ایجاد عمق و فضاسازی در نما.
۵. استفاده از مصالح و تکنولوژی نوین صنعت ساختمان.

نمونه ای از طراحی نمای مدرن ساختمان

نمونه ای از طراحی نمای مدرن ساختمان

در طراحی نمای مدرن ساختمان معمولا بیشتر از یک نوع متریال کاربرد دارد این نوع از طراحی نمای ساختمان از اصول معماری مدرن پیروی می نماید که شامل حذف تزیین های ساختمان و سادگی المان های به کار رفته در نمای ساختمان است. در طراحی نمای مدرن ساختمان عموما از زوایای قائم استفاده می شود.استفاده بیشتر از یک نوع متریال ساختمانی در طراحی نمای مدرن ساختمان به معنی استفاده بیش از حد متنوع متریال معماری نیست متاسفانه در برخی پروژه ها شاهد دفرمه شدن طراحی مدرن و ایجاد شکستگی های متععد هستیم که خارج از قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان و مغایر با ضوابط تدوین شده شهرداری در خصوص تنوع متریال و شلوغی بیش از اندازه نمای مدرن ساختمان است لذا یکی از مشکلات عدم تایید نمای مدرن ساختمان توسط شهرداری ها عدم توجه به ضوابط و قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان می باشد .نماهای مدرن هر چه به سمت یک دستی و یکپارچگی در هارمونی نما بروند چشم نواز تر هستند پیچیدگی های نمای مدرن بیشتر در مهندسی طراحی است تا آنچه که طراح نما قصد دارد به صورت واضح به نمایش درآید. عموما از نماهای مدرنی لذت میبریم که در ذهن ما سوالات متعددی به وجود آورند مانند اینکه چگونه این نما اجرا شده! این قسمت از نمای مدرن به چه وسیله ای مهار شده یا پرسش هایی از این دست که نقاط تکیه گاه و اتصال و قسمت های اصلی و فرعی در سازه نما برای ما واضح نباشند، در طراحی نمای مدرنِ روز سادگی در پشت یک پیچیدگی مهندسی شده پنهان میشود و بیش از پیش در طراحی این دست نماهای مدرن به طراحان معماری نیاز داریم که مسلط به مباحث اجرایی ساختمان باشند و طرح های آنها کاملا قابلیت اجرایی داشته باشند.

 

برخی آثار معماری مدرن در ایران

موزه معماری معاصر،اثر کامران دیبا، مجتمع پارک نیاوران با همکاری نادر اردلان، دانشگاه جندی شاپور و پارک شفق از آثار این دوره است. با وجود تاکید معماری مدرن بر ساده اجرا شدن طرح در این سبک،گاهی در طراحی های اجرا شده در ایران مشاهده می شود مصالح متعددی در این نماها به کار رفته است. همچنین شکستگی بیش از حد فرم ها ،استفاده از فرم های نامتعارف که به منظور جذابتر شدن نما انجام می شود ولی اغلب نتیجه ای مطلوب ندارد.خوشبختانه شهرداری امروزه ضوابطی تدوین کرده است که از تعدد مصالح و بهم ریختگی نما جلوگیری می کند.

مصالح در نمای مدرن

۱. نمای ترمووود
۲. نمای کامپوزیت
۳. نمای اچ پی ال
۴. نمای شیشه ای کرتین وال
۵. نمای شیشه ای فریم لس
۶. نمای شیشه ای اسپایدر
۷. نمای سرامیک خشک
۸. نمای لوور آلومینیمومی
۹. نمای دکوراتیو

نمونه ای از طراحی نمای مدرن

ضوابط شهرداری طراحی نما

انواع نمای مدرن

طراحی نمای مدرن ساختمان بر اساس نوع طراحی و همچنین متریال مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود انواع طراحی نمای مدرن ، طراحی نمای پست مدرن ، طراحی نمای مدرن هندسی ، طراحی نمای مدرن مدولار و … هر یک با استفاده از المان های مورد نظر معمار پروژه قابل اجرا می باشند. یکی از تفاوت های طراحی نمای مدرن با طراحی نمای کلاسیک ، استفاده از نور محیطی متریال های ترکیبی است که کاربرد فراوانی علاوه در نما در طراحی داخلی ساختمان دارد. امروزه یکی از سبک های مورد اقبال در طراحی نمای مدرن طراحی فضاهای چند کاربردی در ساختمان های مدرن می باشد به گونه ای که کاربرد یک فضا در زمان های مختلف توسط کاربر قابل تغییر می باشد.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.