اصول اولیه طراحی داخلی

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

طراحی داخلی فرآیندی است که باید به طور هم زمان ارتباطی بین موضوعات زیباشناختی و عملکردی برقرار کند. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی که انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی کننده اصولی باشد که در ادامه ۷ اصل از آنها را می خوانید:

جهت سفارش طراحی و دکوراسیون داخلی با ما در تماس باشید.

تماس با ما

نور

نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ هستند.

نور در طراحی داخلی

 فرم

فرم، توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیرکولاسیون مهم ترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یک بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یک شکل نباشد.

فرم در طراحی داخلی

فرم در طراحی داخلی

 

فضا

فضا را محدوده در دسترس کاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای که در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویکرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یکی از فاکتورهای مهم طراحی بدل شده که از آن تحت عنوان ارگونومی یا کار پژوهی در دید کلی و اندام سنجی  در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درست انسان با فضا تعریف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد.

اهمیت فضا و ارگونومی در طراحی داخلی

اهمیت فضا و ارگونومی در طراحی داخلی

 بافت

بافت مشخصه ای از یک شیء است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، کشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی داخلی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک سینما چنین سطوحی را برنتابد.

بافت در طراحی داخلی

بافت در طراحی داخلی

شکل

شکل، خط بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. در معماری معمولاً شکل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شکل یا صورت معادله کلمه Shape فرنگی است؛ در حالی که فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شکل ها یا طبیعی هستند یا غیرقابل مشاهده یا هندسی. در ترکیب بندی یک فضا شکل اشیا عامل تعیین کننده ای است. طراحان داخلی به کمک این عامل می توانند ترکیبات بصری گوناگونی پدید آورند.

شکل در طراحی داخلی

شکل در طراحی داخلی

 رنگ

در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأکید می کند، ضمن آنکه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. کاربرد رنگ هم، از یک فضای داخلی به فضای دیگر فرق می کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.

رنگ در طراحی داخلی

رنگ در طراحی داخلی

 

حجم

حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درک می کنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم کلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست که دیوارها و سقف ها، فضایی تأکیدی ایجاد می کنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می کنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یک سامان یا روش معمارانه مطرح می شود.

حجم در طراحی داخلی

 عناصر مختلف جهت هویت بخشیدن به فضای داخلی

استفاده از آینه

به نظر دکوراتورهای حرفه ای بهترین کار برای بزرگنمایی خانه های کوچک، استفاده از آینه است. آینه های بزرگ و آینه قدی در دکوراسیون منزل باعث میشوند خانه تا حد زیادی بزرگتر دیده شود.

استفاده از آینه در طراحی داخلی

استفاده از آینه در طراحی داخلی

استفاده از پرده ها

– یکی از قوانین طراحی دکوراسیون داخلی این است که پرده بلند تاثیر به سزایی در دکوراسیون داخلی دارند. اگر پرده های کوتاه در دکوراسیون منزل تان استفاده می کنید، باید آنها را با پرده های بلند جایگزین کنید .

استفاده از پرده در طراحی داخلی

استفاده از پرده در طراحی داخلی

استفاده از قاب عکس

– بهترین وسایلی که میتوانید ازآن ها برای روی شومینه استفاده کنید قاب عکس ها هستند، این نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی است و باعث میشود منزل مدرن و منحصر به فردی داشته باشید.

استفاده از قاب عکس در طراحی داخلی

رنگ کابینتها

– برای کابینت های آشپزخانه بهترین ایده این است که از ترکیب دو رنگ استفاده کنید.

استفاده از کابینت در طراحی داخلی

استفاده از کابینت دو رنگ در طراحی داخلی

استفاده از عناصر طبیعی

– طبیعت را به خانه بیاورید، یکی از جالب ترین راه های تزیین دکوراسیون منزل این است که از گیاهان زیبا و سنگ های لب رودخانه استفاده کنید و طبیعت را راهی منزل تان کنید.

رنگ دیوارها

– از رنگ های جدید برای نقاشی دیوارها استفاده کنید، دیوار ها را با توجه به رنگ دکوراسیون منزل تان نقاشی کنید و همیشه به رنگ سفید برای دیوار ها اکتفا نکنید.

استفاده از دیوارهای رنگی در طراحی داخلی

استفاده از دیوارهای رنگی در طراحی داخلی

الگوها در طراحی داخلی

الگو یک طراحی تزئینی یا شکلی است که با تکرار خودش ایجاد می‎‏شود. الگوها تاثیر زیادی روی ظاهر و احساسات اتاق دارند. برای مثال الگوی گل ظریف می‌تواند حس تازگی و باطراوتی را به شخص القا کند. در حالی که الگوهای گل بزرگ و پیچیده می‎توانند کاملا فضای رسمی را بسازند.
قانون ۶۰-۳۰-۱۰ برای الگوها نیز می‎تواند بکار برده شود. بسیار از طراحان داخلی توصیه می‎کنند که حداکثر از سه الگو برای طراحی داخلی خود استفاده کنید. استفاده بیش از حد از الگوها می‎تواند فضای بهم‌ریخته و شلوغی را ایجاد کرده و دکوراسیون شما را سرکوب کند. سعی کنید برای ۶۰درصد اتاق از الگوی اولیه، ۳۰درصد الگوی ثانویه و ۱۰درصد الگوی سومی استفاده کنید.
انتخاب نوع الگو و طرح آن کاملا به انداز‎ه‎ی اتاق و نوع کاربرد آن بستگی دارد. الگوهای سنگین و پیچیده در اتاق‌های کوچک می‌توانند فضای شما را تنگ‌تر و آشفته نشان دهند. الگوهای راه راه یکی از بهترین طرح‎هایی است که معمولا در دکوراسیون خانه‎ها زیاد بکار برده می‏‌شوند. الگوهای راه راه پهن به صورت افقی روی دیوارها می‎توانند از لحاظ بصری فضای کوچک شما را بزرگ‎تر نشان دهند. همینطور نوارهای پهن عمودی نیز باعث می‎شوند که سقف کوتاه اتاق بلندتر بنظر برسد. به طور کلی سعی کنید از الگوهای مینیمال با رنگ‎های خنثی و ملایم در فضاهای کوچک استفاده کنید.
در مورد اتاق خواب بهتر است به سمت الگوهای ساده و آرامش‎بخش بروید و از ایجاد هر گونه آشفتگی در این فضا دوری کنید. اما اگر دوست دارید که با کمک الگوهای جسورانه رنگ و روح تازه‌ای به اتاق خوابتان دهید، پیشنهاد می‎کنیم آن را برای دیوار پشتی تخت‎تان بکار ببرید تا به هنگام استراحت و خواب آرامش شما را بر هم نزند. در مورد اتاق ناهارخوری و آشپزخانه شما راحت‎تر می‎توانید الگوهای خود را انتخاب کنید زیرا شما محدودیت خاصی ندارید. دیوارهای آشپزخانه، وسائل تزئینی، پرده‌ها و لوازم جانبی اتاق ناهارخوری می‌توانند با انواع الگوهای جسورانه تزئین شوند.

استفاده از الگو در طراحی داخلی

استفاده از الگو در طراحی داخلی

بافت در طراحی داخلی

اگر فضای خانه‌تان کوچک است، می‎توانید با کمک بافت‎های صیقلی مثل آینه به بزرگ‎تر دیده شدن فضا کمک کنید. همینطور هر چقدر بافت کف شما ساده‎تر باشد، بیشتر می‎تواند فضا را بازتر نشان دهد. طراحان داخلی توصیه می‎کنند که در دکوراسیون خانه‎های کوچک از بافت‎های درشت، ضخیم و برجسته استفاده نکنید.

استفاده از بافت در طراحی داخلی

استفاده از بافت در طراحی داخلی

مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

با اینکه معنی مقیاس و تناسب تا حدودی گیج‌کننده است اما مطمئنا هر دوی آن‎ها با اندازه‌ی اشیا سروکار دارند. در طراحی داخلی این دو مفهوم با هم آمیخته شده‌اند و تفکیک آن‎ها از هم تا حدودی سخت است. در طراحی داخلی مقیاس برای وزن بصری یک شی مورد استفاده قرار می‎گیرد و منظور از آن مقایسه یک شی یا عنصر نسبت به اتاق و فضای اطراف آن است. در حالی که منظورمان از تناسب، مقایسه‏‌ی یک شی با اشیای دیگر اتاق از لحاظ اندازه، کیفیت، تعداد و غیره می‌باشد. به هنگام دکوراسیون و چیدمان خانه، شما باید از مبلمان‎های مشابه هم، از لحاظ اندازه و مقیاس استفاده کنید. اگر شما از مبلمان‌ با ارتفاع زیاد در یک اتاق پر از مبلمان‎های کوتاه استفاده کنید، مطمئنا نتیجه، فضای ناخوشایندی خواهد بود.

استفاده از تناسب در طراحی داخلی

استفاده از تناسب در طراحی داخلی

روشنایی در طراحی داخلی

نورپردازی یکی از جنبه‌های مهم طراحی داخلی می‌باشد که باعث افزایش زیبایی و جذابیت محیط زندگی‌تان می‎شود. به طور کلی نور و روشنایی عنصر اصلی دکوراسیون داخلی می‎باشد که ظاهر خاصی را برای اتاق شما رقم زده و ترکیب بی‎نظیری از عملکرد و زیبایی را به وجود می‌آورد. روشنایی در کنار نقش کاربردی که دارد، می‌تواند از لحاظ بصری فضای پر انرژی بسازد. به همین دلیل نور مناسب،عنصر مهمی در تزئین خانه‎ی شما می‌باشد. شما برای تامین روشنایی فضای زندگی خود با سه روش نورپردازی روبرو خواهید بود:

استفاده از نور در طراحی داخلی

استفاده از نور در طراحی داخلی

روشنایی عمومی

روشنایی عمومی یا روشنایی محیطی، همان روشنایی عادی و موردنیاز در اتاق است. این نوع روشنایی به طور یکنواخت تمام اتاق را روشن کرده و باعث راحتی کاربران می‌شود.

روشنایی محلی

روشنایی محلی، به روشنایی گفته می‎شود که در آن منبع نور فقط برای یک فضای خاص که فعالیت یا کار بخصوصی در آنجا انجام می‎شود، بکار برده شود. در واقع منابع نوری نزدیک به حوزه‌های کاری نصب می‎شوند. این نوع روشنایی به طور کلی در فضاهای کاری بیشتر استفاده می‎شود تا به شما در انجام کارهای روزانه کمک کند. مثلا شما می‌توانید قسمتی از اتاق نشیمن خود را با آباژور به فضای مطالعه تبدیل نمایید.

روشنایی تاکیدی

روشنایی تاکیدی شبیه به روشنایی محلی است اما برای اهداف خاصی استفاده می‏‎شود. شما به کمک روشنایی تاکیدی می‌توانید اشیاء تزئینی خودتان را در فضای اتاق برجسته کنید تا بیشتر دیده شوند. این روزها بسیاری از طراحان داخلی از روشنایی تاکیدی استفاده می‎کنند تا توجهات را به سوی لوازم تزئینی خاص مثل آثار هنری یا یک عکس جلب کنند.

کنتراست در طراحی داخلی

کنتراست در طراحی داخلی به معنی نوعی تضاد و جدایی است. دقیقا مانند تعادل و هماهنگی که در طراحی هر فضایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، استفاده از کنتراست و تضاد نیز بسیار مهم می‌باشد. شما می‎توانید این کنتراست را برای رنگ‎ها، نور، ابعاد، بافت و شکل بکار ببرید.
کنتراست رنگی در فضا از جمله ساده‎ترین روش‎هایی است که می‎تواند برای طراحی داخلی خانه‎ بکار برده شود. برای انتخاب رنگ‎های متضاد می‌توانید از چرخه‎ی رنگی کمک بگیرید. رنگ‎هایی مثل آبی و نارنجی، سبز و قرمز و زرد و بنفش متضاد هم به شمار می‌‏آیند. علاوه بر رنگ‎ها، شما می‌توانید با استفاده از مواد مختلف، سطوح زبر و براق و اشکال و فرم متنوع این تضاد و کنتراست را به فضای زندگی‌تان اضافه کنید.
سعی کنید که دکوراسیون خود را با رنگ و شکل‎های مختلف تزئین نمایید و با کمک کنتراست نقطه کانونی جذابی را در اتاق‎تان تشکیل دهید و از ایجاد فضاهای یکدست و کسل‎کننده جلوگیری کنید. حتی در طراحی مینیمال منزل نیز از عناصر کنتراست و متضاد هم برای ایجاد یک فضای شاد و پرانرژی استفاده کنید تا بتوانید از ایجاد ظاهری بی‌تنوع و خسته‌کننده خودداری کنید.

استفاده از کنتراست در طراحی داخلی

استفاده از کنتراست در طراحی داخلی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.