استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان این روزها بیشتر مورد توجه معماران قرار گرفته است. در گذشته بتن در سازه ساختمان استفاده می شد. این روزها با تغییراتی که در سبک معماری مدرن به وجود آمده استفاده از بتن و پنل های پیش ساخته بتنی در نما رواج پیدا کرده است. بتن اکسپوز به معنی بتن نما نوع جدیدی از بتن است که با تغییر در مواد ترکیبی و روش تولید آن محصولی جدید با کاربردهای جدید ایجاد شده است. این بتن دارای سطحی صیقلی و صاف است، به گونه ای که امکان اجرای پوشش دیگری روی سطح آن وجود ندارد. به همین دلیل کیفیت سطح نهایی این متریال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بتن اکسپوز چیست ؟

یکی از اصلی ترین کاربردهای این نوع بتن در طراحی نمای ساختمان می باشد. استفاده از این متریال در نمای ساختمان ، نمایی مدرن و زیبا را ایجاد می کند که زیبایی خاص خودش را دارد.

اکثر طراحان نمای ساختمان و ساختمان سازان در تلاش هستند به روز بودن ساختمان را با استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان به ببینده نشان دهند. در نتیجه پنلهای بتن اکسپوز یکی از جدیدترین متریال های نمای ساختمان است که با اجرای آن در نمای ساختمان جدید بودن و به روز بودن ساختمان را نشان می دهد.

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

همچنین بخوانید:

طراحی نمای ساختمان با آجر و ویژگی های آن

موارد استفاده از بتن نما یا بتن اکسپوز

  • سطح صیقلی و زیبای بتن اکسپوز  باعث شده از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود.
  • بتن پیش ساخته بدون تخلخل و حفره هواست و نمی تواند آب را جذب کند, به همین دلیل از آن در ساخت استخر و حوض های آب استفاده می شود.
  • قیمت این بتن ها در مقایسه با مصالحی که برای کفپوش راه ها و پیاده روها استفاده می شود پایین تر است و هزینه آن از نظر اقتصادی در پروژه های بزرگ بصرفه تر می باشد.
  • بتن های اکسپوز برای محوطه سازی پارک ها و باغ ها نیز کاربرد دارد.

نمونه ای از طراحی نمای ساختمان با بتن

نمونه ای از طراحی نمای ساختمان با بتن

بتن اکسپوز به دو صورت زیر تهیه می شود:

پنل های پیش ساخته

بتن پیش ساخته با استفاده از قالب های از پیش آماده شده در کارخانه های تولید بتن تولید می شوند. این پنلهای بتن اکسپوز در کارگاه به صورت پیش ساخته ساخته می شوند. تولید پنلهای بتن اکسپوز در کارخانه این امکان را به ما می دهد که کیفیت این پنلها را در تمام مراحل تولید کنترل کنیم. این باعث می شود که پنلهای بتنی اکسپوز با کیفیت بالا تولید شوند. پنلهای بتنی اکسپوز با توجه به شرایط، روشهای متفاوتی برای اجرا دارند. این پنلها را هم می توان به صورت خشک و هم تر (باملات) اجرا کرد.
کارخانه ها با استفاده از قالب های پرکاربرد اقدام به آماده سازی بتن ها بر اساس استاندارهای لازم می کنند. در استفاده از بتن های پیش ساخته اکسپوز نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  • تراز کردن و شاقول گذاری بلوک ها به روش درست انجام شود.
  • بلوک ها و پنل های شکسته و ترک خورده مورد استفاده قرار نگیرند.
  • شرایط مورد نیاز برای چسباندن بتن های اکسپوز به سطح فراهم شود.
  • با توجه به ابعاد و حجم بتن ها از روش های مناسب برای نصب آنها استفاده شود.
نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

همچنین بخوانید:

راهنمای جامع نور پردازی نمای ساختمان

اجرا در محل پروژه

این روش اصولاً برای پروژه هایی مانند ساخت پل های بزرگ و ساختمان ها به کار می رود و مراحل تولید و بتن ریزی در محل پروژه انجام می شود. در برخی از پروژه های بزرگ استفاده از بتن های پیش ساخته هزینه بسیاری در بردارد, به همین دلیل پیمانکاران ترجیح می دهند عملیات آماده سازی و قالب گذاری بتن اکسپوز در محل اجرای پروژه انجام شود.

نکات قابل توجه در آماده سازی بتن اکسپوز

  • قالب ها به صورت استاندارد درزبندی شوند.
  • قالب ها با استفاده از بولت و رامکا مهار شوند.
  • از فوق روان کننده یا افزودنی های متراکم کننده استفاده شود.
  • در قالب گیری بتن از قالب های سالم و نو استفاده شود.
    نهایت دقت در تراز بودن قالب ها به کار برده شود.
  • مناسب ترین روغن قالب به کار برده شود.
  • برای خروج حباب های هوا از بتن خصوصاً در کنار قالب ها عملیات ویبره انجام شود.
نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی داخلی ساختمان

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی داخلی ساختمان

مزایای استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

  • شباهت بتن اکسپوز با بتن معمولی در این است که اکسپوز با همان مواد اولیه بتن معمولی ساخته می‌شود. این مواد همان‌طور که در قبل هم گفته شد در برابر بسیاری از موارد و شرایط مقاوم هستند و تغییر نمی‌کنند. به دلیل اینکه مواد اولیه‌ی بتن اکسپوز نیز همین مواد هستند، بنابراین بتن اکسپوز نیز بسیار مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از دیگر نماهای ساختمانی است و طول عمر بسیار طولانی‌ای دارد. بنابراین استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان بسیار مناسب‌تر از دیگر مواد است. کسانی که می‌خواهند نهایت مقاوم‌سازی را در ساختمان‌هایشان به‌کارگیرند، بی‌شک علاوه بر استفاده از بتن در ساختار اصلی، باید از بتن اکسپوز نیز در نمای خارجی استفاده کنند.
  • علاوه بر این به همین دلیل است که سازه‌های عظیم مانند پل‌های بزرگ را نیز از بتن می‌سازند.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بتن اکسپوز این است که بتن نما به دلیل شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شوند وزن سبک‌تری دارد.
  • تغییرات متغیر آب و هوایی تأثیری بر بتن اکسپوز نمی‌گذارد, به همین دلیل با استفاده از این نوع بتن می‌توان در تمام فصول سال عملیات نماکاری انجام داد. و حتی می‌توان مطمئن بود که نمای ساختمان باگذشت زمان و بارش باران‌های اسیدی تغییری نخواهد کرد. این درست برخلاف نماهای سنگی و یا آجری است.
  • بتن اکسپوز این قابلیت را برای طراحان فراهم می‌کند که در ابتدا نسبت به حجم جایی که قرار است ساخته شود، قالب‌گیری کنند و بتن اکسپوز را مطابق با این قالب‌ها تولید کرده و به کار ببرند. این عمل فرآیند ساخت را تسهیل می‌کند و به آن سرعت می‌بخشد.
  • زمان اتمام پروژه نماکاری با استفاده از بتن‌های پیش‌ساخته بسیار کوتاه است زیرا چیدمان آن‌ها همانند بلوک‌های معمولی ست و در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد.
  • در اجرای بتن اکسپوز می‌توان از ملاتهای چسبنده و چسب استفاده کرد و حتی می‌توان آن را به‌صورت خشک به کاربرد. که این مسئله بر محبوبیت این ماده در نزد پیمانکاران افزوده است.
  • به دلیل تولید بتن اکسپوز در قالب‌ها و اشکال گوناگون، استفاده از این ماده انعطاف زیادی به طراحی داخلی و نمای ساختمان می‌دهد.
نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

معایب استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

همان‌طور که در عصر حاضر بتن اکسپوز به دلیل ماهیت مدرن و صنعتی خود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است، به همان میزان هم شاید عده‌ای از استفاده از این نوع ماده در طراحی داخلی ساختمان اجتناب کنند. استفاده از بتن اکسپوز ممکن است مطابق سلیقه‌ی بسیاری از افراد نباشد.

  • استفاده از متریال بتن اکسپوز در طراحی داخلی، بااینکه فضا را به سمت سبک‌های مدرن و صنعتی می‌برد اما به دلیل ماهیت سرد خود، فضا را با سردی خاصی همراه خواهد کرد.بنابراین طراح باید، هنگام استفاده از این متریال دقت لازم را به خرج دهد تا در درجه اول، این متریال را در جای درست مورد استفاده قرار دهد، چرا که استفاده‌ی نادرست از این متریال سبب ایجاد سطحی نامناسب و مانند سطوح پرداخت ‌نشده خواهد شد و در مرحله‌ی دوم باید مراقب باشد که سردی بر خواسته از بتن، فضا را خشن و سرد نکند. زیرا در این صورت هرچقدر هم که طراح خلاقیت به خرج دهد بازهم سردی فضا جلوه‌ی همه‌چیز را از بین می‌برد و به ‌قول ‌معروف فضا را دلگیر می‌کند. تا جایی که ممکن است ناگهان شخص تصمیم بگیرد که روی تمام سطوح بتنی را کاغذ دیواری بگیرد و یا آن را رنگ بزند تا دیگر خبری از این متریال تاریک نباشد. بنابراین برای جلوگیری از این امر این متریال باید در ترکیب با سایر متریال های گرم به کار رود.
  • توجه داشته باشید اگر به دنبال خلق فضایی گرم هستید به سراغ بتن اکسپوز نروید و با این ‌حال بازهم درصورتی‌که قصد دارید از این متریال استفاده کنید، به شرکت سازنده تأکید کنید از دانه‌های رنگی گرم، مانند رنگ قرمز، در ساخت بتن اکسپوز استفاده کند.
نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان

ترکیب بتن با متریالهای گرم

همان‌طور که در معایب بتن اکسپوز به آن اشاره کردیم، استفاده بیش‌ازحد و غیراصولی از این متریال فضا را بی‌روح می‌کند. پس بهتر است در کنار این متریال از مواد دیگری هم استفاده شود تا ترکیب آن‌ها فضا را متعادل‌سازی کند. در ادامه چندین مورد از متریال های قابل‌ترکیب با بتن اکسپوز در طراحی داخلی را معرفی خواهیم کرد.

ترکیب بتن اکسپوز و چوب

چوب یک ماده‌ی بسیار گرم و پرانرژی در طراحی به‌حساب می‌آید. ازآنجایی‌که بتن اکسپوز بسیار سرد و بی‌روح است در طراحی داخلی یک‌خانه می‌توان فقط یک دیوار را با بتن اکسپوز طراحی کرد و دیگر دیوارهای مجاور را با چوب و طرح‌های چوبی پر کرد. سردی بیش ‌از اندازه بتن اکسپوز و گرمی بی‌نظیر چوب در کنار یکدیگر فضای بی‌نظیری را رقم می‌زنند که تعادل بسیار خوبی هم برقرار می‌کنند.

ترکیب بتن و گیاهان

ترکیب بتن و گیاهان سبز رنگ جلوه خاصی به طراحی نمای شما می بخشد. زمانی که این دو با یکدیگر ترکیب شوند،نمای ساختمان شما همزمان که با متریال مدرن طراحی شده ، لطافت بصری خاصی هم دارد که توجه بیننده را جذب میکند.

ترکیب بتن اکسپوز و آجر

آجر نیز به‌عنوان یکی از متریال های گرم به شمار می‌رود. استفاده از تکه‌های آجر با طرح‌های مختلف بر روی دیوارهای بتنی، یک طرح بی‌نظیر به شما می‌دهد و فضا را بسیار مدرن و خلاقانه می‌سازد. البته بهتر است از رنگ‌های گرم آجر برای این منظور استفاده کنید تا سردی بتن به‌خوبی خنثی شود.

نمونه ای از طراحی نمای ساختمان با آجر

نمونه ای از طراحی نمای ساختمان با آجر و بتن

ترکیب بتن و فیبر شفاف

ترکیب بتن و فیبر شفاف با یکدیگر، ظاهری شفاف و درخشنده به دیوار اتاق و یا ویلای شما می‌بخشد. زمانی که این دو با یکدیگر ترکیب شوند، دیوار شما شبیه یک دیوار کاغذی می‌شود که انگار خورشید به‌شدت به آن می‌تابد و نور فراوانی ساطع می‌کند. این ترکیب یکی از بی‌نظیرترین ترکیب متریال ها بتنی است.

طراح متناسب با خلاقیت خود می‌تواند از هر متریال و یا وسیله‌ای برای خنثی کردن سردی بتن در نمای داخلی ساختمان استفاده کند و حتماً مجبور نیست که بتن را با مواد دیگری ترکیب کند.
نورپردازی مناسب یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان با آن سردی فضای بتنی را از بین برد. برای از بین بردن بی‌روحی و خشنی دیوار بتنی حتی می‌توان از یک گلدان و یا یک تابلوی نقاشی نیز استفاده کرد.
در آخر هم باید این نکته را اضافه کنیم که امروزه طراحی بتنی فقط بر روی دیوارها انجام نمی‌شود و پله‌ها و کف‌پوش‌های بتنی زیبایی نیز تاکنون تولید شده‌اند که هم بسیار مقاوم و مستحکم هستند و هم فضا را مدرن و امروزی می‌کنند.
حتی بسیاری از طراحان هم هستند که برای سوق دادن هر چه بیشتر فضا به سمت فضای مدرن، با قالب‌گیری اقدام به ساخت میز و یا حتی گلدان‌های بتنی نیز کرده‌اند که این کار موجب درخشش بیشتر اثر آن‌ها شده است.

منابع: سایتهای ساختمانچی – هومینگ – inabco

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.