کاربرد ترموود در طراحی نمای ساختمان

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

با توجه گسترده معماران به طراحی نمای مدرن ،کاربرد ترموود در طراحی نمای ساختمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.بازگشت دوباره چوب به معماری و استفاده آن در طراحی معماری باعث شده معماران گرمای بیشتری به فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ببخشند. چوب جلوه ای طبیعی به ساختمان می بخشد و زیبایی بصری آن ،بیننده را مجذوب میکند. با توجه به استفاده فراوان از مصالح نوین و غیر طبیعی ،استفاده از چوب در طراحی نمای ساختمان میتواند طراحی را با طبیعت پیوند دهد. در گذشته بیشتر از چوب در طراحی نمای ساختمان استفاده می شده. با وجود این که مصالح جدید در عصر مدرن جایگزین چوب شده اند ، اما چوب همچنان از اهمیت ویژه ای در بخش فنی و مهندسی برخوردار و رقیب جدی مصالح دیگر است.

فهرست مطالب

نکاتی درمورد چوب نمای ساختمان

چوب تنوع بالایی در رنگ آمیزی دارد و دارای طیف و بافت چشم نوازی میباشد. پرکاربردترین چوب برای استفاده در نما و کف سازی ، سرو و صنوبر و کاج میباشند. محصولات چوبی مورد استفاده در بام چوب سدر میباشد چون چوب سدر به طور طبیعی در برابر خورشید ، آب و پوسیدگی مقاوم میباشد.

نکته : از روش های مختلفی میتوان چوب را برای بهبود دوام و عدم آسیب پذیری در شرایط سخت که در برابر فشار و حریق مقاوم شوند ، فرآوری کرد.

جهت سفارش طراحی نما با ما تماس بگیرید.

ترمووود چیست؟

در روش ترمووود به چوب تا دمای ۱۸۰ الی ۲۱۵ درجه سانتی گراد ضمن مراقبت از چوب به وسیله بخار، حرارت داده می شود. بخار علاوه بر نقشی که در حفاظت از چوب بر عهده دارد، بر روند و سرعت تغییرات شیمیایی چوب هم تاثیر می گذارد. نتیجه استفاده از این روش، محصولی به نام ترمووود یا ترمو چوب می باشد که با محیط زیست سازگاری بالایی دارد.

تغییراتی که چوب در فرآیند ترمو دریافت می کند.

  •  تیره شدن رنگ چوب
  • مقاوم تر از چوب معمولی می شود
  •  افزایش خاصیت عایق حرارتی
  • افزایش مقاومت در برابر شرایط جوی و پوسیدگی
  •  به حداقل رساندن میزان تغییرات ابعاد چوب در مراحل کار
نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

 انواع گونه های چوبی ترمووود

  •  ترمووود درخت کاج (سوزنی برگ و پهن برگ): چوب سبک تر، نرم تر و ارزان قیمت تر است که در نماسازی ساختمان و فضای بیرونی استفاده می شود.
  • ترمووود درخت زبان گنجشک (راش): به دلیل مقاومت بالا و چگال تر بودن، در کف سازی از آن استفاده می شود.

استفاده از ترمووود در فضاهای مختلف

از ترموود به دلیل استحکام بالا و زیبایی درطراحی داخلی و طراحی نمای ساختمان استفاده می شود. موارد استفاده ترموود در ساختمان عبارتند از:

  •  نمای چوب
  •  کفپوش فضای باز و کفپوش فضای داخلی
  •  گلدان
  •  کف پله
  •  بام باغ (Roof Garden)
  •  مبلمان و دکوراسیون داخلی
  • آلاچیق

همچنین بخوانید:

کاربرد سنگ در ساختمان و طراحی نما

روش های مقاوم سازی چوب نمای ساختمان

چوب یک ماده زنده است و برای مقاوم سازی آن در برابر تنش های محیطی (مانند سرما ، گرما و رطوبت و … ) باید در فضای باز و با استفاده از روش هایی مثل اشباع کردن ، فرآوری با روغن داغ و فرآوری با حرارت انجام شود.یکی از جدیدترین روش های مقاوم سازی چوب ، ترمووود (ترموود) میباشد.

ترمووود (ترموود) یک ماده مخصوص و ویژه با مزایا بسیار خوب مانند زیبایی و تطبیق پذیری میباشد. در واقع تخته های اصلاح حرارتی شده (ترموود) در کشور های اروپایی چند سالیست که تجاری شده اند. این ترمووود (ترموود) ها برای نمای بیرونی ، مبلمان، نمای سایدینگ و کف قابل استفاده است که دارای مزایای اضافه ای از جمله پایداری ابعادی و مقاوم در برابر پوسیدگی میباشد.

ترمووود (ترموود) ،الوار چوبی از جنس های گوناگون میباشد که این الوار ها توسط عملیات حرارتی موسم به فرآیند اصلاح قرار میگیرد. معایب متداول که ذاتا در چوب های مختلف وجود دارد را از بین میبرد.

برای پوشش نمای خارجی سازه های مختلف ، چوب انتخابی زیبا، تجدیدپذیر و بسیار کار آمد میباشد که از مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین راه ها برای ارتقاء ظاهر بیرونی میاشد.

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

ویژگی های ترموود در نمای چوبی

  • خالص و طبیعی بودن
  • ثبات ابعاد
  • سبکی و ماندگاری بالا در انواع شرایط آب و هوایی
  • استاندارد های بالا ترمووود (ترموود) امکان استفاده از آن را در فضاهای مرطوب و باز مانند استخرها ، در ساخت و تولید مبلمان فضای باز و نمای چوب ساختمان ها ایجاد میکند.

عوامل موثر در کیفیت ترمووود

  • مواد اولیه
  • میزان حرارت
  • انجام عملیات ترمو استاندارد
    کشور فنلاند دارای آب و هوای مخصوصی است که که باعث شده تولید چوب ترمو دارای کیفیت بالایی باشد.چوب فنلاندی درجه کیفیت های مختلفی دارد. کیفیت چوب های شمال فنلاند از جنوب فنلاند بیشتر میباشد. زیرا چوب های شمال فنلاند تراکم بیشتری نسبت به چوب های جنوب فنلاند دارد. در چوب نمای ساختمان ها از چوب های شمال فنلاند که کیفیت بهتری دارد استفاده میشود.

استاندارد های فرایند ترموود در نمای چوبی

برای این که محصول ما از کیفیت بالایی برخوردار باشد باید از استاندارد های فرایند ترمووود (ترموود) استفاده کرد. که این استاندارد ها شامل موارد زیر میباشد :

  • میزان حرارت
  • روند افزایش و کاهش حرارت
  • طول مدت حرارت دهی
نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

اگه محصولاتی که تولید میشود مطابق با استاندارد های تایید شده انجمن فنلاند نباشد ، از نظر ظاهری فرق زیادی با محصول غیر استاندارد ندارد. اما در واقع در درون چوب ترک هایی ایجاد میشود که نمیتوان آن را به راحتی تشخیص داد که این ترک ها با تنش های محیطی رشد میابد و بزرگتر میشود و در سطح چوب نمود پیدا میکند.بنابراین برای چوب های مورداستفاده در نما باید فرآیند استاندارد صورت بگیرد تا کیفیت مطلوبی داشته باشد و دارای ویژگی های لازم برای استفاده در شرایط های مختلف محیطی و آب و هوایی باشد.

نوع چوب جهت استفاده در نمای ساختمان (چوب سوزنی برگان شمال اروپا بدلیل دوام، رنگ و وزن سبک آن توصیه میشود.هنگامی که فضای بیرون ،چوب های روف گاردن ، کف تراس و مبلمان در تماس مستقیم خاک و گیاهان قرار میگیرد باید از چوب اشباع شده استفاده نمود. چون عوامل مخرب چوب در آن جا وجود دارد که میتوان با محلول های اشباع حشرات چوبخوار را فراری داد.

یکی از توانایی های ذاتی چوب جذب و انتشار رطوبت است همچینین برخی از چوب ها توانایی دفع کپک و حشرات را دارند. در کابرد های پوشش نمای خارجی از سرو و سدر و چوب های فرآوری شده استفاده میشود. میتوان چوب های مورد استفاده در نما و سقف و نرده و تراس را به صورت خام و اولیه و یا برش خورده و رنگ شده استفاده کرد.

تاثیر اشعه UV در چوب نمای ساختمان

در فضاهای باز متریال ها تحت تاثیر اشعه UV خورشید هستند که چوب های ترمو باید در برابر تابش این اشعه محافظت شود. اشعه UV بر رنگ چوب های ترمو تاثیر میگذارد. اما مزیتی که این چوب ها نسبت به دیگر متریال دارند این است که در فرآیند ترموود از رنگ های مخصوصی استفاده میشود. این رنگ ها دارای پیگمنت های ضد اشعه UV میباشند. زمانی که چوب های نما که تحت تاثیر اشعه UV هستند به مرور زمان دچار تغییر رنگ میشوند که میتوان با رنگ آمیزی مجدد ، دوباره به شکل اولیه خود برگردد.

نکته : سبک سازی ساختمان امر مهمی است و چون چوب های ترمو سبک میباشد. استفاده ترمووود (ترموود) در نمای ساختمان در سبک سازی ساختمان نقش مهمی خواهد داشت.یکی از مهمترین نکات در ترمووود (ترموود) اجرای صحیح و استاندارد آن میباشد. چون درصورت اجرای غیر صحیح استاندارد ها حتی با کیفیت ترین چوب ها نیز دچار مشکل میشود.

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

استاندارد های چوب نمای ساختمان

  • روش برش چوب
  • روش پیچ کردن
  • فاصله پیچها
  • استفاده از چوب زیر سازی
  • فاصله اولین پیچ از سر الوار
  • جنس پیچ مورد استفاده

پروفیل های ترموود

پروفیل های ترمووود (ترموود) نما دارای انواع مختلفی مثل چوب نوئل ، ون، کاج و ایروکو میباشد. از آن ها در نمای چوبی بیرونی ساختمان استفاده میشود. در انتخاب ترمو چوب باید از رنگ با کیفیت مناسب و ماندگاری بالا استفاده نمود. همچنین اجرای استاندارد با دقت ویژه بسیار مهم میباشد که این مزایا بیشتر از آن چیزی میباشد که در ظاهر ساختمان دیده شود.

مواردی که برای حفاظت چوب از اشعه ماورای بنفش توصیه میشود.

  •  پوششی از واکس با پایه آبی
  • لاک الکل
  • رنگ یا روغن

موارد موثر در اجرای نمای چوبی

  • ضخامت پروفیل
  • تراکم ترمووود (ترموود)
  • برند معتبر
نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

اصول کلی در طراحی نما با ترموود

در مورد استفاده از چوب ترمو در هر آب و هوایی نگرانی نداشته باشید، تنها با رعایت برخی نکات ساده و اصول کلی در طراحی نما، نمایی ضد رطوبت و پوسیدگی خواهیم داشت که در سالهای آتی علاوه بر حفظ ظاهر زیبای ساختمان، هزینه تعمیر و نگهداری کمی خواهد داشت.

در طراحی و کاربرد چوب در نما باید گیاهان و درختان پیرامون ساختمان را در نظر داشت. چوب ترمو نباید در تماس سطحی مستقیم با درخت و گیاه باشد، اینکار باعث رشد کپک و قارچ در آن محل خواهد شد.

همواره دو بخش مهم زهشکی آب و تهویه هوا را در نمای ترمو باید رعایت نمود. حدفاصل چوب ترمو و متریالهای دیگر بکاربرده شده در نما و یا در و پنجره ها، باید اجازه عبور صحیح آب و تهویه هوا را بدهد.

در طراحی نمای چوبی (ترمووود) باید حتما در پایین و بالای نما (لبه ابتدا و انتها) اجازه عبور عمودی هوا به پشت نما را بدهد ولی این فاصله باید بگونه ای باشد که آب به پشت نما نفوذ نکند. این امر موجب جلوگیری از رشد قارچ می شود و اجازه خشک شدن نما پس از بارندگی را براحتی می دهد.در جایی که نمای چوبی (ترمووود) به زمین می رسد جهت جلوگیری از فرسایش چوب باید ۲۰ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

جزئیات اجرای ترموود در طراحی ساختمان

جزئیات اجرای ترموود در طراحی ساختمان

نصب ترمووود در نمای ساختمان

در محل تلاقی پروفیل های چوبی با در و پنجره ها و پشت بام باید از فلاشینگ فلزی(درزپوش) مناسب استفاده کرد. فلاشینگ ها باید طوری نصب شود که آب جاری شده روی نما را از چوبها دور کنند و به کناره ها هدایت کنند و حدود ۱ سانتیمتر با چوب در نقطه اتصال فاصله داشته باشند.

همیشه تا جایی که می توانید کناره ها و ابتدا و انتهای کار را کاملاً درزبندی کنید. درزبندی صحیح از نفوذ رطوبت جلوگیری کرده و عمر نمای شما را افزایش می دهد.در طراحی نما با چوب معمولاً چوب های نما هر چند سال یکبار نیاز به روغن کاری و ترمیم دارند. برای این منظور می بایست چوب ها را در بخش هایی کار کنید که دسترسی به آنها ساده تر باشد. در غیر این صورت هر چند سال یکبار می بایست مقابل نما را داربست فلزی ببندید تا تیم ترمیم نما بتواند چوب ها را احیا کند. چوب متریالی است که در برابر سرما و گرما و همچنین تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ می دهد و ممکن است جلوه ی نمای ساختمان شما را خراب کند.
چوب ها را به صورت مربع های منظم در بین طبقات کار کنید. اگر این جایگذاری نزدیک پنجره ها باشد که بهتر است. در ضمن اگر جایگذاری چوب های نما را بدرستی انجام دهید فضای بیشتر و مفیدتری برای اجرای سنگ ها خواهید داشت. چوب ها می بایست نقش مکمل را در نمای ساختمان شما بازی کنند.

چوب ترموود در سبک های مختلف طراحی نما

همانطور که می دانید طراحی نما کلاسیک سبکی است که در آن بیشتر از متریال سنگ استفاده می شود. سنگ ها با برش های مخصوص طراحی نما کلاسیک را شکل می دهند و معمولاً در نماهای کلاسیک که به سبک ساختمان های رومی طراحی و اجرا می شوند جایی ندارند. چوب در طراحی نمای مدرن کاربرد بیشتری دارد. نماهای مدرن نماهایی هستند که از ترکیب چند متریال طراحی و اجرا می شوند. شما می توانید از چوب در نماهای مدرن استفاده کنید.

در طراحی نما با چوب اشکال هندسی مختلف را بوسیله چوب های ترموود اجرا کنید. چوب ترموود دارای خاصیت انعطاف در برش هستند و به شما این امکان را می دهند که هم به صورت های شکسته مستقیم و هم به صورت منحنی در طراحی نما کار کنید. طراحی نما به سبک ترکیبی نیز به مانند سبک مدرن پذیرای اصلی چوب ترموود هستند. چوب های ترموود بیشتر با خلاقیت طراح می تواند نمای خارجی ساختمان را تبدیل به نمایی منحصر به فرد کند. شما می توانید از ترکیب رنگ های مختلف چوب ترموود در نما استفاده کنید.

هماهنگی متریال چوب با دیگر متریال ها در طراحی نما

یکی از مشخصه های اصلی در طراحی نما مدرن و ترکیبی ایجاد هماهنگی بصری بین چوب ترموود و دیگر متریال ها است. زمانی که شما از سنگ سفید حاجی آباد در طراحی نما استفاده می کنید بهترین رنگ برای استفاده از چوب ترموود، رنگ قهوه ای روشن یا تیره است. همچنین رنگ دودی و خاکستری نیز از گزینه های بعدی شما در انتخاب رنگ چوب ترموود است. یکی از وظایف اصلی طراحان نما ایجاد همین هماهنگی بصری در طراحی نما است.

ممکن است شما بخواهید در طراحی نما مسکونی از شیشه و آجر نیز استفاده کنید. پیشنهاد ما پس از در نظر گرفتن شرایط و ضوابط شهرداری تهران استفاده از چوب ترموود در رنگ های روشن است. زیرا رنگ طبیعی آجر در نمای ساختمان قرمز یا قهوه ای است. اگر شما از رنگ های روشن چوب ترموود استفاده کنید کنتراست و هماهنگی بیشتری را برای مخاطبان ایجاد کرده اید.

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

نمونه ای از استفاده از ترمووود در طراحی نمای ساختمان

 مزایای استفاده از ترموود در طراحی نمای ساختمان

مزایای استفاده از چوب های ترموود در طراحی نمای ساختمان و فضاهای داخلی ساختمان به شرح زیر می باشد:

  •  مقاومت و استحکام بالا در شرایط جوی گوناگون
  •  نصب آسان و سریع، قابلیت جداسازی و تعمیر و نظافت و شستشوی آسان
  • قابلیت برش دادن به صورت منحنی و برش بسیار راحت
  • کاهش جذب رطوبت و تبادل حرارت با محیط اطراف؛ که این امر باعث می شود تا ترک خوردگی چوب کاهش یابد و خاصیت عایق بودن چوب افزایش یابد
  •  حذف رزین و مواد مضر چوب از جمله فرمالیدها در فرآیند ترمو

معایب استفاده از ترموود در طراحی نمای ساختمان

استفاده از ترموود در طراحی نمای ساختمان دارای مزایای بسیاری می باشد، اما در کنار این مزایا یک سری معایب کوچک هم وجود دارند که عبارتند از:

کاهش مقاومت مکانیکی چوب و عدم مقاومت ترموود در مقابل اشعه فرابنفش خورشید. از این رو استفاده از رنگ های مخصوص چوب ترمو می تواند طول عمر چوب را افزایش داده و این معایب را از بین ببرد.

منابع:parsiawood.co-iranadecor.com-2form.ir-sitakdesign.com

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.