ضوابط نقشه شهرداری ساختمانهای عمومی برای افراد معلول

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

 رستوران و چایخانه

– طبق ضوابط نقشه شهرداری حداقل ۵ درصد از تمام صندلی­ها و میزهای ثابت یا حداقل یکی از آن­ها (هر کدام بیشتر باشد) در رستوران­ها یا چایخانه­ ها باید قابل دسترس افراد معلول باشند.

– عرض آزاد برای گذر صندلی چرخدار در صف دریافت غذا باید حداقل ۹۰ سانتی­متر باشد.

– در سلف سرویس­ها، پیشخوان مسیر حرکت سینی­ ها نباید بیش از ۸۵ سانتی­متر از کف تمام شده ارتفاع داشته باشد.

 هتل­ها

– در نقشه شهرداری کلیه هتل­ها تا ظرفیت ۲۵ اتاق، باید یک اتاق قابل دسترس با سرویس­های بهداشتی و لوازم مناسب برای افراد معلول داشته باشند. به ازای هر ۲۵ اتاق اضافه، پیش­بینی یک اتاق مناسب دیگر برای افراد معلول ضروری است. این اتاق­ها باید به طور یکنواخت در بین اتاق­های معمولی هتل توزیع گردند.

– کلیه مسافرخانه ها و مهمانسراها تا ظرفیت ۳۰ تخت باید یک تخت و یک سرویس بهداشتی مناسب برای استفاده افراد معلول داشته باشند. به ازای هر ۳۰ تخت دیگر، یک تخت با سرویس بهداشتی مناسب برای افراد معلول اضافه شود.

 مراکز بهداشتی، درمان و آسایشگاهی

– در نقشه شهرداری حداقل یک ورودی قابل دسترس در جلو ساختمان طراحی شود. این ورودی باید در جوار یا در امتداد فضای سوار شدن مسافر به اتومبیل، با حداقل عرض ۱۵۰ سانتی­متر و حداقل طول ۶ متر در نظر گرفته شود.

– در نقشه شهرداری اتاق­های خواب قابل دسترس بیماران باید در انطباق با شرایط زیر باشند:

الف- هر اتاق خواب باید فضای آزاد مورد لزوم برای چرخیدن ۱۸۰ درجه صندلی چرخدار را که دایره­ای است به قطر ۱۵۰ سانتی­متر، داشته باشد.

ب- هر اتاق یک نفره باید حداقل یک فضای آزاد برابر ۹۰ سانتی­متر در دو طرف تختخواب و ۱۰۰ سانتی­متر بین پای تختخواب تا دیوارها داشته باشد.

ج- در هر اتاق دو یا چند تختخوابه باید فضاهای آزاد به اندازه زیر تأمین گردد:

– حداقل ۱۰۰ سانتی­متر (ترجیحاً ۱۳۰ سانتی­متر) حدفاصل پایین تختخواب با دیوار مقابل.

– حداقل ۹۰ سانتی­متر حدفاصل لبه کناری تختخواب با دیوار مجاور.

– حداقل ۱۲۰ سانتی­متر بین دو تختخواب.

د- لازم است برای هر اتاق بستری و یا خواب یک سرویس بهداشتی قابل دسترس پیش­ بینی شود.

 مراکز تجاری

– در نقشه شهرداری در محلی که پیشخوان­های مراجعان بیشتر از ۹۰ سانتی­متر ارتفاع داشته و برای خرید و فروش اشیاء و همچنین بخش اجناس به مردم پیش­ بینی شده­ اند، یک پیشخوان اضافی یا یک بخش از پیشخوان اصلی باید با حداکثر ارتفاع بین ۷۰ تا ۸۵ سانتی­متر بالاتر از کف تمام شده در نظر گرفته شود.

– در نقشه شهرداری ،در فروشگاه­ ها حداقل یک مسیر پرداخت قابل دسترس پیش ­بینی شود. حداقل عرض این مسیر در تمام طول آن باید ۹۰ سانتی­متر بوده و ارتفاع پیشخوان مجاور از کف تمام شده نباید در طول مسیر از ۸۵ سانتی­متر بیشتر باشد.

کتابخانه

– در نقشه شهرداری کلیه فضاهای عمومی کتابخانه از جمله عناصر وابسته مانند توالت­ ها، تلفن ­ها و پارکینگ­ها باید قابل دسترس باشند.

– حداقل ۵ درصد با حداقل یکی از هر عنصر نیمکت ثابت، میزها یا محل­های مطالعه و همچنین فضای آزاد بین میزها باید قابل دسترس باشند.

– در نقشه شهرداری حداقل فضای آزاد مسیر در محل برگه­ دان، قفسه مجلات، یا قفسه کتاب­های مرجع باید ۹۰ سانتی­متر باشد. ارتفاع قابل دسترس از روبرو باید بین ۴۰ تا ۱۲۰ سانتی­متر، و از پهلو باید بین ۱۵ تا ۱۳۵ سانتی­متر از کف تمام شده باشد .

– در طراحی معماری حداقل عرض آزاد مسیر بین ردیف باید ۹۰ سانتی­متر باشد.

– در کتابخانه ­هایی که حجم زیاد کتاب­ها اجازه تقسیم آن­ها را در قفسه ­هایی با مشخصات فوق نمی­دهد، استفاده از قفسه­هایی با ارتفاع بیشتر برای نگهداری کتاب مجاز است.

اندازه مناسب جهت دستیابی معلول در کتابخانه

اندازه مناسب جهت دستیابی معلول در کتابخانه

 

 ساختمان­های مسکونی

در طراحی نقشه شهرداری عمده ­ترین هدف از ارائه ضوابط طراحی مسکن، به وجود آوردن شرایط استقلال فردی معلول در محیط مسکونی وایجاد زمینه برای قرار دادن معلول در کنار خانواده به عنوان یک عضو فعال، از طریق به کار گرفتن تمهیدات معماری است.

۲-۱ در مجتمع ­های مسکونی حداقل ۵% واحدهای مسکونی باید قابل استفاده برای افراد معلول طراحی شده باشد. همچنین در مجتمع­ های مسکونی ساخته شده با اعتبارات کامل دولتی که کمتر از ۲۰ واحد مسکونی دارند، حداقل یک واحد قابل دسترس برای افراد معلول باشد.

۲-۲ در نقشه شهرداری ،ساختمان­های مسکونی می­ باید دارای آسانسور باشد، آسانسور و فضاهای عمومی بنا باید قابل دسترس برای افراد معلول باشد.

 مسکن قابل دسترس

در تهیه نقشه شهرداری برای هر واحد مسکونی قابل دسترس باید حداقل یک واحد پارکینگ قابل استفاده برای افراد معلول با مشخصات ذیل در نظر گرفته شود:

حتی ­الامکان حدفاصل بین پارکینگ و منزل برای محافظت فرد معلول سرپوشیده شود.

ابعاد پارکینگ قابل استفاده برای افراد معلول باید ۳.۵×۵ متر باشد.

حداقل ارتفاع آزاد پارکینگ قابل استفاده برای افراد معلول ۲.۴ متر باید باشد.

در نقشه شهرداری آشپزخانه در واحد مسکونی قابل استفاده برای افراد معلول باید دارای شرایط زیر باشد:

فضای آزاد کف به ابعاد ۷۵×۱۲۰ سانتی­متر باید به گونه­ای طراحی شود که تمام وسایل آشپزخانه برای شخص با صندلی چرخدار از روبرو و یا از پهلو قابل دسترس باشد.

حداقل سطح کاری با عرض ۷۵ سانتی­متر و ارتفاع بین ۷۵ تا ۸۵ سانتی­متر، با فضای آزاد برای قرارگیری پا به عمق ۴۰ سانتی­متر و ارتفاع ۶۵ تا ۷۰ سانتی­متر، باید در آشپزخانه در نظر گرفته شود.

ارتفاع قفسه­ های زیر ظرفشوها باید ۷۰ تا ۸۵ سانتی­متر از کف و قابل برداشتن باشد .

زیر ظرفشوها نباید سطوح نوک تیز و ساینده وجود داشته باشد. لوله آب گرم و لوله تخلیه آن، در زیر ظرفشو باید با پوشش عایق پیش­ بینی شود.

لوله­ های آب و فاضلاب باید به نحوی نصب شوند که ارتفاع ظرفشو از کف ۷۵ سانتی­متر باشد.

زیر ظرفشو باید فضایی آزاد برای قرارگیری پا به ارتفاع حداقل ۶۵ سانتی­متر و عمق حداقل ۴۵ سانتی­متر بدون مانع وجود داشته باشد و عمق سینک ظرفشویی نباید بیش از ۱۶ سانتی­متر باشد.

ارتفاع قفسه های قسمت پایین باید حداکثر ۸۰ سانتی­متر از کف باشد. حداکثر ارتفاع پایین­ترین طبقه قفسه­ های فوقانی ۱۲۰ سانتی­متر باشد.

فضاهای زندگی، غذاخوری، خواب و ایوان در واحد مسکونی قابل استفاده برای افراد معلول باید قابل دسترس برای این افراد (دارای فضای آزاد به ابعاد ۱۴۰×۱۴۰ سانتی­متر جهت قرارگیری، عبور و استفاده از وسایل) باشد.

انباری شامل قفسه­ بندی­ها، طبقه­ ها، گنجه­ ها و کشوهاست که باید طبق ضوابط زیر برای افراد معلول قابل دسترس باشند:

فضای آزاد کف به ابعاد ۷۵×۱۲۰ سانتی­متر باید به گونه­ای طراحی شود که کلیه قست­های انباری برای فرد با صندلی چرخدار از روبرو یا از پهلو قابل دسترس باشد.

در نقشه شهرداری ارتفاع دستیابی از روبرو به وسایل داخل انباری بین ۴۰ تا ۱۲۰ سانتی­متر و از پهلو بین ۲۵ تا ۱۳۵ سانتی­متر باشد .

ارتفاع محل رخت آویز از کف ۱۴۰ سانتی­متر باشد.

فضای آزاد جلوی سطح کاری یا میز جهت قرارگیری صندلی چرخدار

فضای آزاد جلوی سطح کاری یا میز جهت قرارگیری صندلی چرخدار

 

ابعاد و اندازه زیر سطح کاری یا میز جهت قرارگیری صندلی چرخدار

ابعاد و اندازه زیر سطح کاری یا میز جهت قرارگیری صندلی چرخدار

 

ارتفاع دستیابی از مقابل و از پهلو برای صندلی چرخدار

ارتفاع دستیابی از مقابل و از پهلو برای صندلی چرخدار

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.