آموزش تهیه پلان فاز دو

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۳)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول و دوم این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. بیشتر بخوانید: اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱) اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 2)...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۲)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت...

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت. فرودگاه محلي است که براي نشست و برخاست هواپيماها تعيين شده است. در حاليکه فرودگاه هاي کوچک که معمولا با نام هائي ازقبيل aerodrome, airfield ياlanding strip ناميده ميشوند- ممکن است از باندهاي...

اصول طراحی معماری پذیرایی به روش پلان باز

   آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. این فضاها باید به خوبی طراحی شده و بتوانند از...

در این قسمت به آموزش فاز دو پلان می پردازیم.در نقشه های فاز دو اولین قدم بعد از هماهنگی سازه و معماری تهیه پلان فاز دو است.از آن جهت که پلان بر روی سایر قسمتهای کار از قبیل نمای فاز دو، برش ها ،لی اوت ها و دیتیل ها تاثیر مستقیم دارد، انجام دقیق و نهایی پلان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای تهیه یک پلان فاز دو ابتدا فایل را لایه بندی کرده و هر کدام از قسمتهای نقشه باید در لایه مخصوص به خود باشند.لایه بندی در کارهای فاز دو باعث سهولت در کار و سهولت در ادیت می شود.برای اینکار می بایست دیوارها، درب ها، پنجره ها،پله ها و نرده ها،کفسازی ها،سقف کاذب،نورپردازی ها و … در لایه مخصوص خود باشند.

آموزش فاز دو لایه بندی پلان

آموزش فاز دو لایه بندی پلان

در مرحله بعد ستونها را از نقشه های سازه وارد نقشه های معماری میکنیم، بهترین کار جهت جا گذاری ستون ها در نقشه بلوک کردن آنهاست.این کار سبب میشود تا در ادامه کار ، ستونها به راحتی ادیت شوند.

آموزش فاز دو ستون گذاری در پلان

آموزش فاز دو ستون گذاری در پلان

پس از آن به رند کردن ابعاد دربها و دیوار ها جهت سهولت اجرا و سهولت در استفاده از فضا می پردازیم. سپس به چند خطه کردن پلانها جهت نشان دادن لایه های نازک کاری بر روی دیوارها میپردازیم.خط اول نشان دهنده ملات و خط دوم نشان دهنده ضخامت سنگ می باشد.بسته به نوع نازک کاری ضخامت و تعداد خطوط متفاوت است.مثلا در کشیدن نازک کاری یک دیوار با پوشش بتن، تنها به یک خط با فاصله ۳ سانت نیاز داریم،ولی در کشیدن نازک کاری دیواری با پوشش سنگ به یک خط با فاصله ۳ سانتیمتر جهت ملات و یک خط با فاصله دو سانتیمتر جهت سنگ نیاز داریم.

آموزش فاز دو ترسیم لایه بندی در پلان

آموزش فاز دو ترسیم لایه بندی در پلان

در مرحله بعد آموزش فاز دو پلان به فاز دو کردن پنجره ها و دربها میپردازیم،تمام دربها میبایست در لایه مخصوص دربها و تمام پنجره ها در لایه مخصوص به خود باشند.در فاز دو کردن پلان می بایست همزمان تیپ بندی دربها و پنجره ها را نیز در نظر گرفت.جهت تیپ بندی دربها و پنجره ها در پلان،تمام دربهایی که از نظر ارتفاع،متریال و عرض مشابه هستند در یک تیپ قرار میگیرند.این مساله در مورد پنجره ها هم صدق می کند.جهت فاز دو کردن دربها و پنجره ها بر اساس متریال آنها میتوان از دیتیل های آماده درب و پنجره استفاده کرد و تنها آنها را بر اساس ابعاد درب و پنجره کار تغییر داد.پس از انجام تغییرات لازم هر تیپ را بلوک کرده و بلوک آنرا در تمام قسمتهای کار که تیپ مشابه دارند کپی میکنیم.این کار باعث سهولت در تغییرات کار میشود.به عنوان مثال اگر تیپی در نقشه تغییر کند به راحتی با تغییر دادن یکی از بلوک ها، تمام دربهای هم نام آن بلوک نیز تغییر میکند.همچنین با این کار میتوان به سهولت تعداد هر بلوک را در نقشه تیپ بندی شمارش و استفاده کرد.

آموزش فاز دو تیپ بندی در پلان

آموزش فاز دو تیپ بندی در پلان

در این مرحله از آموزش فاز دو به فاز دو کردن پله ها در پلان میپردازیم.جهت فاز دو کردن پله ها، ابتدا تعداد پله ها و سرگیر نبودن آنها را بررسی میکنبم، همچنبن به تطابق ارتفاع میان طبقه ها ( پاگردهای میان طبقه)در سازه و معماری میپردازیم.سپس پله ها را در لایه مخصوص خود برده و پیش آمدگی سنگ کف پله را با خط چین نمایش میدهیم.در مرحله بعد تعداد پله ها را با گذاشتن شماره پله مشخص میکنیم.شماره پله ها میباست در هر طبقه ادامه طبقه قبل باشد.

آموزش فاز دو کردن پله ها در پلان

آموزش فاز دو کردن پله ها در پلان

در این مرحله به آموزش فاز دو نرده ها میپردازیم.با توجه به جنس نرده ها، عرض آنها مشخص می شود. به عنوام مثال در نرده های فلزی ابتدا باید ابعاد دقیق قوطی ها مشخص شود و سپس در پلان نرده ها بر اساس ابعاد دقیق جایگذاری شوند.در نظر داشته باشید که نرده ها نیز در لایه مخصوص خود قرار بگیرند.

آموزش فاز دو نرده ها در پلان

آموزش فاز دو نرده ها در پلان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام نقش شهر ، مفید و متفاوت :

نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

۰ نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.